zuigerveren
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2008 21:58 #1065495
door V700 register
zuigerveren is gemaakt door V700 register
ik heb bij een revisiebedrijf mijn cilinderkop laten reviseren, het gaat om een kop van een 940 uit '97 voor een FK motor. Nu is mij geadviseerd de zuigerveren ook gelijk te vervangen nu het blok toch open is. Het blok heeft 500k km gehad en de cilinderkoppakking is gescheurd geweest waardoor cilinder 4 nogal wat koelvloeistof heeft gehad. Het uitlaatspruitstuk vertoont nogal wat zwarte aanslag, wat een indikatie zou kunnen zijn van een verhoogd olieverbruik. Dat klopt ook en daarom wil ik de zuigerveren gaan vervangen, maar wie heeft ervaring met het vervangen van zuigerveren en heeft het wel nut bij deze telerstand?
groet, Arnold
groet, Arnold
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2008 22:26 #1202522
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onderblokrevisie
op zich een goeie gedachte maar de praktijk leert anders. Je kan inderdaadzuigerveren vervangen (heb het zelf 2x gedaan vroeger, 1x bij een Ford OHC-blok en 1x bij een V340, met redelijk resultaat) maar zoals je zelf al aangaf, dan moeten de zuigers eruit.
Nu schrijf je zelf al dat het blok al 5ton heeft gedraaid. Dan is het erg aannemelijk dat ook de rest van de onderdelen aan de grenzen van de toleranties zijn gekomen en dat het eigenlijk beter is alles in het onderblok te reviseren en indien nodig te vervangen.(krukaslagers, drijfstanglagers, oliepomp, oliekeerringen, zuigers en zuigerringen.) Wat er dan ook moet gebeuren is het opmeten van de boringen, zijn ze nog wel echt rond? zijn er nog hoonsporen te vinden op de zuigerwanden? Zo nee, dan zullen ook de boringen moeten worden opgeboord naar een geschikte overmaat, vervolgens honen, je hebt dan ook nieuwe zuigers nodig (ook van overmaat) en de bijbehorende overmaats zuigerveren. Pas als dat alles weer in elkaar zit kan je er vrij zeker van zijn dat het blok weer super zal draaien zonder olieverbruik. Al dit werk vereist veel vakmanschap en speciaal gereedschap en is dus absoluut specialistenwerk.
Er zijn situaties dat je dit werk aan het orginele blok laat uitvoeren (bv als de auto zeldzaam is en verzamelaarswaarde heeft, in dat geval zijn matching nummers en/of de orginele motor wenselijk (voorbeeld: een 780)
Persoonlijk zou ik gewoon een ruilblokje in de auto hangen en kijken waar het Volvo-schip vervolgens strandt. Dat was in mijn beleving vanaf het begin de goedkoopste en meest economisch verantwoorde oplossing geweest . de keerzijde: als je het onderblok laat reviseren dan heb je weer een zogoed als nieuwe motor, zeker weer goed voor enkele honderdenduizende km's...moeilijke keuze.
Nu schrijf je zelf al dat het blok al 5ton heeft gedraaid. Dan is het erg aannemelijk dat ook de rest van de onderdelen aan de grenzen van de toleranties zijn gekomen en dat het eigenlijk beter is alles in het onderblok te reviseren en indien nodig te vervangen.(krukaslagers, drijfstanglagers, oliepomp, oliekeerringen, zuigers en zuigerringen.) Wat er dan ook moet gebeuren is het opmeten van de boringen, zijn ze nog wel echt rond? zijn er nog hoonsporen te vinden op de zuigerwanden? Zo nee, dan zullen ook de boringen moeten worden opgeboord naar een geschikte overmaat, vervolgens honen, je hebt dan ook nieuwe zuigers nodig (ook van overmaat) en de bijbehorende overmaats zuigerveren. Pas als dat alles weer in elkaar zit kan je er vrij zeker van zijn dat het blok weer super zal draaien zonder olieverbruik. Al dit werk vereist veel vakmanschap en speciaal gereedschap en is dus absoluut specialistenwerk.
Er zijn situaties dat je dit werk aan het orginele blok laat uitvoeren (bv als de auto zeldzaam is en verzamelaarswaarde heeft, in dat geval zijn matching nummers en/of de orginele motor wenselijk (voorbeeld: een 780)
Persoonlijk zou ik gewoon een ruilblokje in de auto hangen en kijken waar het Volvo-schip vervolgens strandt. Dat was in mijn beleving vanaf het begin de goedkoopste en meest economisch verantwoorde oplossing geweest . de keerzijde: als je het onderblok laat reviseren dan heb je weer een zogoed als nieuwe motor, zeker weer goed voor enkele honderdenduizende km's...moeilijke keuze.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2008 22:56 #1202528
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou inderdaad een blokje
Ik zou inderdaad een blokje uit een schadeauto zoeken (zijn er zat te koop!), bij voorkeur een die altijd op benzine heeft gelopen met niet teveel kms. Kost niet de wereld en je kan er weer een paar ton mee rijden.
Groet,
Paul
Groet,
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2008 00:24 #1202545
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic inlopen
Nieuwe zuigerveren op een oude cilinderwand lopen nooit meer in, weggegooid geld dus.
Olie verbruik kan ontstaan door de speling van de zuigerveer in de zuiger, er ontstaat dan een soort pompwerking.
Dat los je niet op met nwe veren.
Olie verbruik kan ontstaan door de speling van de zuigerveer in de zuiger, er ontstaat dan een soort pompwerking.
Dat los je niet op met nwe veren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam