Storingen B204GT
- Frank de Boer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-09-2008 17:40 #1069679
door Frank de Boer
Storingen B204GT is gemaakt door Frank de Boer
Ik heb een aantal storingen in mijn B204GT zitten die ik er graag uit zou willen hebben.
In de LH-jetronic 2.4 zitten geen storingen.
Code 1-1-1

In de EZ116K ontsteking zitten 2 storingen:
2-1-4 Heeft te maken met het toerentalsignaal. Omdat ik deze motor in een 360 heb gebouwd heb ik de originele krukassensor van de 360 aan de bekabeling van de b204gt gemaakt. Sensor hebben beide dezelfde weerstand. Alleen die bij de b204gt zit, zit nog een extra massa draad aan.
2-3-4 Gasklepschakelaarsignaal. Het klopt dat als hij warm is erg beroert gaat lopen en ook aardig warm word. Heb de gasklep al schoongemaakt en geluisterd naar de sensor die erop zit. Heb wel het idee dat hij de ene keer wel goed 2x klikt (gas open en gas dicht) en de andere keer niet.

In het turboregelsysteem zitten ook 2 storingen:
4-3-1 Temperatuurgevensignaal. Heb de sensor er wel aan zitten maar blijft de storing geven. Heb de accu al losgegooid. De stekker uit de tcu gehaald. Blijft erin staan. Heb er ook nog geen ventilator op zitten maar moet volgens mij niet uit maken met de storing. Heb de sensor al doorgemeten. Heeft gewoon weerstand. Wel erg veel. Ook de bedrading is in orde (gemeten bij de tcu).
4-2-1 Drukgever in de regeleenheid. Heb de slang gecontroleerd maar kan er gewoon doorheenblazen dus hij krijgt gewoon druk.

Ook is er nog een vreemd probleem. Als ik 2000 rpm rijd en dan vol gas geef (ongeacht welke versnelling) dan begint die heel erg te haperen. Er komt dan ook zwarte rook uit de uitlaat. Na een aantal seconden (ongeveer 5) schiet die er doorheen en loopt hij gewoon weer goed.
In de LH-jetronic 2.4 zitten geen storingen.
Code 1-1-1

In de EZ116K ontsteking zitten 2 storingen:
2-1-4 Heeft te maken met het toerentalsignaal. Omdat ik deze motor in een 360 heb gebouwd heb ik de originele krukassensor van de 360 aan de bekabeling van de b204gt gemaakt. Sensor hebben beide dezelfde weerstand. Alleen die bij de b204gt zit, zit nog een extra massa draad aan.
2-3-4 Gasklepschakelaarsignaal. Het klopt dat als hij warm is erg beroert gaat lopen en ook aardig warm word. Heb de gasklep al schoongemaakt en geluisterd naar de sensor die erop zit. Heb wel het idee dat hij de ene keer wel goed 2x klikt (gas open en gas dicht) en de andere keer niet.

In het turboregelsysteem zitten ook 2 storingen:
4-3-1 Temperatuurgevensignaal. Heb de sensor er wel aan zitten maar blijft de storing geven. Heb de accu al losgegooid. De stekker uit de tcu gehaald. Blijft erin staan. Heb er ook nog geen ventilator op zitten maar moet volgens mij niet uit maken met de storing. Heb de sensor al doorgemeten. Heeft gewoon weerstand. Wel erg veel. Ook de bedrading is in orde (gemeten bij de tcu).
4-2-1 Drukgever in de regeleenheid. Heb de slang gecontroleerd maar kan er gewoon doorheenblazen dus hij krijgt gewoon druk.

Ook is er nog een vreemd probleem. Als ik 2000 rpm rijd en dan vol gas geef (ongeacht welke versnelling) dan begint die heel erg te haperen. Er komt dan ook zwarte rook uit de uitlaat. Na een aantal seconden (ongeveer 5) schiet die er doorheen en loopt hij gewoon weer goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank de Boer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-09-2008 18:04 #1212723
door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic Nog steeds problemen
Ik heb de krukassensor vervangen. Ook heb de gasklep opnieuw afgesteld. Stond helemaal verkeerd.
Daarna heb ik de storingen nog niet uitgelezen.

Wel heb ik de klepsteelkeeringen nog vervangen. Nu rookt hij iig niet meer als ik gas los laat.
En ook komt er geen zwarte rook meer uit de uitlaat bij vol gas geven vanaf lage toeren.
Maar hij rookt nu heel erg bij een koude motor (witte rook). Dit blijft die doen totdat de motor goed warm is. Er gaat geen koelvloeistof verloren dus dat kan het niet zijn. Ook loopt de motor niet lekker als hij koud is en als ik dan een klein beetje gas geef. Hoort er op deze motor geen choke of iets dergelijks op te zitten.Als de motor dan eenmaal warm is en ik heb een stukje hard gereden. Dan gaat hij stationair weer tussen de 900 en 1600 rpm zitten. Komt door een storing ga ik vanuit. Maar als ik dan het contact even uitdoe en dan weer start gaat hij tussen de 500 en 900 rpm zitten en gaat hij heel erg veel witte rook uitblazen.<!-- / message --><!-- sig -->
Daarna heb ik de storingen nog niet uitgelezen.

Wel heb ik de klepsteelkeeringen nog vervangen. Nu rookt hij iig niet meer als ik gas los laat.
En ook komt er geen zwarte rook meer uit de uitlaat bij vol gas geven vanaf lage toeren.
Maar hij rookt nu heel erg bij een koude motor (witte rook). Dit blijft die doen totdat de motor goed warm is. Er gaat geen koelvloeistof verloren dus dat kan het niet zijn. Ook loopt de motor niet lekker als hij koud is en als ik dan een klein beetje gas geef. Hoort er op deze motor geen choke of iets dergelijks op te zitten.Als de motor dan eenmaal warm is en ik heb een stukje hard gereden. Dan gaat hij stationair weer tussen de 900 en 1600 rpm zitten. Komt door een storing ga ik vanuit. Maar als ik dan het contact even uitdoe en dan weer start gaat hij tussen de 500 en 900 rpm zitten en gaat hij heel erg veel witte rook uitblazen.<!-- / message --><!-- sig -->
- Frank de Boer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-09-2008 11:20 #1213078
door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic Koppaking lek
Ik heb gisteren het blok afgeperst (via bougiegat) en daaruit bleek dat cil. 1 en 2 lekken naar het carter. Dus dat word koppaking vervangen.Dat verklaart ook waarom hij erg rookt bij koude motor en warme niet meer (of minder). Alles zet natuurlijk uit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-09-2008 21:36 #1213113
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic veel witte rook direct na
veel witte rook direct na koude start in koud weer = normale condensvorming. LPG auto's hebben dit nog erger.
veel witte rook met warme motor/uitlaat = koelwater in de uitlaat
dat ' 1 en 2 lekken naar het carter' dat kan je niet weten, je weet alleen dat ze lekken, maar niet waar naar toe, dikke kans dat de koppakking is doorgeslagen van cil 1 NAAR cil 2, die zitten immers naast elkaar en als zuiger 1 dan moet comprimeren kan er compressiedruk weglekken naar de naar beneden gaande cilinder 2 ( en vice versa!), De kans dat beiden cilinders lekken naar ' het carter' , dat zou dan via oliekanalen moeten gaan, acht ik erg erg klein.
plekken waar koelwaterverlies kan optreden bij een kapotte koppakking:
- lekke koppakking waarbij er een doorslag van waterkanaal naar cilinder is ontstaan. Via de cilinder komt het dan door de uitlaat als stoom naar buiten. ( super schone blanke bougie in de cilinder waar de doorslag van de koppakking zit.)
- gescheurd cilinderkopgietstuk... zeldzaam maar het kan. Alle symptomen van een kapotte koppakking maar het is het niet ( vraag me niet waarom ik dit weet...)( gewoon gekleurde bougies)
- gescheurd turbo lagerhuis (deze zijn vaak watergekoeld, er sijpelt dan water via de bloedhete turbo in de uitlaat) (bougies gewoon grijzig)
Een turbo met waterkoeling is fijn maar die waterkoeling is niet persee noodzakelijk, je zou de turbo kunnen by-passen door de waterleiding niet op de turbo aan te sluiten maar op elkaar. (als een kortsluiting) Enige wat je dan wel moet zien te vermijden is de motor met loeihete turbo direct uitzetten, want daar kan de olie in de turbo slecht tegen.
M.a.w. cilinderkop eraf schroeven! er zit niks anders op.
veel witte rook met warme motor/uitlaat = koelwater in de uitlaat
dat ' 1 en 2 lekken naar het carter' dat kan je niet weten, je weet alleen dat ze lekken, maar niet waar naar toe, dikke kans dat de koppakking is doorgeslagen van cil 1 NAAR cil 2, die zitten immers naast elkaar en als zuiger 1 dan moet comprimeren kan er compressiedruk weglekken naar de naar beneden gaande cilinder 2 ( en vice versa!), De kans dat beiden cilinders lekken naar ' het carter' , dat zou dan via oliekanalen moeten gaan, acht ik erg erg klein.
plekken waar koelwaterverlies kan optreden bij een kapotte koppakking:
- lekke koppakking waarbij er een doorslag van waterkanaal naar cilinder is ontstaan. Via de cilinder komt het dan door de uitlaat als stoom naar buiten. ( super schone blanke bougie in de cilinder waar de doorslag van de koppakking zit.)
- gescheurd cilinderkopgietstuk... zeldzaam maar het kan. Alle symptomen van een kapotte koppakking maar het is het niet ( vraag me niet waarom ik dit weet...)( gewoon gekleurde bougies)
- gescheurd turbo lagerhuis (deze zijn vaak watergekoeld, er sijpelt dan water via de bloedhete turbo in de uitlaat) (bougies gewoon grijzig)
Een turbo met waterkoeling is fijn maar die waterkoeling is niet persee noodzakelijk, je zou de turbo kunnen by-passen door de waterleiding niet op de turbo aan te sluiten maar op elkaar. (als een kortsluiting) Enige wat je dan wel moet zien te vermijden is de motor met loeihete turbo direct uitzetten, want daar kan de olie in de turbo slecht tegen.
M.a.w. cilinderkop eraf schroeven! er zit niks anders op.
- Frank de Boer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-09-2008 22:21 #1213127
door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic Er komt gewoon toch niet
Er komt gewoon toch niet zoveel witte rook uit de uitlaat. Is echt pas over als hij echt warm is. Normaal moet dat wel eerder stoppen of echt snel minder worden lijkt mij.

Cilinder 1 en 2 lekker wel degelijk naar het carter. Ik had de olievuldop eraf en hoorde heel duidelijk daar lucht eruit komen. Weet natuurlijk niet waar die dan lekt. Of de zuigerveren of de pakking. Maar de pakking lijkt mij logischer. Want de motor loopt gewoon goed.

Ik ga zowiezo de koppaking vervangen. Maar omdat ik dan de turbo er ook af heb breng ik hem gelijk weg voor een controle.

Cilinder 1 en 2 lekker wel degelijk naar het carter. Ik had de olievuldop eraf en hoorde heel duidelijk daar lucht eruit komen. Weet natuurlijk niet waar die dan lekt. Of de zuigerveren of de pakking. Maar de pakking lijkt mij logischer. Want de motor loopt gewoon goed.

Ik ga zowiezo de koppaking vervangen. Maar omdat ik dan de turbo er ook af heb breng ik hem gelijk weg voor een controle.
- Frank de Boer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2008 13:22 #1214302
door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic Hij rijd weer (nieuwe koppaking en nieuwe turbo)
<div id="post_message_71368">Heb hem vandaag weer aan de praat gekregen. Alles goed nageken of er nergens iets lekte. Of de oliedruk goed was naar de turbo toe, enz. Heb hem laten draaien totdat die goed warm was. Toen weer een paar uur uitgezet en alles nogmaals gecontroleerd. Alle vloeistoffen, bouten, pakkingen, enz. Alles was perfect.Daarna gaan rijden maar hij reed goed totdat er turbodruk opgebouwd ging worden. Toen begon die te haperen. Wist eigenlijk al wat er aan de hand was, luchtmassameter kapot. Met schoonmaken is het kleine draadje kapot gegaan dus. Naar de sloop toe en een andere erop. Liep gelijk goed. Toen een stuk aan rijden geweest, wel rustig. Alles thuis nogmaals gecontroleerd op lekkage's enzo. Helemaal goed.Toen maar eens storingen gaan uitlezen. Komen er 4 uit bij de tcu. De LH en ontsteking zijn foutloos. Bij de tcu zijn er 3 van belang. 1 ervan is nog steeds die temp. sens. van de radiateur. Heb nog geen andere kunnen vinden (ook nog niet echt naar gezocht).Maar de andere 2. De eerste heeft te maken met de smoorklepschakelaar. Hij kan niet zien in welke stand die staat. De andere heeft te maken met de drukgever in de tcu zelf. Heb alle slangen en aansluitingen al gecontroleerd. Misschien dat ze met elkaar te maken hebben.</div><!-- / message --><!-- sig -->
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2008 21:37 #1214342
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic én een nieuwe turbo
Sjeu . Mooi verhaal hoor.
maar je had wel een nieuwe turbo nodig.
Duur grapje zeker?
maar je had wel een nieuwe turbo nodig.
Duur grapje zeker?
Moderators: Jerry Stam