Verbruik 960 ,S/V90 2.5 en 3.0
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb mijn 960 2.5 handbak nu inmiddels al weer een paar maanden en ben eens op het verbruik gaan letten, nu heb ik met mijn laatste tank gecombineerd snelweg en stads kilometers een verbruik van 1 op 8,3 km gemeten.
Ik vind dit best pittig omdat toch de meeste kilometers zijn gereden op de snelweg zeg 80% snelweg 20% stads kilometers.
Mijn voet is bepaald niet zwaar, op de snelweg niet harder dan 110 en op binnenwegen houd ik mij aan de toegestane snelheid, en vlot optrekken is er ook niet bepaald bij.
Is dit nu een hoog verbruik, of vrij normaal voor een 960 2.5 handbak ?
Ik ben benieuwd wat het verbruik is van andere 960 S/V90 eigenaren.
Gr Bart.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Zelf houd ik mijn verbruik bij op www.spritmonitor.de : kijk maar eens wat de 960's op die site zoal verbruiken. Je zal zien, dat je met deze cijfers tot de middenmoot behoort, dus nog geen reden tot zorg, tenzij je zelf normaal een erg zuinig rijder bent.
- V700 register
- Nieuw lid
-
1 op 8,3 gemiddeld met mijn 3.0l automaat. Geldt wel voor 50% stad / 50% snelweg. Op het ritje naar de Franse alpen haalde ik trouwens bijna 1 op 10 met volgepakte auto en een gemiddende snelheid van 130 km/.
Groet,
Jan-Willem
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Dat geldt ook voor mij, met mijn 1991-er (eerste modeljaar B3604F).Jan-Willem schreef : 1 op 8,3 gemiddeld met mijn 3.0l automaat.
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-

- V700 register
- Nieuw lid
-
196 pk is dat een uitvoering die we kennen?hommerson schreef : Mijn S 90 ( 1998 ) 3 liter automaat, 196 pk,
ik en een 204 en een 180 pk uitvoering
yeah right!hommerson schreef : Overigens ik doe altijd om de 30.000 km een flesje FIN 25 bij de olie ( Elf 5W 30 ). Motor loopt dan nog soepeler en geruislozer. ( Het is geen suggestie, het helpt echt )
en Sinterklaas bestaat echt
Er zijn tegenwoordig verschillende soorten additieven op de markt, veel van deze maken veelvuldig reclame op tv (tell-sell) om iedereen te zeggen dat hun additief het beste is. Maar bedenk dit eens, motorolie fabrikanten geven miljoenen uit aan onderzoek en ontwikkeling van hun olie om deze te verbeteren, ook autofabrikanten doen hun portie mee aan de ontwikkeling van de olie. Kun je het dan voorstellen dat er een magisch middel is wat nog nooit is opgemerkt door een oliefabrikant met de miljoenen en expertise die ze hebben?? Ten tweede als het echt zou werken zou er een oliefabrikant ook niet met iets dergelijk komen of het gehele product overnemen?? Ten derde geen van deze additieven draagt de naam van een gerenommeerd oliefabrikant. Het richt vaak zelf schade aan de motoren dus pas er echt goed mee op!!! Twee voorbeelden zijn: Teflon, veel gebruikt omdat het een laagje achter zou laten in je motor waardoor de motor zelf zonder olie kan lopen. Bullshit is het, teflon kan en zal vaak de oliewegen in je motorblok blokkeren en je filter verstoppen wat uiteraard niet goed is voor je motor. DuPont Chemical Company, de uitvinder van PTFE (teflon) heeft zelf verklaard dat het niet bruikbaar is als ingrediënt voor motorolie! Zink, zink wordt gebruikt als antislijtage voor je motor en wordt standaard toegevoegd aan je olie door de fabrikant. Dus hoe meer hoe beter zullen veel denken, maar ook dit is verkeerd! Elke olie van een gerenommeerd merk heeft genoeg zink voor je motor, door het toevoeging van zink aan je motorolie hoopt de zink zich alleen op bijvoorbeeld op je kleppen waardoor bijvoorbeeld je bougies kunnen weigeren te werken.
www.ftc.gov/opa/1996/07/slick.shtm
o ja ik heb ook nog heel speciale benzine staan ingestraald door Jomanda en Char (Latan) helpt echt!
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Als ik me goed herinner, gaat het om de B6304S, dus de 204 pk uitvoering.
Wat de toevoeging betreft: in aanmerking nemend dat dhr Hommerson de 960 in kwestie nieuw (of jong gebruikt) aangeschafd heeft, en er inmiddels ruim 500.000 km mee heeft afgelegd, denk ik niet dat de toevoeging schadelijk zal zijn voor de motor. Een onderhoudshistorie zonder spectaculaire reparaties (een lekke klep na 496000 km noem ik niet spectaculair) is daar tekenend voor. De schade zal bij dit middel dus hooguit worden toegebracht aan de portemonnee van de gebruiker. En als die er profijt van voelt, waarom niet?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het zou namelijk mooi zijn als bekend is wat het gemiddelde verbruik is van de verschillende type motoren en dat er op basis hier van een diagnose kan worden gesteld of je auto eventueel meer verbruikt dan normaal is.
Wat mij tot nu toe opvalt is dat mijn 2.5 het zelfde verbruik heeft als de drieliter modellen met automaat, naar mijn inziens is dit duidelijk aan de hoge kant.
Ik heb op mijn B6254S een luchtpompsysteem zitten wat een naverbrandingsproces in werking zou moeten zetten bij een koudestart zo lang de kat nog niet op temperatuur is, nu heb ik het iedee dat bij mij dit systeem niet werkt.
Bij een koude start hoor ik geen zoement geluid uit de pomp vandaan komen, en als ik mijn hand op de aanzuigbuis van de pomp hou, merk ik niet dat er lucht wordt aangezogen.
Kortom zou dit ook een verklaring kunnen zijn van het stevige verbruik?
Gr Bart.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Mijn huidige s90 3.0 met automaat gebruikt op benzine gem. 1:9 en op gas 1: 7,3.
Inderdaad gebruikt de 2.5 net zo veel als de 3.0. Mijn vader had jaren terug een 960 2.5 uit 1995 met automaat en die zat op dezelfde gebruikscijfers. Dus met jouw verbruik lijkt me niets aan de hand. Komt je motor wel snel op temperatuur? De thermostaten zijn een zwak punt en lang rijden met een (te) koude motor kost brandstof en veel slijtage.
En wie mooi en luxe wil rijden, tja, die moet daar ook wat meer dukaten voor neerleggen dan voor een kleine auto.