Automaat bij stoplicht in N: Beter & brandstofbesparender?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben eigenlijk benieuwd wie van de automaatrijders zijn/haar versn. bak in ''N'' zet zodra hij/zij bij een stoplicht staat. Ik doe dit meer om de versn. bak/schijfremmen te ontlasten maar ook omdat ik denk dat je hier toch wel brandstof mee bespaart, want wij blijven nu eenmaal (voor de meesten onder ons) Hollanders. Of maakt het allemaal weinig uit?
Groet,
Rik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Op deze manier krijgt de bak iedere keer een opdonder omdat jij hem nog even snel in D moet gooien als het licht op groen springt.
Hij heeft inderdaad iets verhoogd stationair in D.
Maar het is natuurlijk buiten kijf dat het uitzetten van de motor benzine bespaart als je langer dan 10sec stilstaat.
Maar hoe duur is een startmotor...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ben het ook geheel eens met jwielsma
- V700 register
- Nieuw lid
-
Anders nooit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De koppelomvormer staat ook te slippen en de bakolie onnodig op te warmen.
je remblokken hangen steeds tegen de hete schijven aan. Niet jofel.
persoonlijk denk ik dat het in en uitschakelen van N <-> D niet schadelijk is zolang je maar eerst schakelt en dan pas gas geeft!
Het schakelen vanuit N naar D gaat trouwens supersimpel: een tikje naar achteren met 2 vingers en hij staat in D (knop gebruik niet nodig!)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij het wegrijden de pook in D en rustig gasgeven geeft de bak ook geen extra stress. De inzittenden merken niets van deze aktie.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bas
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik had juist begrepen dat onze bakken niet gesmeerd werden in N of P en dat het dus juist beter is 'm in D te laten staan.JanV schreef : De koppelomvormer staat ook te slippen en de bakolie onnodig op te warmen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wel smering of beter druk bij de AW, ook smering bij de ZF maar geen drukopbouw. De oliepomp bij de ZF bak zit op de uitgaande as. Dus als je stil staat wordt er geen druk opgebouwd, alleen de restdruk wordt vastgehouden. Bij stationair geen enkel probleem,de belasting is gewoon heel laag en de remgroepen houden de boel nog wel vast. Bij hoge langdurige rpm's en stilstand moet je oppassen bij de ZF, kans dat de remgroepen gaan slippen en de bak naar de vaantjes gaat. APK diesel automaat roettest?.... Niet doen!!! Of op een rollenbank, dat is geen enkel probleem, of op een brug waar de achterwielen vrij zijn.Ik had juist begrepen dat onze bakken niet gesmeerd werden in N of P en dat het dus juist beter is 'm in D te laten staan.
Ik laat de bak normaal gewoon in D staan voor een verkeerslicht. Alleen als ik hard heb geremd (zoals ook hiervoor beschreven) zet ik hem in N.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
hert moet wel HEEL lang duren bij een overweg wil ik m in zijn P zetten,
maar dan zet ik de motor ook meteen uit...