Ervaringen gevraagd: Werking ''L'' Automaatbak 960 (bj 1996) in de bergen (zonder caravan).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wij gaan binnenkort oa. de Alpen in en ik heb een vraag over de automaat. Hoe kan ik deze het beste gebruiken in de bergen icm de L en sport/econ-knop? Want als ik op de motor af wil remmen dan kan ik dat doen in alleen z'n ''3''. Zelf vind ik dit wat magertjes en ik las ergens een keer dat de ''L'' alleen de 1e versnelling is?
Graag ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.
Groet Rik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik vind de bak tijdens afdalen minder prettig dan de bak uit de 940. Die had D-3-2-1, waardoor je bij het afdalen je snelheid keurig op de motor kon regelen. Hoe steiler de afdaling, hoe verder je de pook naar achteren trekt. De 960 bak heeft de keuze tussen D-3-L. In de D of de 3 remt de motor niet of nauwelijks, in de L schakelt de bak op eigen initiatief terug waardoor de auto plotseling behoorlijk afremt. Als je dan iets wil versnellen schakelt de bak gelijk op en "stort" je weer met te hoge snelheid naar beneden. Ik heb geen verschil ervaren tussen de E of de S stand, deze schakelaar heeft volgens mij alleen invloed op terugschakelen bij de Kick-down en geen effect bij afdalen met gas los. De winterstand heb ik niet gebruikt (ben tenslotte met zomervakantie).
In de praktijk reed ik in 3 naar beneden en hield de snelheid in toom met de (net ververste) remblokken en -schijven. Gelukkig niet in het hooggebergte geweest (Luxemburg is niet heel hoog natuurlijk), maar ik vond het niet ideaal.
Ook mijn vraag is dus: "hoe ga je goed om met deze bak in de bergen?"
- V700 register
- Nieuw lid
-
Gr. Cees
- V700 register
- Nieuw lid
-
In L kiest de automaat eerst de twee en dan de één als je (op snelheid) op de motor wil afremmen. De bak gaat niet naar 2 als je daarvoor te hard rijdt. Alleen afremmen op de motor in 3 vind ik over het algemeen te weinig voor de steile hellingen. Dus mijn advies is voor een steil bergje af: gelijk in 2 gooien en als het nodig is iets bijremmen tot hij zelf in de 2e versnelling gaat (je hoeft niet bang te zijn dat hij ineens in het rood gaat). Verschil tussen sport en econ bij snelheid verminderen is er niet. Wat ik verder doe is als de snelheid aan het afnemen is en hij neigt naar de 1 te gaan, in de 3 zetten. Dat rem je nl makkelijk bij zonder de remmen te verhitten.Vliegende Hollander schreef : Zelf vind ik dit wat magertjes en ik las ergens een keer dat de ''L'' alleen de 1e versnelling is?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zo doe ik het ook. Werkt prima.mbroeren schreef : In L kiest de automaat eerst de twee en dan de één als je (op snelheid) op de motor wil afremmen. De bak gaat niet naar 2 als je daarvoor te hard rijdt. Alleen afremmen op de motor in 3 vind ik over het algemeen te weinig voor de steile hellingen. Dus mijn advies is voor een steil bergje af: gelijk in 2 gooien en als het nodig is iets bijremmen tot hij zelf in de 2e versnelling gaat (je hoeft niet bang te zijn dat hij ineens in het rood gaat). Verschil tussen sport en econ bij snelheid verminderen is er niet. Wat ik verder doe is als de snelheid aan het afnemen is en hij neigt naar de 1 te gaan, in de 3 zetten. Dat rem je nl makkelijk bij zonder de remmen te verhitten.
Groet,
Jan-Willem