Automaat bij stoplicht in N: Beter & brandstofbesparender?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2008 12:06 #1064913 door V700 register
Hallo leden en niet leden,
Ik ben eigenlijk benieuwd wie van de automaatrijders zijn/haar versn. bak in ''N'' zet zodra hij/zij bij een stoplicht staat. Ik doe dit meer om de versn. bak/schijfremmen te ontlasten maar ook omdat ik denk dat je hier toch wel brandstof mee bespaart, want wij blijven nu eenmaal (voor de meesten onder ons) Hollanders. Of maakt het allemaal weinig uit?
Groet,
Rik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2008 13:30 #1198155 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontlasten doe je hier niet mee
Je kunt hem beter in D laten staan.
Op deze manier krijgt de bak iedere keer een opdonder omdat jij hem nog even snel in D moet gooien als het licht op groen springt.
Hij heeft inderdaad iets verhoogd stationair in D. 
Maar het is natuurlijk buiten kijf dat het uitzetten van de motor benzine bespaart als je langer dan 10sec stilstaat.
Maar hoe duur is een startmotor...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2008 13:37 #1198157 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Altijd
Ik laat hem altijd gewoon in zijn D staan.
Ben het ook geheel eens met jwielsma 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2008 13:39 #1198158 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hangt er van af, in mijn
Hangt er van af, in mijn eigen woonplaats, als je de omloopsnelheid van de verkeerslichten weet en je kan verwachten, dan je  nog even moet wachten, dan gaat hij in N.Vooral zomers, omdat als de airco ingeschakeld is, hij stationair een diepere stationaire brom heeft.
Anders nooit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2008 13:42 #1198159 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic N(wachten) <-> D(rijden)
ik deed dat ook altijd. Als de bak in D staat staat  ie nog steeds lichtjes te trekken aan de eerste versnelling, dit geeft weerstand dus zal het motormanagement dat willen compenseren door de CIS-klep wat verder te openen.
De koppelomvormer staat ook te slippen en de bakolie onnodig op te warmen.
je remblokken hangen steeds tegen de hete schijven aan. Niet jofel.
persoonlijk denk ik dat het in en uitschakelen van N &lt;-&gt; D niet schadelijk is zolang je maar eerst schakelt en dan pas gas geeft!
Het schakelen vanuit N naar D gaat trouwens supersimpel: een tikje naar achteren met 2 vingers en hij staat in D (knop gebruik niet nodig!)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2008 14:08 #1198162 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic N of D ? ja of nee?
Ik zet bij verkeerslchten altijd de pook in N, vooral na een wat steviger rem-aktie. Zodoende kunnen de remblokken en -schijven hun warmte beter en gelijkmatiger kwijt en op die manier die ik heel lang met mijn remmen.
Bij het wegrijden de pook in D en rustig gasgeven geeft de bak ook geen extra stress.  De inzittenden merken niets van deze aktie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2008 14:12 #1198164 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In de D
Maar met de handrem erop. Blijft de olie door de oliekoeler stromen, geen aanslag op je remschijven.
Bas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2008 14:26 #1198166 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic smeerloos

JanV schreef : De koppelomvormer staat ook te slippen en de bakolie onnodig op te warmen.

Ik had juist begrepen dat onze bakken niet gesmeerd werden in N of P en dat het dus juist beter is 'm in D te laten staan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2008 15:21 #1198172 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic smering

Ik had juist begrepen dat onze bakken niet gesmeerd werden in N of P en dat het dus juist beter is 'm in D te laten staan.

Wel smering of beter druk bij de AW, ook smering bij de ZF maar geen drukopbouw. De oliepomp bij de ZF bak zit op de uitgaande as. Dus als je stil staat wordt er geen druk opgebouwd, alleen de restdruk wordt vastgehouden. Bij stationair geen enkel probleem,de belasting is gewoon heel laag en de remgroepen houden de boel nog wel vast. Bij hoge langdurige rpm's en stilstand moet je oppassen bij de ZF, kans dat de remgroepen gaan slippen en de bak naar de vaantjes gaat. APK diesel automaat roettest?.... Niet doen!!! Of op een rollenbank, dat is geen enkel probleem, of op een brug waar de achterwielen vrij zijn.
Ik laat de bak normaal gewoon in D staan voor een verkeerslicht. Alleen als ik hard heb geremd (zoals ook hiervoor beschreven) zet ik hem in N.
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2008 18:05 #1198185 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nooit
net zoals de meesten, zet ik m bij het stoplicht nooit in zijn N
hert moet wel HEEL lang duren bij een overweg wil ik m in zijn P zetten,
 maar dan zet ik de motor ook meteen uit...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD