Verdelerkap en rotor vervangen
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

Ik stond net op het punt om mijn verdelerkap, rotor en bougiekabels te gaan vervangen, maar.....
Ik zag dat dat ding behoorlijk dicht op het schutboard zit, en dat je hem er volgens mij niet zo eventje 1,2,3, uithaalt! Of zie ik dit helemaal verkeerd?
Er is vast wel iemand die ervaring heeft met het vervangen van de verdelerkap en rotor! En ik hoop oprecht dat diegene die ervaring met mij wilt delen!

Alvast bedankt en uiteraard, Gulle Groet,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
mijn aanpak was:
1. bougiekabels losmaken (volgorde voor de zekerheid opschrijven/markeren)
2. de 3 boutjes losschroeven op de kap (zitten geborgd in de kap, je kunt/hoeft ze er dus niet te trekken of bang te zijn dat ze vallen, zie ook de nieuwe kap)
3. kap laten zakken en voorzichtig mbv de kabel naar bobine naar bestuurderskant en omhoog trekken
je zou nog kunnen overwegen de O-ringen te vervangen, dan moet ook de grondplaat eraf. niet echt nodig als je verdelerkap niet (heel) vettig is van binnen.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Het kan zo maar er is een handiger werkwijze.henk 940LPT schreef : bij mijn LPT (B230FK), een 8 klepper dus, zit er ook weinig ruimte tussen kop en schutbord. het demonteren was wel goed te doen, misschien niet helemaal te vergelijken maar mogelijk wel behulpzaam.
mijn aanpak was:
1. bougiekabels losmaken (volgorde voor de zekerheid opschrijven/markeren)
2. de 3 boutjes losschroeven op de kap (zitten geborgd in de kap, je kunt/hoeft ze er dus niet te trekken of bang te zijn dat ze vallen, zie ook de nieuwe kap)
3. kap laten zakken en voorzichtig mbv de kabel naar bobine naar bestuurderskant en omhoog trekken
je zou nog kunnen overwegen de O-ringen te vervangen, dan moet ook de grondplaat eraf. niet echt nodig als je verdelerkap niet (heel) vettig is van binnen.
De twee M6 bouten verwijderen. Gebruik een licht gebogen of rechte ringsleutel s.w. 10. Bobinekabel verwijderen. Het verdelerhuis 90° verdraaien, Dan het geheel er naar achteren al omhoog draaiend er uithalen. Vijf minuten voor demontage. De rest, rotor vervangen . O-ringen vervangen, verdelerkap monteren kun je dan naar believen doen. Daarna weer 5 min voor montage, tenminste als je de meenemer goed kunt plaatsen.
Wie zijn twijfels hierbij heeft. Ik geef naar believen een demonstratie!
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Laat ik vanmiddag net tijd hebben! De rotoras wordt aangedreven door de nokkenas, de verbinding is dan de meenemer. Dit is een soort spie die maar op een mamier in de gleuf van de nokkenas past.Miquelangelo1969 schreef : Hoi Henk en Timen,
Klinkt als een klusje van niks..... en euh, Timen, demonstratie?...... heb je vanmiddag wat te doen??
Geintje, maar wat bedoel je met de 'meenemer'? En die O-ringen, is dat verstandig om ook gelijk maar te doen?
Gulle Groet,
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

Tja, zal je net zien dat ik ook wel tijd heb, maar ik woon nou niet echt in de buurt bij jou!
Maar geeft niet, ik ga het wel proberen, ik hoop alleen dat het goed gaat, ik heb morgenochtend vroeg wél de auto nodig!
Die spie, dat is dus iets wat precies in de nokkenas moet vallen, en qua stand van de rotor, die kan er toch ook maar op 1 manier in, ik bedoel, ik loop niet het risico dat ik iets verkeerd doe als ik de nieuwe onderdelen precies zo installeer als dat de oude ervan af gekomen zijn?

Gulle Groet,

- V700 register
- Nieuw lid
-
wp001 schreef : Het verdelerhuis 90° verdraaien, Dan het geheel er naar achteren al omhoog draaiend er uithalen
vanwaar het verdraaien (en dan linksom of rechtsomd) ? heb het huis voorzichtig met een schroevendraaier naar achteren gedrukt...
heb ik nu iets kapot gemaakt ?
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
De aansluit"toeters", viermaal bougiekabel of 1 maal bobinekabel zitten dan niet in de weg met het omhooghalen.henk 940LPT schreef :
vanwaar het verdraaien (en dan linksom of rechtsomd) ? heb het huis voorzichtig met een schroevendraaier naar achteren gedrukt...wp001 schreef : Het verdelerhuis 90° verdraaien, Dan het geheel er naar achteren al omhoog draaiend er uithalen
heb ik nu iets kapot gemaakt ?
- V700 register
- Nieuw lid
-