Wat is er aan de hand met mijn 940??

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2008 08:22 #1065340 door V700 register
Wat is er aan de hand met mijn 940?? is gemaakt door V700 register
Ik ben in het bezit van een volvo 940 op LPG/Benzine en deze auto is van 1994.
Op het kentekenbewijs en ook op de auto staat dat het een GLE is, maar het vreemde blijkt, de garage zegt dat een GLE geen 8 klepper kan zijn, toch is deze auto dat.
Misschien is er ooit een andere motor ingezet, echter weten wij dat niet, maar goed dat is niet het probleem.
Sinds afgelopen vrijdag heeft de auto vreemde verschijnselen vertoond, tijdens het rijden slaat de motor af, ongeacht hoe hard je rijdt of in welke versnelling je zit. Het probleem is als volgt:Je rijdt de toerentalmeter slaat uit en enkele seconde later stopt de motor er ook mee. Met de dag gaat de auto dit steeds vaker doen.
De dag later toen we weer met de auto gingen rijden over een stuk van hooguit 5 km bleef de auto 6 á 7 keer dit doen, dan maar naar de garage. Die konden weinig doen op zaterdag en zeiden, de motor loopt niet goed en zal afgesteld moeten worden, 'smaandags is de auto naar de garage gegaan en hebben ze compressie gemeten, na een uur konden we de auto weer ophalen, 196 euro armer. Maar het probleem is niet opgelost.
Afgelopen Januari heeft de auto een grote beurt gehad, zoals ook op de factuur is gespecificeerd, 1500 euro armer, maar bougies niet vervangen, geen filters vervangen, noem maar op, uiteindelijk hebben wij zelf de bougies vervangen.
We hebben inmiddels zelf een doorverbinding gemaakt vanaf de bobine om het contactslot door te verbinden onder de motorkap, en wat blijkt de motor blijft lopen en slaat niet meer af. Maar dat heeft nog niet de oplossing van het probleem gegeven. Wat kan er aan de hand zijn?? Waarom slaat de motor af en voorafgaand slaat de toerentalmeter uit?
Het is een fijne auto, en staat nu weer in de garage om de kleppen te stellen en de motor af te stellen.
Graag reacties op bovenstaand probleem.
Alvast bedankt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2008 09:14 #1201332 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallgever starterkrans
Je toerentalmeter en je ontsteking systeem gebruiken hetzelfde signaal van de hallsensor die naar de starterkrans kijkt (bovenop het koppelingshuis), met de symptomen die je geeft zou ik die als eerste vervangen of in ieder geval de bedrading controleren. Als de auto toch in de garage staat.. is wel link om mee te rijden met deze fout, onverwacht stilvallen, straks mogelijk niet meer starten..
Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2008 09:22 #1201334 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heb ooit zoiets bij een
heb ooit zoiets bij een andere auto gehaddaar was het de massakabel die gebroken wasna een trilling verbrak de massakabel even het contact waardoor de hele auto stil vielwas na 5 minuten opgelost mmet een nieuwe massakabel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2008 09:32 #1201335 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic visser07 schreef: Op het

visser07 schreef : Op het kentekenbewijs en ook op de auto staat dat het een GLE is, maar het vreemde blijkt, de garage zegt dat een GLE geen 8 klepper kan zijn, toch is deze auto dat.

Onzin, de garage heeft geeen gelijk: een GLE is gewoon een achtklepper, motortype B230FB waarschijnlijk. De zestienkleppers heetten GLE 16V of GLT 16V.

Overigens: niet om die reden, maar uit je verhaal komt je garage niet zo heel positief naar voren: misschien is het verstandig iemand te zoeken met verstand van je auto, voor het onderhoud.

De storing is vrijdag begonnen: spontaan? Of is er toen nog iets bijzonders gebeurd?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2008 09:36 #1201336 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Contactslot
Een vaker voorkomende storing bij onze volvo,s is het contactslot.Gebeurd vaker als er een zware sleutelbos aan hangt dus dat dien je te voorkomen.Bij mij begon tijdens het rijden de startmotor uit zich zelf te starten en stopte de toerenteller er ook mee.Ik geloof dat er dan een nieuw binnenwerk in je startslot gezet moet worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2008 09:40 #1201337 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic topicstarter
uit het verhaal van de topic starter komt als ik het goed begrijp ook naar voren dat het overbruggen van het contactslot werkt, dwz, de storing komt niet meer voor ?dat zou de suggestie van jerry bevestigen: contactslot versleten, oplossing is vervangen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2008 09:53 #1201340 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste, dank voor je
Beste, dank voor je reactie.
De uitval is spontaan gebeurd, ik ging vrijdag weg met de auto en na nog geen paar km te hebben gereden bleef de motor wel lopen maar kon ik geen gas meer geven. Toch pakte de auto hem weer op en dacht ik er zit een storing en het probleem was weg, maar niet bleek minder waar het werd erger en de volgende dag was er bijna niet meer meete rijden, over een stuk van nog geen 5 km bleef de auto 6 á 7 keer uivallen en sloeg nu ook de hele motor uit.
Zoals in mijn eerste verhaal is er nu een doorverbinding gemaakt en doet de auto het nu goed, dus elektronisch is het hoogstwaarschijnlijk. De auto staat nu in een garage die volvo gespecialiseerd is en nu maar hopen dat het opgelost kan worden.
Maar het is en blijft vreemd, en omdat de auto het na de eerste keer weer even gewoon deed, dachten we nog niet aan iets ernstigs, en waar zoek je dan een probleem als het probleem opeens weg is.
Maar tips van mede gebruikers is altijd welkom.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2008 10:26 #1201348 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic contactslot
Beste Jerry, het vermoedden bij mij is dat het inderdaad aan het contactslot ligt, we hebben het al geprobeerd om met de reservesleutel te rijden, maar het probleem blijft wel hetzelfde.
Zal dan heel het contactslot vernieuwd moeten worden?
Mvrgr Ronald

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2008 12:28 #1201360 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oorzaak
Ah, ik had nog niet begrepen dat het probleem weg is bij overbruggen van het startslot. In ieder geval heb je het goed gelocaliseerd zo. Ik denk dat als je de overbrugging er uit haalt en wat rommelt met de sleutel je het probleem kunt naspelen en bewijzen dat je de oorzaak hebt gevonden. Oplossen is dan relatief simpel geworden..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2008 12:45 #1201362 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Contactslot

visser07 schreef : Zal dan heel het contactslot vernieuwd moeten worden?
Mvrgr Ronald

 
Mocht het aan het contactslot liggen: in het verleden heb ik alle sloten van mijn 740 sedan vervangen door een goed setje van de sloop. Kun je dus zelf doen. Klusje van niets. Setje kostte geloof ik € 40,-
Groet,
Jan-Willem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD