Hartverzakking
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik haar vanuit Genk (151km) opgehaald en de wagen zou in de tussentijd worden gemaakt. Volgende dag vertrokken naar Zweden met mijn 960. Twee weken later: Volvo nog niet gemaakt. Wel nieuwe LMM ingezet maar nog steeds zelfde probleem. Wat bleek: ECU defect! De beste garagist vroeg of ik misschien reserve tweede hands onderdelen had of er aan kon komen. Ja dat wel, maar dit wordt een lange klus en dus besloten de wagen op te laden (automaat) en terug te brengen naar mijn woonplaats. Trailer gehuurd, richting Brugge gereden, wagen op geladen, garage betaald en vetrokken naar huis. Het was een LOODZWARE combinatie....bij optrekken en na enige snelheid zag ik in de spiegels dat de aanhanger soms zachtjes begon de zwengelen en bij 90km/u (is de snelheid met het vrachtverkeer mee) begon hij plots erg te slingeren. Ik kreeg een hartverzakking! Meteen zo goed en gelijkmatig sterk afremmen als mogelijk en naar de kant sturen maar het slingeren houdt echt niet een twee drie op en zwengelt nog wat aan!!! Ik dacht dat ik het niet meer onder controle zou krijgen. Een maal aan het slingeren lijkt er geen houden meer aan. Ik schrok mij rot. 80km/u bleek de hoogst veilige en stabiele snelheid. Ik heb wel vaker een Volvo opgeladen en getrokken met een Volvo, maar dit verraste mij. Dit bleek een onstabiele combinatie. Waar dat aan kan liggen is mij een raadsel. Er zitten nieuwe schokbrekers onder de mijn 960. De hele terugweg niet meer boven de 80km/u gereden en konstant een oog in de spiegels met angst voor slingeren. Het bleef uit gelukkig. Ik vond de combinatie helemaal geen pretje.
Enfin, de lokale Volvo garage gevraagd naar een tweedehands ECU en uitgelegd over het defect van de 740. Er bleek op dit moment twee 740's bij hem te staan met hetzelfde euvel. Bij 1 van de 740's hebben zij er een nieuwe ECU in gezet maar na een week gaf deze weer de geest. Er is dus iets anders aan de hand, men weet niet wat en men wil geen nieuwe ECU meer proberen vooralleer de fout is gevonden.
U snapt het al: heeft 1 van ons dezelfde ervaring? Wat is het probleem dat de ECU stuk gaat? Ik vrees dat het niet gemakkijk is te vinden. Ik verdenk persoonlijk ergens een slecht massa contact of contact in de stroomaanvoer naar de ECU. Als de motor draait en de injectioren staan lekker te rammelen en een van de genoemde draden wordt even onderbroken kan ik mij voorstellen dat er een hoge spanning over de slechte verbining ontstaat (inductie spanning van de injectoren). Ik kan niets anders verzinnen op het moment.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij welke dealer staat de wagen als ik vragen mag?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-

De ECU: je zult toch moeten gaan vaststellen wat er nou kapot gaat aan die ECU. Kun je foutmode 2 gebruiken om de aansturing van alle componenten te testen? dan heb je tenminste een zoekrichting. Als de hele ECU niet meer reageert zou ik richting voeding gaan denken en inderdaad zwevende massa verbindingen. Er zitten er nogal wat onder aan het inlaatspruitsuk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Slingeren lijkt zijn oorsprong te vinden in een onjuiste belading. En uit ervaring weet ik dat dit betekent dat er te weinig kogeldruk geweest is (volgende keer de auto iets verder op de ambulance). Het horizontaal dempen wordt grotendeels opgevangen door goede dempers en veren maar links-rechts-slingeren is alleen op te vangen door op de juiste manier te beladen.
740
Als ik het goed lees, is de ECU kapot en zijn de gloeidraden in de LMM verbrand. Dan denk ik dat er een verband is. Als er sluiting zit in de bedrading tussen ECU en LMM kan er op de ingang van de ECU een verkeerde of hoge spanning te staan met schade als gevolg. Diezelfde kortsluiting kan verkeerdom op de uitgaande singaal van LMM spanning zetten en zo de draad doen verbranden.
Je hebt zo wel een uitdaging.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
is de boordspanning niet te hoog? M.a.w. spanningsregelaar kapot?
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zou kunnen, ik heb voor de zekerheid de dynamo goed nagekeken; spanningsregelaar er afgehaald en contacten goed schoongemaakt. De wagen rijdt weer en hoop dat het niet nog een keer gebeurt.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb ook gemerkt dat waneer de auto scheef op de ambulance staat, de oplegger sneller de neiging toont tot zijwaards slingeren dan waneer deze precies in het midden van de trailer is geladen (dus niet meer naar links of rechts geladen). Enfin, het ging goed, gewoon NIET snel rijden met zo'n zware combinatie.MSuidgeest schreef : Als ik dit zo lees, maak ik me een beetje zorgen over de combinatie als geheel.
Slingeren lijkt zijn oorsprong te vinden in een onjuiste belading. En uit ervaring weet ik dat dit betekent dat er te weinig kogeldruk geweest is (volgende keer de auto iets verder op de ambulance). Het horizontaal dempen wordt grotendeels opgevangen door goede dempers en veren maar links-rechts-slingeren is alleen op te vangen door op de juiste manier te beladen.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.