turbo en verstopte kat?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2008 14:47 #1065487 door V700 register
turbo en verstopte kat? is gemaakt door V700 register
Ik heb een 945 lpt op lpi, km 415.000, modeljaar 1996. De turbo komt pas in bij 3500 toeren. Dat vind ik laat. Daarbij komt de turbodruk niet hoger dan 0,6 bar, ondanks een flink aangedraaide boostcontroller. Kan het zijn dat de katalysator (werkt wel volgens laatste meting voor de apk) dicht zit?  Geen speling op de turbo-as.
Wie heeft er meer ervaring met een verstopte kat gehad? 
Andere ideeen?

groeten
Sicco

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-06-2008 14:50 #1202450 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Waarom de conclusie dat de kat verstopt zit?
Ik heb dit eerder een keer meegemaakt en toen zat de turbo uiteindelijk vast.
Wordt de kat ook roodgloeiend? Dat is ook een teken voor een verstopte Kat heb ik begrepen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2008 14:54 #1202452 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Turbo lijkt niet vast te
Turbo lijkt niet vast te zitten want werkt wel bij hogere toeren. Of de kat rood aanloopt weet ik niet.
Bij welk toerental pakt bij jouw lpt de turbo op en tot welke druk bouwt hij op?
groet,
Sicco

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2008 18:05 #1202475 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CBV
dit hoeft niet persee aan de kat te liggen.
- Het kan ook een gescheurd CBV membraan zijn (zit achter het 3 bouts chromedekseltje op de compressor zijde van de turbo. even losschroeven en het membraan controleren op scheuren)
- het kan ook een losse wastegate actuator stang zijn. als de wastegateklep los hangt te klapperen schiet het niet op met het op boost komen van de turbo. Veel uitlaatgas gaat dan op een onbedoeld moment door de wastegate poort.
- het kan ook een scheur in de intercooler of in een slang zijn. (boostverlies) 
in alle gevallen verlies je boost en komt de turbo langzamer/later opgang.
zeker als de auto een LPG installatie heeft is de kans erg klein dat de kat kapot/gesmolten is. LPG rand immers al veel schoner als benzine dus de kat heeft relatief weinig aanbod van na te verbranden koolwaterstoffen. Dus is de kat relatief laag belast.
een goeie LPT begint al voelbaar te boosten vanaf 1800tpm en moet duidelijk voelbaar zijn vanaf 2200rpm. bij ongeveer 2700rpm is de boost maximaal.
Wat ook het geval kan zijn:
- scheurtjes in het collectorstuk van het uitlaatspruitstuk (bekend fenomeen)
- scheurtjes in de wastegate poort van het turbinehuis (ook al een bekend fenomeen)
in beiden gevallen heeft dit een nadelig effect op het inkomen van de boost, dat zal in beiden gevallen iets later zijn (er lekt immers uitlaatgas weg wanneer dat eigenlijk door de turbine hoort te stromen.)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC