940 2.0t 1991 draait niet goed meer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Na een paar jaar fantastisch bollen, krijgt ze nu kuren. 940 b20ft 1991 en niemand weet raad.
Ze is over haar toeren geweest (iets boven de 6000 t/min)... sindsdien draait ze onregelmatig op stationair toerental, hort bij het accelereren en nog iets raar:
Het geluid verandert kort na de start. Normaal gezien geeft ze een vol, warm geblazen klank. Maar na +- 10 seconden wordt de klank ijler. Ze klink dan niet meer als een Zweedse volvo, maar een doodgewoon oud Japannertje ofzo.
Mechanisch is alles al gecontroleerd, niets lijkt op schade of mankementen. Het heeft, denk ik, met de ontstekeing te maken.
Eerst is de koppakking vervangen, omdat er water en olie olie (geel bruine smurrie bij de olie en waterdruppeltjes op de oliepeilstok) en olie in het water zat. Deze symptomen zijn nu verdwenen.
De computers (aan bestuurderszetel en passagiers voeteinde) eens gewisseld om deze uit te sluiten.
Verdeelkap, bougies en kabels vervangen.
Het probleem doet zich voor op benzine en op lpg (oude installatie met verdamper en vergasser).
Het geluid... dat vind ik zo raar, ik heb ooit ervaren dat de klank zo veranderde, en niemand heeft er blijkbaar ooit op gelet of ervaren. Mijn garagist hoort het zelf niet... (maar dat zal wel van 'te veel discotheek bezoeken zijn, hij hoort niet goed volgens mij).
Iemand raad... ze heeft nog maar 277.000 km en is 17 jaar oud. Zz is volgens mij nog maar aan het loslopen...
Groetjes,
Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Deze motor heeft een toerenbegrenzer, meestal rond de 6250. Van overtoeren lijkt mij pas sprake bij toerentallen vanaf 7000... Terugschakelen naar te lage versnelling.chrisdemaer schreef : =Ze is over haar toeren geweest (iets boven de 6000 t/min)... sindsdien draait ze onregelmatig op stationair toerental, hort bij het accelereren en nog iets raar:
=
Heel misschien veroorzaakt de krukassensor problemen, maar ik denk het niet. Deze doet het wel of niet..... En bij jou dus wel.
Gegroet,
Philip
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Deze Ollander kent de term wel, deze week tijdens de Vlaamse voorjaarsklassiekers zal best wel een paar keer voorbij komen..........Maar ja als ex bezitter van "De Leeuw van Vlaanderen" zit je zondag natuurlijk voor de TV (nog liever live erbij), jammer dat de wielrenner met die bijnaam niet meer meedoet.....Eric Bakker schreef :
Wat is dat, 'bollen' als werkwoord? In ieder geval doen we dat niet hier in het noorden (onder die naam).chrisdemaer schreef : Na een paar jaar fantastisch bollen,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Toen onze dochter 12 jaar terug nog niet zo goed kon praten werd de Volvo (toen een 360) de "Bollie". Bollie is nog steeds ons koosnaampje voor het deftige geweld met 204 PK onder de kap dat nu voor de deur staat. Bollen begrijp ik dus wel!Eric Bakker schreef :
Wat is dat, 'bollen' als werkwoord? In ieder geval doen we dat niet hier in het noorden (onder die naam).chrisdemaer schreef : Na een paar jaar fantastisch bollen,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bollen, komt van een Vlaamse oude cafésport. Met moet dan met houten platte bollen (die eruit zien als een bol kaas) bollen naar een paal die een beetje verderop in de grond zit. Zo bolt elk om beurt met zijn bol, wie het dichtst bij de stok eindigt wint. Je kan een ander zijn bol ook wegkaatsen. Soepel loopt duven wij dan bollen noemen.Eric Bakker schreef :
Statie verder...
Gisteren ben ik met de wagen naar het werk en terug gebold (bollen, bol, bolt, bolde ) Geen problemen, alleen inhouden tijdens het accelereren. Dus dacht ik 'iets aan de luchtinlaat is niet goed dicht', 'k zal het morgen eens beijken...
Deze morgen weigert ze te starten. Startmotor draait, maar de wagen start niet. Ik ruik benzine lucht. Onsteking? Alles nog eens gecontroleerd. Vonken van de bobine en kabels, volgorde bougiekabels, bougie's... alles ok. Eens terug de ditrbutieriem gecontroleerd, alle merktekens staan nog op de juiste plaats. Maar helaas er is geen leven meer in te blazen. Wat die elektronica betreft, heb ik er geen kaas van gegeten. Dus zal ik het verder moeten overlaten aan een echte garagist waarschijnlijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Begin eens met het verversen van de motorolie. Die paar liter zullen de kosten niet zijn maar als het helpt, is het een stap in de goede richting.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Motor loopt terug als oudsher.
Bedankt oor de reacties.
Chris