Nieuwe injectoren ed.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2008 13:53 #1066098
door Miquel Engelen (GAST)
Nieuwe injectoren ed. is gemaakt door Miquel Engelen (GAST)
Hallo mede Volvoisten,
Ik ben absoluut een leek op dit gebied, maar wil me er graag in verdiepen.
Ik zie her en der dat er injectoren zijn die op verschillende druk (bar) werken zoals bv deze:
360 cc/min @ 3.0 bar 410 cc/min @ 3.5 bar 465 cc/min @ 4.5 bar
Ik mag toch aannemen dat die wel wat met het motor vermogen doen. Maar kan je nu gewoon 'zwaardere' injectoren plaatsen en daar meer pk's mee krijgen of is het een samenspel van allerlei andere onderdelen, zoals LMM, ECU, uitlaat enz.
Ik hoop dat ik hiermee een draadje kan beginnen om zo mijn kennis en interesse op dit gebied kan vergroten. Uiteraard volg ik andere draadjes hierover al, maar die spitsen zich vaak al snel tot een klein en gedetaileerd gebied. Ik hoop hier ook een wat bredere discussie mee op gang te helpen.
Gulle Groet,
Ik ben absoluut een leek op dit gebied, maar wil me er graag in verdiepen.
Ik zie her en der dat er injectoren zijn die op verschillende druk (bar) werken zoals bv deze:
360 cc/min @ 3.0 bar 410 cc/min @ 3.5 bar 465 cc/min @ 4.5 bar
Ik mag toch aannemen dat die wel wat met het motor vermogen doen. Maar kan je nu gewoon 'zwaardere' injectoren plaatsen en daar meer pk's mee krijgen of is het een samenspel van allerlei andere onderdelen, zoals LMM, ECU, uitlaat enz.
Ik hoop dat ik hiermee een draadje kan beginnen om zo mijn kennis en interesse op dit gebied kan vergroten. Uiteraard volg ik andere draadjes hierover al, maar die spitsen zich vaak al snel tot een klein en gedetaileerd gebied. Ik hoop hier ook een wat bredere discussie mee op gang te helpen.
Gulle Groet,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2008 14:08 #1206413
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic miquel
met dat soort gedetailleerde discussies is het inderdaad lastig je algemene kennis uit te breiden.
algemeen gezegd: je probeert een min of meer volledige verbranding te krijgen. niet te weinig brandstof (motor loopt arm) en niet teveel brandstof (motor loopt rijk).
met grotere injectoren of met een hogere druk kun je zeker meer brandstof inspuiten. er moet echter wel genoeg lucht zijn om die (min of meer) volledig te verbranden. wil je er flink wat vermogen bij hebben, dan moet je daar dus zorgen dat je er meer lucht (of eigenlijk zuurstof) in krijgt, bijv. mbv turbo's, compressoren, evt in combinatie met een intercooler.
je brandstofdruk wordt geleverd door je brandstofpomp(en) en geregeld door de drukregelaar op de injectorrails. je moet dan dus de drukregelaar vervangen, de pomp zou de druk dus ook aan moeten kunnen. lukt dat niet, dan moet je die ook vervangen.
algemeen gezegd: je probeert een min of meer volledige verbranding te krijgen. niet te weinig brandstof (motor loopt arm) en niet teveel brandstof (motor loopt rijk).
met grotere injectoren of met een hogere druk kun je zeker meer brandstof inspuiten. er moet echter wel genoeg lucht zijn om die (min of meer) volledig te verbranden. wil je er flink wat vermogen bij hebben, dan moet je daar dus zorgen dat je er meer lucht (of eigenlijk zuurstof) in krijgt, bijv. mbv turbo's, compressoren, evt in combinatie met een intercooler.
je brandstofdruk wordt geleverd door je brandstofpomp(en) en geregeld door de drukregelaar op de injectorrails. je moet dan dus de drukregelaar vervangen, de pomp zou de druk dus ook aan moeten kunnen. lukt dat niet, dan moet je die ook vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-07-2008 09:49 #1206556
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic In principe niet
In principe bereik je met andere injectoren niet, wat je doel is. Het geheel moet goed samenwerken.
De computer bepaalt alleen, hoe lang en wanneer de injectoren opengaan: als de injector meer brandstof doorlaat in die periode verzuipt de motor dus min of meer. Op basis van lambda-metingen kan dat deels weer bijgeregeld worden, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Grotere injectoren heb je dus alleen nodig, als je door andere tuningsmaatregelen uit het bereik van de huidige loopt.
Ga je meer delen vervangen, dan moet in ieder geval het samenspel van inspuitcomputer (ECU), luchtmassameter, injectoren en lambdasonde correct blijven.
De computer bepaalt alleen, hoe lang en wanneer de injectoren opengaan: als de injector meer brandstof doorlaat in die periode verzuipt de motor dus min of meer. Op basis van lambda-metingen kan dat deels weer bijgeregeld worden, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Grotere injectoren heb je dus alleen nodig, als je door andere tuningsmaatregelen uit het bereik van de huidige loopt.
Ga je meer delen vervangen, dan moet in ieder geval het samenspel van inspuitcomputer (ECU), luchtmassameter, injectoren en lambdasonde correct blijven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-07-2008 10:13 #1206560
door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Zoeken
Ik begrijp, en had dat ook wel een beetje verwacht, dat het inderdaad een samenspel van verschillende onderdelen is. Maar hoe weet je nu bijvoorbeeld, welke ECU je moet hebben icm welke injectoren, en welke LMM hoort daar dan weer bij? Zijn daar bv tabellen voor?
Het is natuurlijk niet voor niets dat daar gespecialiceerde bedrijven in zijn, maar ik ben gewoon héél erg nieuwsgierig..... Ik loop een beetje met het idee rond om een 740 turbo oid aan te schaffen en die helemaal te gaan tunen, van de binnen kant wel te verstaan.... dus geen grote spoilers en sidescirts ed, van buiten gewoon een 740 turbo, van binnen een monster. Vooralsnog nog maar een idee...... maar wie weet?
Graag uwe ideeen daarover!
 
Gulle Groet,
 
 
Het is natuurlijk niet voor niets dat daar gespecialiceerde bedrijven in zijn, maar ik ben gewoon héél erg nieuwsgierig..... Ik loop een beetje met het idee rond om een 740 turbo oid aan te schaffen en die helemaal te gaan tunen, van de binnen kant wel te verstaan.... dus geen grote spoilers en sidescirts ed, van buiten gewoon een 740 turbo, van binnen een monster. Vooralsnog nog maar een idee...... maar wie weet?
Graag uwe ideeen daarover!
 
Gulle Groet,
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-07-2008 11:29 #1206563
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tja
Jan V heeft een verhaal over het tunen van een LPT (B230FK) geschreven, dit kun je <a href="/node/2530">hier</a> lezen. de LPT (135 pk) heeft als motorcode FK, de HPT (165 pk) heeft als motorcode FT
de FK/FT zijn de laatste/meest doorontwikkelde versies van de B230, deze kunnen extra geweld ook het beste aan (oliesproeiers onder zuigers om die te koelen, langere zuigerhemden tegen kantelende zuigers etc). het leuke van een FK is ook dat je "goedkoop" kunt beginnen door eerst de turbodruk omhoog te gooien met een MBC/EBC (laatste is elektrisch/elektronisch regelbaar, eerste handmatig).
ik denk dat je het beste boeken kunt gaan lezen en internet af kunt strunen. via internet kom je er vast wel achter met wat voor soort inspuitsysteem (of ECU) je doel kunt halen. bijv. L jetronic, Motronic etc. als je daar een boek over koopt (bosch geeft gewoon boeken uit over hun systemen) kom je vast meer aan de weet.
een 740 turbo is volgens mij een voorloper van de B230FT (maar dan dus zonder die doorontwikkelingen). voordeel is dat ze niet zo duur zijn (als een FK/FT, denk ik), nadeel is dat je met een iets minder geschikt blok begint.
en als laatste, hoeveel wil je eraan uitgeven ? op een gegeven moment moet je toch serieus dingen gaan vervangen (ECU, injectoren, turbos) etc. hoeft natuurlijk niet door gloednieuw spul maar goede kwaliteit 2e hands zal ook niet voor tientjes op straat liggen.
de FK/FT zijn de laatste/meest doorontwikkelde versies van de B230, deze kunnen extra geweld ook het beste aan (oliesproeiers onder zuigers om die te koelen, langere zuigerhemden tegen kantelende zuigers etc). het leuke van een FK is ook dat je "goedkoop" kunt beginnen door eerst de turbodruk omhoog te gooien met een MBC/EBC (laatste is elektrisch/elektronisch regelbaar, eerste handmatig).
ik denk dat je het beste boeken kunt gaan lezen en internet af kunt strunen. via internet kom je er vast wel achter met wat voor soort inspuitsysteem (of ECU) je doel kunt halen. bijv. L jetronic, Motronic etc. als je daar een boek over koopt (bosch geeft gewoon boeken uit over hun systemen) kom je vast meer aan de weet.
een 740 turbo is volgens mij een voorloper van de B230FT (maar dan dus zonder die doorontwikkelingen). voordeel is dat ze niet zo duur zijn (als een FK/FT, denk ik), nadeel is dat je met een iets minder geschikt blok begint.
en als laatste, hoeveel wil je eraan uitgeven ? op een gegeven moment moet je toch serieus dingen gaan vervangen (ECU, injectoren, turbos) etc. hoeft natuurlijk niet door gloednieuw spul maar goede kwaliteit 2e hands zal ook niet voor tientjes op straat liggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-07-2008 11:40 #1206564
door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Geen haast
Uiteraard ben ik al het nodige tegen gekomen op het net, maar hier schuilt toch wat meer specifieke Volvo kennis. Zoals wat jij schrijft over met welk blok ik het beste zou kunnen beginnen...
 
En wat ik er aan uit wil geven? Ik heb geen haast, eerst maar eens een geschikte kandidaat vinden, haar dan schorsen en ergens stallen waar ik er aan kan sleutelen.... maar het mag van mij best een 'meer jaren project' worden.
 
Het idee is bij mij vroeger al geboren, mijn vader heeft ooit een Datsun Cherry 100A gehad en daar met zijn brandweer collega's een Porsche motor ingebouwd, een monster van een autootje, terwijl je er aan de buitenkant niets van kon zien.
Nu lijkt het mij leuk om dat met een Volvo te gaan doen, net zoiets als de 'Volvette'!
 
Gulle Groet,
 
 
 
En wat ik er aan uit wil geven? Ik heb geen haast, eerst maar eens een geschikte kandidaat vinden, haar dan schorsen en ergens stallen waar ik er aan kan sleutelen.... maar het mag van mij best een 'meer jaren project' worden.
 
Het idee is bij mij vroeger al geboren, mijn vader heeft ooit een Datsun Cherry 100A gehad en daar met zijn brandweer collega's een Porsche motor ingebouwd, een monster van een autootje, terwijl je er aan de buitenkant niets van kon zien.
Nu lijkt het mij leuk om dat met een Volvo te gaan doen, net zoiets als de 'Volvette'!
 
Gulle Groet,
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-07-2008 12:12 #1206567
door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic tunen
Hallo Miquel, als je dingen zoveel wilt veranderen dat het buiten het bereik van je huidige ecu valt, is <a href="
www.megasquirt.org/megasquirt.html
" target="_blank">deze site misschien interressant voor je. Op
www.turbobricks.com/
" target="_blank">turbobricks is natuurlijk ook heel veel informatie te krijgen. Overigens tunen gaat natuurlijk vaak over details.
Groet Martin
Groet Martin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





