Ervaringen gevraagd: Werking ''L'' Automaatbak 960 (bj 1996) in de bergen (zonder caravan).

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2008 13:08 #1069461 door V700 register
Hallo Allemaal,
Wij gaan binnenkort oa. de Alpen in en ik heb een vraag over de automaat. Hoe kan ik deze het beste gebruiken in de bergen icm de L en sport/econ-knop? Want als ik op de motor af wil remmen dan kan ik dat doen in alleen z'n ''3''. Zelf vind ik dit wat magertjes en ik las ergens een keer dat de ''L'' alleen de 1e versnelling is?
Graag ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.
Groet Rik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2008 15:35 #1210300 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic L
Ik gebruik voor heel sterk afremmen op de motor stand L, de bak schakelt dan tussen 1-e en 2-e versnelling. De bak schakelt vanzelf terug bij gas los en berg af, maar voor heel sterk afremmen op de motor moet je hem in L zetten. Om steile helling op te klimmen heb ik nog nooit L gebruikt, gewoon D en meestal E, soms S. De motor heeft pit genoeg en de bak kiest heel netjes een juiste versnelling. Gewoon even aanvoelen.
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2008 15:46 #1210301 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Trekken
Zeker als je iets (caravan, aanhangwagen oid) moet trekken in de bergen is de extra oliekoeler voor de automaat nodig. Niet strikt noodzakelijk maar missschien wel prettig is m zo en zo te monteren als je vaker de bergen in gaat. Het lijkt me dat de bak ook vermogen opneemt bij remmen op de motor waardoor de olie wat meer verwarmd wordt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2008 16:04 #1210302 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vind het niet lekker rijden
Dit topic had ik na mijn vakantie willen starten, maar de perikelen met de motor en de aanrijding gingen helaas  even voor.
Ik vind de bak tijdens afdalen minder prettig dan de bak uit de 940. Die had D-3-2-1, waardoor je bij het afdalen je snelheid keurig op de motor kon regelen. Hoe steiler de afdaling, hoe verder je de pook naar achteren trekt. De 960 bak heeft de keuze tussen D-3-L. In de D of de 3 remt de motor niet of nauwelijks, in de L schakelt de bak op eigen initiatief terug waardoor de auto plotseling behoorlijk afremt. Als je dan iets wil versnellen schakelt de bak gelijk op en "stort" je weer met te hoge snelheid naar beneden. Ik heb geen verschil ervaren tussen de E of de S stand, deze schakelaar heeft volgens mij alleen invloed op terugschakelen bij de Kick-down en geen effect bij afdalen met gas los. De winterstand heb ik niet gebruikt (ben tenslotte met zomervakantie).
In de praktijk reed ik in 3 naar beneden en hield de snelheid in toom met de (net ververste) remblokken en -schijven. Gelukkig niet in het hooggebergte geweest (Luxemburg is niet heel hoog natuurlijk), maar ik vond het niet ideaal.
Ook mijn vraag is dus: "hoe ga je goed om met deze bak in de bergen?"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2008 18:37 #1210322 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic perfect
Mijn ervaringen zijn zeer positief. Ik heb tijdens de vakantie  geen enkele keer de L hoeven te gebruiken. De bak staat gewoon in E. In z'n 3 met caravan doet mijn V90 het prima ook berg af. De L lijkt mij van toepassing als het ca. 10% of meer berg op of berg af gaat. Berg af remt de auto keurig op de motor en berg op de kick-down meer gebruiken. Overigens voor de vakantie wel de oliekoeler laten inbouwen. Kost minder dan een verbrande baken scheelt weer een hoop vakantie genot!!!!
Gr. Cees  

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2008 18:54 #1210326 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook 2

Vliegende Hollander schreef : Zelf vind ik dit wat magertjes en ik las ergens een keer dat de ''L'' alleen de 1e versnelling is?

In L kiest de automaat eerst de twee en dan de één als je (op snelheid) op de motor wil afremmen. De bak gaat niet naar 2 als je daarvoor te hard rijdt. Alleen afremmen op de motor in 3 vind ik over het algemeen te weinig voor de steile hellingen. Dus mijn advies is voor een steil bergje af: gelijk in 2 gooien en als het nodig is iets bijremmen tot hij zelf in de 2e versnelling gaat (je hoeft niet bang te zijn dat hij ineens in het rood gaat). Verschil tussen sport en econ bij snelheid verminderen is er niet. Wat ik verder doe is als de snelheid aan het afnemen is en hij neigt naar de 1 te gaan, in de 3 zetten. Dat rem je nl makkelijk bij zonder de remmen te verhitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2008 15:11 #1210446 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook

mbroeren schreef : In L kiest de automaat eerst de twee en dan de één als je (op snelheid) op de motor wil afremmen. De bak gaat niet naar 2 als je daarvoor te hard rijdt. Alleen afremmen op de motor in 3 vind ik over het algemeen te weinig voor de steile hellingen. Dus mijn advies is voor een steil bergje af: gelijk in 2 gooien en als het nodig is iets bijremmen tot hij zelf in de 2e versnelling gaat (je hoeft niet bang te zijn dat hij ineens in het rood gaat). Verschil tussen sport en econ bij snelheid verminderen is er niet. Wat ik verder doe is als de snelheid aan het afnemen is en hij neigt naar de 1 te gaan, in de 3 zetten. Dat rem je nl makkelijk bij zonder de remmen te verhitten.

Zo doe ik het ook. Werkt prima.
Groet,
Jan-Willem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD