koppakking demonteren

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2008 13:39 #1066024 door V700 register
koppakking demonteren is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
Ik heb een lekke koppakking (eigen schuld), en ben nu bezig alles een beetje te demonteren. Ik heb een 940GLE met een dubbele nokkenas (16v). Het probleem is nu dat ik de houder waarin de nokkenassen zitten niet van de kop af krijg. Volgens mij zit deze houder alleen met 5 moeren in het centrale gedeelte naast de bougiegaten op de kop vast. Ik heb deze moeren uiteraard losgehaald, ik heb de nokkenassen verwijderd, ik heb de verdeler verwijderd, en nog komt de houder niet los van de kop. Ben ik iets vergeten???? Ik heb al met redelijk veel kracht geprobeerd om het los te krijgen, maar het geeft geen krimp. Heeft iemand suggesties???
Groet, René

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2008 14:58 #1206048 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens het grote boek
zitten er 10 cylinder head bolts (neem aan dat je die bedoeld), 5 aan weerzijden; zie ik tenminste op een schema staan waarom de volgorde van aantrekken wordt genoemd. Overigens is er ook een volgorde voor het verwijderen,
Heb dit klusje een week of wat geleden mee-gedaan en meende dat er meer waren; vandaar even in Hays gekeken. (2A7)
Succes!
NAGEKOMEN:
Bij mij zitten er kleppen in, weet niet of een 16v dan anders is. Kan ik uit Hays ook niet terugvinden....(1990-1996 modellen)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2008 15:28 #1206052 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jij hebt het over de
Jij hebt het over de kopbouten. Daar zitten er inderdaat 10 van. Maar voordat ik bij de kopbouten kan moet eerst deze nokkenashouder weggehaald worden. Ik zal het verduidelijken. Ik heb het kleppendeksel weggehaald. Dan kijk ik tegen twee nokkenassen aan Een om de acht inlaatkleppen te bedienen, en een om de acht uitlaatkleppen te bedienen. Tudden de twee nokkenassen zitten de bougies. Naast deze bougiegaten steken draadeindes naar boven met moeren (5 stuks). Deze moeren heb ik losgedraaid. Nu zou ik de nokkenassen die nog in de houder zitten eraf moeten halen. Dit is niet gelukt, het zit muurvast. Nokkenassen, bougies en verdeler gedemonteerd. Nu ziet er niets meer in en om de houder. Weer geprobeerd los te halen. muurvast zelfs met nogal wat kracht geprobeerd, geen beweging. Ik hoop dat ik wat duidelijker geweest ben.
nb. Volgens de vin code heb ik een B234F motorblok

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2008 15:57 #1206053 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic omhoogdrukken
De nokkenasdrager zit alleen vast met die vijf moeren. Wanneer bij de vorige montage  een dichtingspasta is gebruikt kan de drager behoorlijk vastzitten. Een flinke dikke stalen strip gemonteerd over de drager zorgt er voor dat de drager niet breekt tijdens de demontage.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2008 15:59 #1206054 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor wat het waard is
Hulp zoeken bij een clublid in de buurt lijkt me verstandiger, maar ik zal even wat overtypen. Overigens heb ik nu gelezen dat het niet ovr 16v en dieselmotoren gaat,
  • Volgens mij moeten eerst alle vloeistoffen eruit, de riemen losgemaakt en allerlei leidingen omgelegd zijn, stroom eraf en uiteraard de nodige merktekens op de distributieriem en zo. Dan het kleppendeksel er af halen.
  • remove the bolts which secure the drivebelt back plate (neem aaniets aan de voorkant) to the cylinder head
  • remove the inlet and exhaust manifolds (sprtuit stukken?)
  • remove the camshaft cover, recover the gasket
  • slack the cylindernhead bolts (volgens schema)
  • Til de kop op; waarschijnlijk meot je daarbij de drivebelt backplate verbuigen.
  • En dan voorzichtig neer leggen en zo.
Wat ik begrepen heb is dat je de kop moet vlakken als de pakking het begeven heeft; mogelijkerwijs zijn blok en kop met elkaar zoveel verbogen dat je daarom de boel niet los kan krigen.
Sterkte, ik ben helaas iemand die Hays als een stripboek voor volwassenen beschouwt en blij ben dat ik "geholpen" wordt door iemand die weet waar hij mee bezig is :)
(En lid worden van de club helpt trouwens ook; zijn er ook onderdelen op de site die je nu niet kan zien)
Groetend
JP

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2008 17:04 #1206059 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Timen en JP bedankt, Ik
Timen en JP bedankt,
Ik denk inderdaad dat een of andere pasta gebruikt is. Het zit echt muurvast. Ik heb geprobeerd met twee tentstokken door de ruimtes waar de nokkenassen zaten de drager los te wrikken maar geen beweging in te krijgen. Is er soms spul dat de pasta oplost of zo, en Timen wat bedoel je precies met een metalen strip monteren over de drager?

groet René

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2008 08:29 #1206061 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Strip
Deze strip fungeert tevens als versteviging voor de nokkenasdrager. Ik ben altijd bang dat ik de lichtmetalen drager breek.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2008 13:14 #1206131 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog twee vraagjes..
1) Hoe kun je door je eigen schuld een koppakking slopen?
2) Is het gelukt?
Een andere mogeiijkheid is misschien om de motor en transmissie als geheel onder de auto te halen (schijnt te kunnen; stond in "het" boek...) en dan die pasta middels een draadje of zo weg te snijden, zagen?
Ben benieuwd, in elk geval succes!
JP

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2008 13:34 #1206132 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schuld?
Zou je de koppakking kunnen slopen door met koude motor meteen "vol pot" te gaan?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2008 13:59 #1206135 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee, ik zat niet op mijn
Nee, ik zat niet op mijn metertjes te kijken op weg naar mijn werk, (ritje van 3 kwartier) maar een beetje in het rond te kijken een sigaartje te roken en van de muziek te genieten toen de mototr afsloeg bij een verkeerslicht. Toen zag ik pas dat de temperatuurmeter helemaal in het rood stond. Met het afdraaien van de dop van het waterreservoir kwam er niet eens meer een fontein aan water omhoog maar een beetje gespetter. En een gewaarschuwd man telt voor twee. Eind jaren 80 heb ik hetzelfde gehad met mijn toenmalige 244. Dit is weer na vele jaren mijn eerste volvo, en zie nog steeds een gevoelig koelsysteem.  Maar mijn vorderingen, die zijn nihiel Ik krijg er niets tussen slaan helpt niet trekken helpt niet. Ik ga maar eens de boer op of er een product bestaat die de pasta of vloeibare pakking of wat ze er ook tussen gesmeerd hebben op te lossen of zo. Ik laat nog wel wat van me horen.
Groet René

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC