zeer dikke klepstelplaatjes (4.9 mm)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2008 20:23 #1066328 door V700 register
zeer dikke klepstelplaatjes (4.9 mm) is gemaakt door V700 register
Opmerkelijk: Onlangs zijn mijn kleppen gesteld, dat was de eerste keer dat ik ze heb laten bekijken sinds ik de auto heb (na 2,5 mnd. en 10 dzd. km)
Stonden wel een paar kleppen te strak maar niets ongewoons voor het stellen na 10.000 km bij een lpg auto..
Maar wat wel opmerkelijk was waren de diktes van de klepstelplaatjes die er werden uitgehaald, namelijk diktes tussen de 4.6mm en 4.9mm kwamen we tegen.
Heel vreemd want ik heb begrepen dat een nieuwe, orginele Volvo kop met stelplaatjes van 4mm begint.
Wat is hier aan de hand? Heeft iemand dit wel eens eerder gezien/meegemaakt?
groet, Michiel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2008 23:05 #1207860 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic revisiekop?
Op zich lijkt mij dat er niks aan de hand is. beter te dikke stelplaatjes als te dunne.
er is een goede kans dat er een gereviseerde kop op het onderblok zit. Bij revisie worden er nieuwe klepzittingen en kleppen ingezet. De klepzittingen zijn als het ware stalen ringen die met krimpassing in de kop worden gezet.zittingring koelen in de friezer. Kop in de hottank, koude zitting plaatsen in hete kop, gezamelijk op kamertemp laten komen. Zitting zit definitief vast. na plaatsing worden ze nabewerkt om het pasvlak er in te frezen. Voor de definitieve passing (het gasdicht maken) worden de klepschotels op de klepzitting ingeslepen. Hoe ver de klepschotel uiteindelijk in de klepzitting zakt is bepalend voor de dikte van de klepstelplaatjes die aan de bovenkant tussen nokkenas en shimbucket nodig zijn. Je kan m.a.w. nog een flinke tijd vooruit met die kop. ;-) Gewoon met regelmaat de klepspeling laten controleren/afstellen. Naarmate de kop gaat slijten zullen er steeds dunnere shims nodig zijn om de juiste klepspeling af te stellen.
grt
Jan
PS ik heb ook dikkere stelplaatjes in mijn gerviseerde kop. Bovendien ook nog eens harder moderner klepzittingmateriaal. Volgens de motorreviseur krijg ik die klepzittingen niet meer versleten voordat de rest van de auto op is. (hij zij 500kkm easy op LPG bij normaal gebruik) Het materiaal dat hij gebruikt voor de nieuwe klepzittingen is zo enorm slijtvast dat er 8 euro extra in rekening moest worden gebracht per klep/zitting om te compenseren voor extra bewerkingstijd/gereedschapsslijtage. merk van het klepzittingmateriaal : Schneider, het is een gesinterde harde staalsoort extra bestand tegen micro-welding. Micro-welding is het sslijtageproces dat optreedt als hete kleppen hameren op een hete klepzitting. Voor een fractie van een seconde lassen de klep en de zitting zich even met een paar molecuren aan elkaar vast. Bij het losdrukken raken de moleculen los van zitting en klepshotel = slijtage.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2008 09:17 #1207873 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic slijtage
HAllo
Waneer is deze slijtage het ergst?
Is dat bij doortrekken of bij hoge snelheid?
groeten chris 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2008 13:14 #1207882 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt voor de uitleg
Hallo Jan,
Bedankt voor je uitleg. Ik was even bang dat er misschien gerommeld was met de kop maar ik begrijp uit jou verhaal dat het gewoon kan na revisie, dat er meer ruimte ontstaat waardoor er dikkere plaatjes moeten worden gebruikt.
groet, michiel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2008 16:52 #1207898 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lpi

scaniar164 schreef : Waneer is deze slijtage het ergst?

nu ben ik geen expert op microwelding, wat mij van invloed lijkt is temperatuur en druk. hoe hoger de temperatuur, hoe sneller/meer je het krijgt, evenals bij hogere drukken. druk is redelijk constant denk ik, mede bepaald door je compressieverhouding. temperatuur: krijg je na langdurig hoge belasting, dus lang en snel rijden. even doortrekken red je het niet mee. druk: ik kan me voorstellen dat dit bij hogere toerentallen wat minder wordt omdat je meer lucht moet verplaatsen. op een gegeven moment is de lucht niet snel genoeg meer en worden de drukken iets lager. bij tubomotoren heb je hier minder last van.

naast het (mogelijk) optreden van micro welding gebeurt nog iets anders als de kleppen de zitting raken, de kleppen worden namelijk gekoeld. de warnte van de klep wordt opgenomen door de zitting (en de rest van de kop/koelwater) daarom is een te kleine klepspeling niet aan te bevelen, over een groter gedeelte van de nok die de klep bedient, wordt de klep van de zitting af naar binnen gedrukt. maw, de klep heeft per arbeidscyclus minder lang contact met de zitting waardoor deze extra heet wordt. bij hogere toerentallen is die tijd zo en zo korter.

maw: als jij je klepspeling in de gaten houdt, gebeuren er geen erge dingen. langdurig snel rijden, of zware aanhangers trekken op lpg of benzine moet je zelf beslissen. ik denk dat het (in jouw geval met LPI) geen kwaad kan, wil je de slijtage beperken (en rijd je maar korte stukjes snel / zwaar trekkend) kun je ook op benzine rijden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2008 09:16 #1207919 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank je

henk 940LPT schreef :

scaniar164 schreef : Waneer is deze slijtage het ergst?

nu ben ik geen expert op microwelding, wat mij van invloed lijkt is temperatuur en druk. hoe hoger de temperatuur, hoe sneller/meer je het krijgt, evenals bij hogere drukken. druk is redelijk constant denk ik, mede bepaald door je compressieverhouding. temperatuur: krijg je na langdurig hoge belasting, dus lang en snel rijden. even doortrekken red je het niet mee. druk: ik kan me voorstellen dat dit bij hogere toerentallen wat minder wordt omdat je meer lucht moet verplaatsen. op een gegeven moment is de lucht niet snel genoeg meer en worden de drukken iets lager. bij tubomotoren heb je hier minder last van.

naast het (mogelijk) optreden van micro welding gebeurt nog iets anders als de kleppen de zitting raken, de kleppen worden namelijk gekoeld. de warnte van de klep wordt opgenomen door de zitting (en de rest van de kop/koelwater) daarom is een te kleine klepspeling niet aan te bevelen, over een groter gedeelte van de nok die de klep bedient, wordt de klep van de zitting af naar binnen gedrukt. maw, de klep heeft per arbeidscyclus minder lang contact met de zitting waardoor deze extra heet wordt. bij hogere toerentallen is die tijd zo en zo korter.

maw: als jij je klepspeling in de gaten houdt, gebeuren er geen erge dingen. langdurig snel rijden, of zware aanhangers trekken op lpg of benzine moet je zelf beslissen. ik denk dat het (in jouw geval met LPI) geen kwaad kan, wil je de slijtage beperken (en rijd je maar korte stukjes snel / zwaar trekkend) kun je ook op benzine rijden.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord
Groeten Chris 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC