Distributie + poly-V-riem 960 2.5

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2008 21:25 #1065123 door V700 register
Distributie + poly-V-riem 960 2.5 is gemaakt door V700 register
Mijn nu twee weken in eigendom zijnde 965 2.5 (MY 1997, 214.000 kilometers, handgeschakeld) loopt als een zonnetje en dat wil ik graag nog heeeeel lang zo houden. Deze week krijgt zij daarom een zeer uitgebreide grote beurt.
Naast het "normale" werk en het vervangen van alle vloeistoffen, moet er een nieuwe koelwaterradiateur in (lekt) en wil ik de poly-V-riem (duidelijke haarscheurtjes) en de distributieriem (onduidelijke vervangingsgeschiedenis) vervangen.
Na lezen in VADIS en op deze site, kom ik tot de conclusie dat beide riemen ieder een spanner en een of twee spanrollen hebben. Is mijn voorlopige conclusie juist dat het het beste is om dit allemaal te vervangen?
Zijn er nog andere al dan niet typische 960 2.5 aandachtspuntjes die verstandig zijn om meteen me te nemen als ik toch aan het opereren ben? Vooral tips die schade, pech, ongemak, grote kosten of ander onheil voorkómen, hebben mijn warme interesse!
Bedankt voor het meedenken,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2008 21:33 #1199690 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waterpomp
Waterpomp zou ik ook gelijk maar doen.
Ik zelf vervang altijd de spanrol en V-snaar spanner.
Kijk ook <a href="/node/13735">HIER</a> maar eens. 

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2008 22:15 #1199699 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ja
Spanner van de multiriem inderdaad mee vervangen: als je dat niet doet, gaat hij halverwege de volgende riem staan stuiteren. Dat alle gelagerde rollen in de distributie mee vervangen worden spreekt voor zichzelf.

Daarnaast is het verstandig, een blik onder het motorblok te werpen: onderaan zit een mini oliekoelertje, met twee koelwaterslangen eraan. Bij mijn exemplaar lekten de keerringen, en de lekkende olie at de koelwaterslangen op. Controle en eventuele vervanging is erg verstandig, ze blijken bij wel meer auto's te lekken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2008 02:07 #1200033 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Jan, Ik heb pas bij
Hoi Jan,
Ik heb pas bij mijn 2.5 de hele boel vervangen, het is een klus die prima te doen is, en dat je de radiateur gaat vervangen komt dan weer mooi uit, heb je lekker de ruimte voor de distributieriem.
Waar je inderdaad meteen even naar kan kijken is de staat van de oliepomp, en daar bedoel ik dus mee of er eventueel lekkage aanwezig is, ze willen behalfe op de keering van de pomp, ook nog wel eens lekken op de O-ring die om de pomp heen zit, de 4 inbusbouten van de pomp en de papieren pakking tussen de  pomp en het onderblok.
Let hier dus op, want zoals Willem al aangaf, de koelwaterslangen naar de warmtewisselaar worden er niet beter op als er continu olie op lekt.
De spanner van de multiriem zou ik vervangen als deze ruimte vertoont op de rol of het spangedeelte zelf, eerder zou ik deze niet vervangen.
De spanner van de distributieriem zou ik controleren op z'n werking, vervanging als dat nog niet nodig is , is een duure grap, deze hydraulischespanners zijn immers niet goedkoop.
Let er ook op bij deze spanner, dat als je deze in de bankschroef plaats om in te drukken vóór de montage, dat je dit zeer langzaam en gelijkmatig doet, ga je te snel en je geeft de olie in de spanner niet de tijd om naar de andere kant van de plunjer te stromen, dan heb je kans dat de spanner/cilinder scheurt en dan moet je dus wel aan een nieuwe .
Als de cilinder volledig is ingedrukt, kan je deze borgen met ik meen een boortje van 3 of 2.5 millimeter, controleer vervolgens of je eventueel lekkage's opmerkt, is dit het geval, ook dan vervangen, de werking van de spannar is overigens met een speciaal gereedschap te meten. 
Wat ik zelf ook altijd prettig vind is om bij het demonteren van de riem, op de nokkenaspoelie's en de riem zelf even wat merktekens aan te brengen met een watervaste stift en deze merktekens weer over te zetten op de nieuwe riem.
Ga je de nieuwe radiateur monteren, houd er dan rekening mee dat je de slangenklemmen van de koelwaterslangen niet te strak aandraait, bij mij heeft dit denk ik geleid tot het spontaan breken van de kunstof flens op de radiateur.
Voor wat betreft de looprollen, ik vervang ze altijd bij het vervangen van de distribtieriem, let er hier bij op dat de bouten van de hefboom en van de gelijderol even insmeerd met kopervet vóór montage .
&#160;
Gr Bart.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC