extra aarde lambda sonde, kan dat zomaar?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2008 11:59 #1065670
door V700 register
extra aarde lambda sonde, kan dat zomaar? is gemaakt door V700 register
In verschillende draadjes heb ik gelezen over het trekken van een extra aardedraad van de lambdasonde naar een punt onder de motorkap. De aarde gaat normaal gesproken via de uitlaat, maar door roestvorming op de aansluitingen zou de aarde niet goed kunnen zijn. Ik wil nu graag zo'n draad trekken, maar vraag me nu af hoe nauw de lengte van de draad komt.
De lambdasonde is een gevoelig ding, en een slechte werking heeft enorm veel invloed op de werking van de motor. Bovendien werkt de lambdasonde met relatief kleine stroomverschillen (dacht ik), dus in hoeverre beinvloedt een te lange aardedraad dan de werking? Concreet: als ik een extra aarde wil maken vanaf de lambdasonde, hoe lang (en dik) moet deze draad dan worden? Zoveel mogelijk de lengte van de originele draad benaderen maar?
De lambdasonde is een gevoelig ding, en een slechte werking heeft enorm veel invloed op de werking van de motor. Bovendien werkt de lambdasonde met relatief kleine stroomverschillen (dacht ik), dus in hoeverre beinvloedt een te lange aardedraad dan de werking? Concreet: als ik een extra aarde wil maken vanaf de lambdasonde, hoe lang (en dik) moet deze draad dan worden? Zoveel mogelijk de lengte van de originele draad benaderen maar?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2008 12:18 #1203436
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic temperatuur
De overgangsweerstand van je bevestigingen zijn altijd groter dan de weerstand van de draad. Een meter meer of minder maakt niet uit. Het moet wel een beetje stevige draad zijn, gaat mogelijk wel kort een paar Ampere lopen voor de sensor verwarming.
Ik zou me meer zorgen maken om de temperatuur rondom de uitlaat, kies een hoge kwaliteit draad (isolatie).
Ik zou me meer zorgen maken om de temperatuur rondom de uitlaat, kies een hoge kwaliteit draad (isolatie).
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2008 12:34 #1203438
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Aarde
Je kunt ook een draad rechtstreeks aan de uitlaat bevestigen, dicht bij de sensor. Las b.v. een RVS moer op de uitlaat en maak dan een verbindingsdraad naar de carrosserie.
De schroefdraad van de sensor maakt altijd voldoende aarde. Ook kun je natuurlijk met een Ohmmeter meten of er werkelijk geen goede aardverbinding is.
De schroefdraad van de sensor maakt altijd voldoende aarde. Ook kun je natuurlijk met een Ohmmeter meten of er werkelijk geen goede aardverbinding is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2008 16:33 #1203474
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja inderdaad
Slangklem rond de sensor en daarmee een stuk draad bevestigen kan ook. alleen niet te hard aandraaien.
Wat ook kan is een 4 draads sonde monteren, die hebben een ingebouwde aarde-draad. Moet je wel goed zoeken welke modellen (goed) werken voor de volvo's. Op turbobricks en volvoclub UK was er wat over te vinden.
Misschien is de aardingsplek van de computer (een van de 2 ring-ogen bij de brandstofrail) wel een goede plek om te aarden. dan zit je direct bij de aarde van de computer.
Wat ook kan is een 4 draads sonde monteren, die hebben een ingebouwde aarde-draad. Moet je wel goed zoeken welke modellen (goed) werken voor de volvo's. Op turbobricks en volvoclub UK was er wat over te vinden.
Misschien is de aardingsplek van de computer (een van de 2 ring-ogen bij de brandstofrail) wel een goede plek om te aarden. dan zit je direct bij de aarde van de computer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2008 22:16 #1203520
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic edrateendraad
Neem iedergeval een draad met edrateen-isolatie (125 graden). Die kan meer hebben dan de standaard PVC-isolatie (70 graden).
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2008 23:08 #1203535
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Blanke draad.
Ik zou gewoon een koperdraad nemen zonder isolatie. De hele carosserie van de auto is immers aarde/massa.
Moderators: Jerry Stam