Bobines 960

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2008 22:36 #1066246 door V700 register
Bobines 960 is gemaakt door V700 register
Weer een berichtje van milo mmet zijn 960 estate bj '95 nu krap 1.000 km in bezit.
Vandaag lekker met de 960 de bergen in geweest en 200 km getoerd en genoten. Iets dat ik al eerder opgemerkt dacht te hebben, bleek werkelijkheid.
Bij stevig bergoprijden tussen 2500 en 3500 toeren houdt de moter in en loopt het toerental stapsgewijs op. Ook heeft de motor een aarzeling als je bij stationair draaien op het pedaal trap. Bij rustig het toerental opvoeren is er geen probleem.
Bij thuiskomst motor wat laten afkoelen en bobines en bougies verwijderd. Aan de bobines viel mij 2 dingen op.
1. bij een aantal is het deel dat als bougiedop fungeert gescheurd, maar je ziet dat er geen doorslag plaatsvindt.
2. bij een bobine heb ik gezien dat er vanaf de bougiedop doorslag plaatsvindt naar de cilinderkop.Het lijkt mij dat dit niet alleen leidt tot een ontbrekende vonk aan de betreffende cilinder, maar ook de vonk van de volgende ontsteking kan beinvloeden. 

Kan iemand mij vertellen of punt 2 een verklaring kan zijn voor het inhouden en slecht trekken?Wie levert  (gebruikte) bobines? en wat kosten ze?

Milo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2008 10:45 #1207306 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bobines
Milo,

Ik heb geen verklaring voor de door jou geschetste problemen, maar wel een leverancier die ontstekingsmateriaal (in de automotive sector) levert.
Hierbij de link en succes met de analyse. www.bccp.nl/nl/indexnl.htm
Groet,
Roel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2008 12:16 #1207315 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Milo,
Het zou kunnen. Die bobines willen zelfs wel eens gewoon helemaal stuk gaan. Ze kosten nieuw bij de Volvo garage 60 Euro per stuk. Tweedehands betaal je ongeveer 30 euro per stuk. Ik heb altijd 1 reserve in de auto liggen, ik heb nl eens een keer meegemaakt dat er 1 stuk ging.... Op swedichbricks lees je dat ook wel eens. Ik zou hem vervangen en de oude bewaren en als reserve altijd in de auto laten liggen. Als dat het probleem niet was heb je in iedergeval een reserve bij.
PS: het zijn heel fijne motoren maar wel gevoelig voor electrische storingen, met name de stekkers. Neem ook eens de stationair toerental regelaar uit en spuit hem goed schoon met remmenreiniger. Hij zal beslist mooier stationair lopen.. Je probleem met optrekken is een kleinigheid, ik ben er vrijwel zeker van. Met de motor is niks mis!! Het zit-em ergens in de bobine zoals je aangaf of ergens een slecht contact.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2008 12:34 #1207319 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bobines 960, staionair toerentel regelaar
Dank jullie voor je reactie.Ik heb op e-bay duitsland bobines gevonden 43,99 per stuk. Ik ga er een bestellen. Hier bij mij in Frankrijk heb ik niets in de buurt waar ik zo even langs kan rijden.Binnenkort komen ook de bestelde volvo-bougies binnen, dus dat gaat in een moite door.
Zou iemand me een linkje kunnen geven waar ik de stationair toerental regelaar kan vinden, dan maak ik hem morgen meteen even schoon.

alvast bedankt,
Milo

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2008 19:22 #1207340 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 6 stuks
Hallo milo

milo schreef : Ik ga er een bestellen.

Volgens mij kun je dit soort dingen het beste allemaal tegelijk vervangen. Dus alle zes de bobines. Het is een beetje zoals met lampen, die vervang je ook per twee. En bougies vervang je ook niet een voor een.
Groetjes
Mathy

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2008 20:25 #1207344 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Rigoreus

Mathy schreef : Volgens mij kun je dit soort dingen het beste allemaal tegelijk vervangen. Dus alle zes de bobines. Het is een beetje zoals met lampen, die vervang je ook per twee. En bougies vervang je ook niet een voor een.

Op zichzelf een aardige strategie, maar wel een dure. Bovendien heb ik inmiddels ontdekt dat het plastic onderstuk van de bobine-eenheid kan gaan scheuren zonder er sprake is slecht functioneren. Ze zijn redelijk goed toegankelijk (alleen de plastic deksel boven op het blok losschroeven) dus vanuit efficiëntieoverwegingen is het nauwelijks de moeite om ze allemaal tegelijk te doen. Ik wacht toch echt gewoon tot ze stuk gaan en ga ze niet allemaal tegelijk vervangen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 09:17 #1207379 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Prioriteiten
Het liefste zou ik ze allemaal in eens vervangen, want de scheuren in de bougiedoppen heb ik ook al waargenomen, maar ik heb ook nog de nodige andere reparaties op mijn verlanglijstje staan. Dus ik denk dat ik binnenkort gewoon even een reserve bobine bestel.
 Gisteren heb ik de bobines even een voor een met draaiende motor losgekoppeld en op het gehoor maakt de motor bij iedere losgekoppelde cilinder een gelijke toerenval. Ik zag ook dat erbij bij geen driepunts-longlife bougies inzaten, maar traditionele waarvan de lectrodeafstand al aardig richting 1 mm begint te gaan. Als je de theorie van "de minste weerstand" hierop loslaat vind ik het hele verhaal nog niet zo gek.
 Hopelijk ontvang ik mijn onderdelen snel, dan is er hopelijk weer een probleem opgelost
Milo 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC