Luchtfilterhuis Turbo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 09:51 #1066257 door V700 register
Luchtfilterhuis Turbo is gemaakt door V700 register
Goedemorgen allemaal,
ik heb afgelopen vrijdag uit de sloper van Hans L in de H&M loods het luchtfilterhuis gehaald en dit in mijn 944 lpt gezet. Mijn eigen luchtfilterhuis had nog maar een werkend klemmetje, de rest was afgebroken.
Hij past hartsikke mooi (heeft de zelfde vorm en alle aansluitpunten zitten op dezelfde plek._
Ik vroeg mij echter 1 ding af. Als je in de box kijkt, dan zie je 2 openingen, eentje richting motor, eentje richting rechtervoorscherm. Beide zijn "open" alleen bij het gat dat naar het rv scherm gaat, zit een afsluitklep. Die afsluitklep wordt dichtgehouden met een veer. Die veer zit tegen de koplampkant van de box.
Nou gaat die klep redelijk stug open. Nou vroeg ik mij af, hoe zit dat met die veer en die klep? Ik weet nu natuurlijk niet of de klep wel goed open gaat. Kun je die veer bijvoorbeeld ook verstellen zodat de klep wat soepeler open gaat?
Weet iemand hier meer van?
Groeten,
Richard

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 12:54 #1207396 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic Weghalen?
Voor zover ik weet had je die klep moeten weghalen.Ik dacht dat bij LPG rijders deze wordt weggehaald. Zat deze er nog in bij je oude luchtfilterhuis?Nog iemand, die daar iets vanaf weet?Groeten.Hedwig

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 12:58 #1207397 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weghalen? Zou dat dan zijn
Weghalen? Zou dat dan zijn in verband met backfires of zo?
Groeten,
Richard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 14:34 #1207406 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic met lpi

EndlessQuest schreef : Weghalen? Zou dat dan zijn in verband met backfires of zo?

hoef je met LPI gelukkig niet zo bang voor te zijn :)

blijft natuurlijk interessant of (verwijderen van) de klep hier voor bedoeld is, dus bij gebruik van lpg verdamper. de klep opent dan naar buiten dus ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 15:55 #1207414 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee hij opent binnen in het
Nee hij opent binnen in het huis. Als je in je luchtfilterhuis kijkt en dan specifiek naar de opening die het scherm in gaat, dan zie je dat binnen in het huis die opening schuin loopt. Daar bovenop ligt die klep. Als hij open gaat, gaat hij rechtop staan in het huis (pardon my language...)

• Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 17:02 #1207418 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic Afgesloten..
Even nagezien. 
Bij het luchtfilterhuis van m'n 780 met de B230FT+ motor zit er geen klepmechanisme in en is de opening naar de richting motor dicht met een plastiek schijfje. Alleen de opening naar het spatbord is dan nog in gebruik.Dit schijfje staat ook vermeld op de onderdelenlijst. Ik veronderstel dat het dus origineel zo gedaan wordt bij de turbo en dat het niets te maken heeft met het al dan niet op LPG rijden.
Het klepmechanisme is gemakkelijk te verwijderen via de onderkant van het luchtfilterhuis.
Groeten.Hedwig

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 17:29 #1207422 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic naar binnen
hij opent dus naar binnen => in ieder geval dus geen nut bij backfires...

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 21:39 #1207415 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic luchtfilterhuis
Er zit onderin een klep op auto''s zonder turbo. Op de uitlaat zit dan een hotspot. Hier wordt via een metalen flexibele buis lucht weggehaald bij kou. In de winter sluit de klep bij koude motor de opening aan de(koude) buitenkant af. In de zomer zie je de klep vaak in het midden staan. Bij warme motor wordt de opening naar de hotspot afgesloten. Bij LPG auto's wordt de flexibele alubuis weggehaald om altijd koude lucht aangevoerd te krijgen.
Auto's met turbo hebben geen hotspot. De turbo werkt zelf als hotspot. Helaas ook bij warme motor, vandaar de intercooler. 
Bij LPT's zijn de beide luchtinlaten links en rechts in de aanzuigbuizen dicht. Lucht wordt aan de voorkant van het huis aangezogen door een opening van bijna 5 cm met een zoort trompetje erop. Oudere turbo's zuigen de lucht aan door de buis naar het spatbord, buis motorkant is dan dicht. Zoals Hegwig constateert.
De beide luchtinlaten links en rechts kun je met een flinke schroevedraaier eruit breken(stoten) om meer lucht te krijgen.
Ook kun je de montageplaat van de klep eruit schroeven. dat levert wel meer herrie op door de luchtaanzuiging.
Demonteer het klepmechanisme en laat de montageplaat zitten. Van je oude luchtfilterhuis kun je het trompetje overzetten, moet je wel een mooi rond gat zien te maken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2008 21:39 #1208176 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik zou die thermostaat
ik zou die thermostaat dingen en de enorme begrenzing die in een van de inlaatbuizen (die richting spatbord) zit weghalen, ook de schuim-spullen. het schuim na het filter laat op een gegeven moment los en verstopt de luchtmassameter-schermpjes.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC