Moeite met starten (B200FT). Alsof er te veel weerstand is.

  • Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2008 18:26 #1064689 door Hedwig Lambrechts
Besten,
Sinds ik olie bijgevuld heb (maand geleden, tot net onder max, Kroon 5 W 40) heb ik, zeg eens in de 20 keer starten, dat de auto niet in één keer aanslaat. Waar de motor normaalgesproken na 4 omwentelingen aanslaat, stopt de startmotor dan na 5 omwentelingen. Als ik de sleutel dan wel gewoon op startstand houd gaat de startmotor na een halve tel weer draaien, wanneer de ene keer de motor wel weer na 4 omwentelingen aan slaat, maar soms nog een keer even stopt, om alsnog daarna aan te slaan. Verder heb ik geen problemen met starten of rijden (behalve met snelheidscontroles dan), olie is gewoon nog steeds op peil, geen rare bijgeluiden, geen accuproblemen, en... eeuhm... mja, dat dus. Oja, het probleem doet zich enkel voor bij de koude start, en niet alleen tijdens de eerste keer starten. Het is nu nog geen probleem, maar ik wil het graag verholpen voordat het dat wel is. Heeft iemand een idee waar ik het moet/kan zoeken? En hoe ik het, na het gezocht en gevonden te hebben, kan oplossen? Dankjewel!
Grussen, 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2008 19:07 #1196978 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Startmotor
Allereerst zou ik de startmotor demonteren. De koolborstels controleren op lengte, indien die aan de korte kant zijn een nieuw setje monteren. Als de zaak toch uit elkaar ligt het statorhuis enz. schoonblazen. Koolaanslag en andere verontreinigingen  kunnen voor electromagnetische verstoring zorgen waardoor de startmotor vermogen verliest.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2008 20:50 #1197004 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vreemd
Ik ga mee met Timen.
Het zou te gek zijn dat er iets met de startmotor is als je olie ververst hebt. De symptomen wijzen inderdaad op iets dat er wat mis is met de startmotor. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2008 23:17 #1197030 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Contactslot
Check ook even het contactslot, die dingen willen ook wel eens gek doen. Is een bekend zwak punt, vooral als er een paar jaar gereden is met een zware sleutelbos aan het contact.
Als hij het weer doet, even rommelen (bewegen) met de sleutel......... Als dat helpt, dan weet je waar je verder moet zoeken.
(En de tip van Timen ook even opvolgen, maar het contactslot kun je proberen zonder meteen de hele boel uit elkaar te halen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2008 09:57 #1197064 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mwoah...

mderijke schreef : Check ook even het contactslot, die dingen willen ook wel eens gek doen. Is een bekend zwak punt, vooral als er een paar jaar gereden is met een zware sleutelbos aan het contact.
Als hij het weer doet, even rommelen (bewegen) met de sleutel......... Als dat helpt, dan weet je waar je verder moet zoeken.
(En de tip van Timen ook even opvolgen, maar het contactslot kun je proberen zonder meteen de hele boel uit elkaar te halen)

Hey Maarten, ik had er ook al even aan gedacht, maar omdat ik verder tijdens het rijden geen problemen heb met uitvallen, en juist als ik de sleutel gewoon vast houd op de starten stand de startmotor na een korte pauze weer verder gaat verdenk het contactslot niet meer. De startmotor vind ik tot nu toe ook nog het meest plausibele probleem.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2008 15:32 #1197081 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic andere mogelijkheid
Ik zou er ook voor gaan eerst de startmotor en eventueel contactslot te bekijken.
Toch zie ik nog een andere mogelijke oorzaak. Als er een injector nadruppelt heb je bij het starten al snel een benzine/lucht mengsel wat dan ongecontroleert ontbrandt. Als dat op het verkeerde moment gebeurt, bv bij de inlaatslag, dan wordt je zuiger als het ware geremt.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2009 21:02 #1224056 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Michael, Ik heb een
Beste Michael,
Ik heb een zeer herkenbaar probleem met mijn auto, nl. een VW golf 3. Ik heb met deze termperaturen al 3 dagen startproblemen 'smorgens. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar de oplossing op internet, zodoende kwam ik bij dit bericht terecht. 
Ik heb bij mijn auto ook het gevoel dat ie naar enkele of een halve omwenteling 'vast' slaat / blokkeert. Alsof ie inderdaad tegen een weerstand aanloopt. Ik heb hier al enkele maanden last van, maar afgelopen week heeft mijn startmotor het begeven. Meteen een gehaald op sloop en erin gezet. Deze draait weer goed, maar merk nu al dat ik probleem weer terug krijg. Nieuwe accu, bougies, bobine dus daar ligt het niet aan.
Kortom; ik zou GRAAG van je weten of je al een oplossing of oorzaak voor dit probleem hebt gevonden.
Mvrgr. Victor

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2009 21:10 #1224059 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koud starten
zie het verhaal van Timen. Mee eens.
+ controleer massastrip tussen blok en carrosserie en/of blok en massa(min)pool van de accu.
Bedenk dat koud starten zwaar werk is, de startmotor trekt dan zeer veel amperes uit een koude accu die het daar moeilijk mee heeft. Ieder matig/slecht contact in dat circuit is dan problematisch. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2009 22:41 #1224102 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weg
Victor,
het probleem is bij mij nu weg. In de tijd dat ik de auto heb, heb ik wel olie, bougies, bougiekabels, rotor en verdeelkap vervangen. En vooral veel gereden. Ik heb het vermoeden dat mijn auto voordat ik hem kocht maar weinig gereden heeft. Ook niet heel vlot volgens mij. Ohja, ik heb ook enkele massapunten nagekeken. Niet vanwege dit probleem, maar toch. Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD