Inhouden bij gebruik airconditioning

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2008 09:48 #1065194 door V700 register
Inhouden bij gebruik airconditioning is gemaakt door V700 register
Bij mijn Volvo 940 van 1993, km stand 173000, ( echt waar ) motor B230FB, tijdens gewoon rijden is er een licht inhouden aanwezig, dit neemt toe bij inschakelen van de climat control.Stationair is er ook een lichte onregelmatigheid. Enkele keren al een injectorcleaner toegevoegd , echter zonder merkbaar resultaat.Geen foutmeldingen in de box, redcent wel de AMM vervangen na een foutmelding.
Doet dit bij iemand soms een belletje rinkelen ??
Bedankt alvast,
Michiel Daams

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2008 09:57 #1200312 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Michiel, toevallig is
Hoi Michiel,
toevallig is hierover recentelijk een draadje geweest op dit forum. Voor zover ik het mij kan herinneren was de conclusie dat dit normaal was en dat alle auto`s dit fenomeen vertoonde. Als je meer "in depth" wilt gaan, zou je met behulp van de zoekfuntie en dan zoeken op "inhouden airco" volgens mij een heel eind moeten komen.
Maareh, pfoei, 173.00km`s da`s niet veel. Dat heb ik in de mijne al 100.000km niet meer gezien :D
Groeten,
Richard

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2008 12:19 #1200326 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Is standaard
bij het inschakelen van de aircopomp zal je toerental wat zakken, wat op zich weer gecorrigeerd moet worden door de CIS-klep. De ingeschakelde aircopomp kost aardig wat vermogen, dus dat deze even inhoudt is normaal.
Ik heb het ooit gehad bij de vorige Volvo dat de airo inschakelde bij 5500 rpm, dat praat je niet meer over "licht inhouden"

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2008 13:54 #1200336 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Licht inhouden
Nou, het is dan meer licht stotterend rijden. Niet echt lekker, ik zal de CIS klep eens meten,
bedankt in ieder geval,
Michiel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2008 14:02 #1200337 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Michiel, volgens mij
Hoi Michiel,
volgens mij valt er aan de CIS-klep weinig te meten. (Maar als ik onzin uitkraam zal iemand mij wel corrigeren)
Bij de CIS klep is het meer een kwestie van hem eruit halen en goed bekijken. Als ie vies is, dan is de kans groot dat hij de stationair toerental afregeling niet meer naar behoren kon uitvoeren. Dan kun je hem schoonmaken met remmenreiniger (toch?)
Overigens doet de CIS klept alleen dienst bij het afregelen van het stationair toerental. Daarbuiten heeft hij geen functie dacht ik. Dus een vuile cis-klep kan tijdens het rijden niet van invloed zijn op het toerental.
Zoals gezegd, volgens mij klopt dit wel zo`n beetje, maar iemand zal mij wel corrigeren als het niet klopt.
Groeten,
Richard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2008 14:32 #1200347 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen last van inhouden
Ik heb ook en B230FB uit '93 en ik rij op gas. Ik voel het haast niet als de aircopomp 'inslaat' in tegenstelling tot bij mijn vorige diesel auto's (citroen en ford) waar ik er altijd echt last van had.
Ik heb mijn Volvo 940 nog niet zo lang maar de airco-pomp ziet er uit alsof hij net nieuw is, dus ik zou eerder denken aan lagers in de pomp die bij jou aan het slijten zijn of een slecht gevuld airco systeem waardoor je pomp extra hard moet werken.
Geef je airco eens een service beurt. Let wel op dat je er niet te veel voor betaald, het moet voor 50-70 euro lukken als je even goed zoekt. 
succes. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2008 14:37 #1200349 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt.

EndlessQuest schreef : Zoals gezegd, volgens mij klopt dit wel zo`n beetje, maar iemand zal mij wel corrigeren als het niet klopt.

Dat is niet nodig, volgens mij is dat inderdaad correct.De CIS legt een 3 á 400 toeren op de 500 basis toeren, alleen bij stationair.Bij 5500 doet de CIS niets meer.
Meten kun je hem inderdaad niet, inderdaad wel schoonmaken.
Nog steeds zie ik het euvel van de originele poster niet als een probleem/gebrek, maar herken ik het als aanslaan en afslaan van de aircopomp. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2008 15:25 #1200357 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstofpomp
De 940 van mijn ouders (1997, 233.333 KM) had enkele maanden terug ook dat hij wat stotterde. Bij het inschakelen van de Climat control, maar ook bij stationair lopen en tijdens het rijden. Bij het aanslaan van de airco dook de toerenteller meer dan bij mijn 940. Na verloop van tijd werd dit erger, en ging de motor afslaan bij het optrekken. Om een lang verhaal kort(er) te maken, de brandstof pomp bleek niet in orde, en de motor kreeg dus niet genoeg benzine. Nieuwe pomp erin en hij doet het nu weer prima. Pomp was alleen niet bepaald gratis, geloof ik.
Weet iemand hier zo of de pomp bij een 93er ook in de tank zit? Of is dit een aparte pomp?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2008 15:34 #1200358 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij zijn er 2
Volgens mij zijn er 2 pompen.
1 in de tank en 1 onder de bestuurdersstoel.
Groeten,
Richard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2008 17:31 #1200366 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Airco
Ik heb hetzelfde met mijn 945 lpt.Als de airco inkomt dan voel ik het tijdens het rijden en stationair merk ikook dat de motor iets zwaarder gaat draaien.Ik dacht dat een airco ook iets van 10 pk pakt van de motor dus dat merk jeook wel.Ik heb het op benzine en op lpg dus ik denk niet dat het aan de brandstofpomp ligt.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC