Lambdasonde vervangen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2008 17:26 #1064452 door V700 register
Lambdasonde vervangen is gemaakt door V700 register
Bij controle geeft mijn 740 de volgende foutmeldingen:

221
212
121

Dat zou natuurlijk allemaal een goede verklaring kunnen zijn voor het onredelijk hoge verbruik van mijn 740 GL 2.3. De luchtmassameter kan ik denk ik makkelijk zelf vervangen - loshalen en vervangen. De lambdasensor had ik bij de 945 ook al vervangen maar ik kan me niet meer herinneren hoe dat in z'n werk ging. Volgens mij was het gewoon schroeven, vervangen en vastschroeven. Enige probleem was dat die sensor op een dergelijke plek zat dat normale toegang moeilijk was. Enfin, al maar vast alle onderdelen bestellen en dan eens rustig voor de deur gaan sleutelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2008 21:44 #1195518 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambdasonde 740 vervangen.
Hallo kristof
ik heb mijn Lambdasonde  van de 740 ook een keer gewisseld,(loste in mijn geval het probeem niet op) Sonde bevindt zich in de uitlaat vlgs. mij ter hoogte van de voordeur.Je moet dus aan de onderkant van de auto zijn.
Op de brug gaat het fijn maar op straat ging het ook.Wel goed steunen met assteunen.
Het beste is om eerst de bedrading los te maken zodat je de snoer niet stukdraaid bij het losdraaien van de sonde.
Succes
peter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2008 22:40 #1195525 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic valse lucht
Ik zou eerst zeker stellen dat je nergens valse lucht trekt, meest waarschijnlijke oorzaak en goedkoop te controleren, hele inlaat kanaal achter de LMM nalopen op slangklemmen, scheuren, poreus rubber (loshangende slangetjes?) etc. Als je toch bezig bent meteen de carterventilatie schoonmaken.
Als dat niet helpt vervolgens de temperatuursensor van het blok controleren (ohmmeter), dus niet die van de temp meter in het dashboard maar van de brandstof ECU. Als de ECU denkt dat de motor koud is gaat ie de signalen van lambda en LMM verkeerd interpreteren.
Lambdasensors gaan niet zo snel kapot (kan wel natuurlijk) en LMM's zijn gewoon te duur om meteen te verdenken ;-) vind ik tenminste

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2008 23:57 #1195531 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic CO
Meet je CO  eens! Dat zou wel eens heel hoog kunnen zijn. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2008 08:20 #1195542 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vervangen
Een niet (goed) werkende lambdasonde zou zich volgens mij ook moeten openbaren in beroerd lopen (sputteren), is mijn ervaring. Ze kunnen wel degelijk stuk, en kunnen hun werking ook verliezen door koolafzetting.  
Mocht de lambdasensor nou toch als hoofdverdachte overblijven, dan is vervanging - zoals al omschreven- erg simpel. Grootste moeilijkheid is het losdraaien uit de uitlaat, dat ding kan wel eens heel erg vast zitten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2008 17:04 #1195588 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sputter
Toen ik de wagen net had was hij idd onderhevig aan inhouden. Vanaf de 3e versnelling bleef hij dan echt hangen rond de 2500 toeren en wou niet harder. Schakelen naar de 4 was dan de enige mogelijk om nog verder te versnellen.

Da's nu, na enige tijd, niet meer opgetreden maar het verbruik is wel gestegen van 1/8 naar 1/7. Kan ook met het koudere weer te maken hebben.

Ik zal eerst even alle slangen nalopen, maar die thermostaat doe ik sowieso wel.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC