ventiel in benzineleiding

• Jan van Vliet
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-05-2008 21:14 #1065233 door Jan van Vliet
ventiel in benzineleiding is gemaakt door Jan van Vliet
Hallo Volvisti.
Bij het voornemen het ( of is het " de ") benzinefilter te vervangen van mijn 945 uit 1997, zag ik dat kort voor het filter in de benzineleiding een soort autoventiel zit. Ik wil graag weten waar dat voor dient. Zelf heb ik een vermoeden dat dit dient om de druk van de benzineleiding te laten zakken als je het filter wil demonteren. Is dit juist of zit er helemaal naast.?
Ik heb maar even een time-out genomen toen ik bij mijn poging om de banjobout, waarmee de benzineslang aan het filter gemonteerd zit, van het filter los te draaien de hele slang mee draaide. Volgens mij is dit niet normaal en behoort de banjobout toch gewoon in de normale positie te blijven zitten bij het losdraaien van de bout zodat je deze uit het filter kan draaien zonder dat de leiding meedraait, of niet soms ?? Ik heb er nu WD 40 opgespoten hopende dat mijn poging morgen wel succes heeft.
Nu de laatste vraag: als de leidingen los gedraaid zijn, spuit de benzine er dan uit of valt dit wel mee en kun het beetje dat er uit komt makkelijk opvangen totdat je de leidingen er weer op hebt ?
m.vr.Volvo gr.
Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2008 21:30 #1200641 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eh, het enige ventiel wat
Eh, het enige ventiel wat ik kan verzinnen zit in de injectorgallerij, dat is er in geschroefd omdat bij de oudere types daar de aansluiting van de koudestartinjector zat, nu zit daar zoń ventielletje, normaal gesproken als je het benzine filter wilt vervangen komt daar inderdaad benzine uit, dat is ook logisch want dat is de "valdruk"van de benzinetank, nou is het niet echt rocketscience om effe een slangetje in de benzine leiding dicht te knijpen met een griptang, wel met beleid natuurlijk, anders mangel je het slangetje, maar dan kun je met een gerust hart het benzinefilter vervangen, er loopt natuurlijk wel een beetje benzine uit, maar als je dat opvangt in een bakje kan het weinig last. De banjo bout blijft wel eens plakken, als je er even tegenaantikt met je sleutel gaat ie meestal wel los, als je de banjobout loshaalt hoor je eigenlijk ook de koperen ringen die er tussen zitten te vervangen, dit omdat het uitgegloeid koper is, als dat eenmaal is aangedraaid wordt het hard en werkt het de volgende keer niet meer goed, een andere optie is roodgloeiend stoken en dan snel afkoelen, bij koper werkt het namelijk andersom als bij staal nl, als je dit bij staal doet heet het harden en wordt het staal dus hard. De ringen kosten een paar euro dus daar hoef je je niet druk om te maken

Succes, Co.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2008 09:20 #1200683 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic benzinefilter
Kort geleden op de 780 gedaan: Ik heb een lijmklem gebruikt om te voorkomen dat de tank leeg hevelt, de motor kant komt eigenlijk niks uit. De vloeistofdruk is zo weg, niks spannends aan, wel zit het filter vol benzine, daar ontkom je niet aan. Ik had er een platte bak onder en kon mooi alles opvangen, geen troep op de oprit. Die "ventiel" heb ik ook zien zitten maar verder niet gebruikt, beetje met beleid de slangen los gaat ook goed (-genoeg voor de hobbyist ;-).

• Jan van Vliet
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-05-2008 17:06 #1200723 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic ventiel in benzineleiding
Hallo.

Met de adviezen van Johan en Co heb ik de filter vervangen. Heb op beide leidingen met beleid een griptang gezet. Met enig geweld heb ik de banjobout los gekregen. Ik denk dat de reden van dit overmatig vastzitten veroorzaakt werd doordat de vorige monteur ??? beide koperen afdichtringetjes aan 1 kant van de banjobout had gemonteerd. Na jaren gaat het zaakje dan behoorlijk vastzitten. Zoals Johan zei de inhoud van het flter in een bakje opgevangen en zaakje opnieuw gemonteerd.
Mijn nieuwsgierigheid waarom dat ventiel daar zit is nog steeds aanwezig.
Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2008 00:36 #1200745 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Simpel
Dat ventiel kan een drukmeter op worden aangesloten, en kan je op deze manier uitlezen hoe veel druk de pomp in de tank opleverd.En met deze gegevens kan je dan weer na gaan of de pomp z'n werk nog naar behoren doet.

Groet,  Bart

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC