Onstekingsonderdelen en hall sensor (B230FK) schoonmaken / controleren
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-03-2008 12:42 #1064391
door V700 register
Onstekingsonderdelen en hall sensor (B230FK) schoonmaken / controleren is gemaakt door V700 register
Hallo,
graag zou ik, voor zover mogelijk, mijn onstekingsonderdelen willen controleren. hierbij denk ik aan de hall sensor en de rotor/verdeelkap. reden dat ik dit wil controleren is dat het stationair toerental van mijn LPT aan de hoge kant (1000 rpm) is en zelf dingen controleren/schoonmaken goedkoper is dan de specialist hiernaar laten zoeken of alles laten vervangen. bovendien is het leuker
wat ik inmiddels gedaan heb, maar niets gebracht heeft is het volgende:
- controle op valse lucht langs benzine / LPi injectoren
- witte brandstofrelais verwisseld (met 2e handse, geen verandering)
- CIS klep schoonmaken + vervangen (vervangen was op aanraden garage)
- gasklephuis schoonmaken
- BDP sensor schoonmaken => OK, mantel kabel ook OK (toerental zakt sneller bij gas loslaten)
mijn vraag is wat ik nodig heb (bijv klepdekselpakking??), en hoe ik eea aan kan/moet pakken en waar ik dan op moet letten
graag zou ik, voor zover mogelijk, mijn onstekingsonderdelen willen controleren. hierbij denk ik aan de hall sensor en de rotor/verdeelkap. reden dat ik dit wil controleren is dat het stationair toerental van mijn LPT aan de hoge kant (1000 rpm) is en zelf dingen controleren/schoonmaken goedkoper is dan de specialist hiernaar laten zoeken of alles laten vervangen. bovendien is het leuker

wat ik inmiddels gedaan heb, maar niets gebracht heeft is het volgende:
- controle op valse lucht langs benzine / LPi injectoren
- witte brandstofrelais verwisseld (met 2e handse, geen verandering)
- CIS klep schoonmaken + vervangen (vervangen was op aanraden garage)
- gasklephuis schoonmaken
- BDP sensor schoonmaken => OK, mantel kabel ook OK (toerental zakt sneller bij gas loslaten)
mijn vraag is wat ik nodig heb (bijv klepdekselpakking??), en hoe ik eea aan kan/moet pakken en waar ik dan op moet letten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-03-2008 13:06 #1195121
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Henk,
Als je een
Henk,
Als je een Hallgever aantreft op je ontsteking moet je het melden, want volgens mij zitten die niet op een LPT, je BDP sensor regelt dat gebeuren, de rest van je ontsteking daar zijn de probleem zones, de verdeelkap en rotor, deze moet je allebei tegelijk vervangen en van hetzelfde merk, het beste is origineel of Bosch (hetzelfde), dan de kabels, makkelijk te testen, doormeten kabels met een ohmmeter(weerstand) in de buurt van de 5000 Ohm is ok hoger als 7000 is kapot lager hindert niet, oneindig is dus ook stuk, verder is er nog de test voor de isolatie, met een plantenspuit met een draaiende motor de kabels goed nat spuiten, gaat ie anders lopen of hoor je een scherp tikkend geluid(VONKOVERSLAG) dan vervangen door originele kabels, geen imitatie kabels erop zetten, dan krijg je nog meer problemen, volgende punt heeft eigenlijk niks met de ontsteking te maken maar kan er wel invloed op uitoefenen, de accuspanning, als deze sterk fluctueert krijg je foute metingen van je ECU en die gaat dan ook verkeerd regelen, onze ECU's zijn daar behoorlijk gevoelig voor, als je naar het brandende licht kijkt in het donker, en het lijkt net alsof ie een beetje knippert, zit er een imitatie spanningsregelaar in, die zorgt ervoor dat de boordspanning meer als een halve volt heen en weer gaat, als je de spanning op de scope zet kun je dat zien, met een voltmeter niet, omdat die effectief meet, en veels te traag is, is dat goed dan kun je de massaverbindingen onder de motorkap en onder de auto allemaal nakijken, daar komen ook soms de vreemdste storingen vandaan, stekkers schoonmaken en in de zuurvrije vaseline zetten is het volgende, als bv de massa over de lambda sonde een paar Ohm weerstand heeft zou je een tiende volt verschil kunnen krijgen naar de ECU, resultaat is een afwijking in je benzine inspuiting, die weer bv resulteert in een hoger stationair toerental, kan van alles zijn, de elektrische verbindingen zijn dus erg belangrijk voor een accurate meting.
Groeten en Succes, Co.
Als je een Hallgever aantreft op je ontsteking moet je het melden, want volgens mij zitten die niet op een LPT, je BDP sensor regelt dat gebeuren, de rest van je ontsteking daar zijn de probleem zones, de verdeelkap en rotor, deze moet je allebei tegelijk vervangen en van hetzelfde merk, het beste is origineel of Bosch (hetzelfde), dan de kabels, makkelijk te testen, doormeten kabels met een ohmmeter(weerstand) in de buurt van de 5000 Ohm is ok hoger als 7000 is kapot lager hindert niet, oneindig is dus ook stuk, verder is er nog de test voor de isolatie, met een plantenspuit met een draaiende motor de kabels goed nat spuiten, gaat ie anders lopen of hoor je een scherp tikkend geluid(VONKOVERSLAG) dan vervangen door originele kabels, geen imitatie kabels erop zetten, dan krijg je nog meer problemen, volgende punt heeft eigenlijk niks met de ontsteking te maken maar kan er wel invloed op uitoefenen, de accuspanning, als deze sterk fluctueert krijg je foute metingen van je ECU en die gaat dan ook verkeerd regelen, onze ECU's zijn daar behoorlijk gevoelig voor, als je naar het brandende licht kijkt in het donker, en het lijkt net alsof ie een beetje knippert, zit er een imitatie spanningsregelaar in, die zorgt ervoor dat de boordspanning meer als een halve volt heen en weer gaat, als je de spanning op de scope zet kun je dat zien, met een voltmeter niet, omdat die effectief meet, en veels te traag is, is dat goed dan kun je de massaverbindingen onder de motorkap en onder de auto allemaal nakijken, daar komen ook soms de vreemdste storingen vandaan, stekkers schoonmaken en in de zuurvrije vaseline zetten is het volgende, als bv de massa over de lambda sonde een paar Ohm weerstand heeft zou je een tiende volt verschil kunnen krijgen naar de ECU, resultaat is een afwijking in je benzine inspuiting, die weer bv resulteert in een hoger stationair toerental, kan van alles zijn, de elektrische verbindingen zijn dus erg belangrijk voor een accurate meting.
Groeten en Succes, Co.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-03-2008 14:42 #1195127
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic valse lucht
is je carterventilatie goed schoon?
CIS klep wel bewaard hoop ik, kan me nauwelijks voorstellen dat ie kapot is, smerig ok, maar kapot..
BDP sensor heeft alleen last als er ijzervijlsel op zit en dan heb je toch ook andere problemen. Olie, vuil etc heeft deze nabijheidssensor geen last van want werkt op magnetisme. Als de auto goed ontsteekt is de BDP sensor goed.
hele inlaatkanaal na de LMM gechecked op valse lucht? bijv lek in slangen, langs slangklemmen ed. duwen en trekken en kijken of het toerental daar op regeert. Lijkt me meest waarschijnlijke oorzaak, verhoogd stationair zal toch ergens z'n verbrandingslucht vandaan moeten halen.
Zie je ergens aan de inlaatkanalen vette oliesporen? als de turbo druk levert ga je valse lucht blazen bij een lek, meestal komt er dan ook olie mee uit de turbo, auto loopt dan ook te rijk
[edit] als je een van de slangen naar de CIS klep dicht knijpt moet de motor bijna afslaan, blijft ie goed stationair lopen dan heb je ergens een lek. De CIS klep moet 'de baas', de beperkende factor kunnen wezen in de stationair regellus [/edit]
Gaskabel loopt goed vrij neem ik aan?
CIS klep wel bewaard hoop ik, kan me nauwelijks voorstellen dat ie kapot is, smerig ok, maar kapot..
BDP sensor heeft alleen last als er ijzervijlsel op zit en dan heb je toch ook andere problemen. Olie, vuil etc heeft deze nabijheidssensor geen last van want werkt op magnetisme. Als de auto goed ontsteekt is de BDP sensor goed.
hele inlaatkanaal na de LMM gechecked op valse lucht? bijv lek in slangen, langs slangklemmen ed. duwen en trekken en kijken of het toerental daar op regeert. Lijkt me meest waarschijnlijke oorzaak, verhoogd stationair zal toch ergens z'n verbrandingslucht vandaan moeten halen.
Zie je ergens aan de inlaatkanalen vette oliesporen? als de turbo druk levert ga je valse lucht blazen bij een lek, meestal komt er dan ook olie mee uit de turbo, auto loopt dan ook te rijk
[edit] als je een van de slangen naar de CIS klep dicht knijpt moet de motor bijna afslaan, blijft ie goed stationair lopen dan heb je ergens een lek. De CIS klep moet 'de baas', de beperkende factor kunnen wezen in de stationair regellus [/edit]
Gaskabel loopt goed vrij neem ik aan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-03-2008 19:23 #1195150
door V700 register
dat is informatie waar je wat aan hebt. schaamrood nu wel op de kaken trouwens.... (heeftie wel onder de motorkap gekeken voor die zn vraag stelde)
CIS klep bewaard, als een nieuwe geen verschil maakt zal de oude ook nog wel OK zijn. wel 185 euri waar je het over hebt, dus toen was de zin om de specialist het uit te laten zoeken wel weer voorbij. tis toerental trouwens ook niet zon groot problee,alleen fijn als het normaal is.
zal binnenkort, zsm eigenlijk, proberen eea uit te testen. bougiekabels doormeten is makkelijk te doen, evenals aan slangen trekken bij draaiende motor en laadspanning meten
Beantwoord door V700 register in topic kijk Co,
nvliet schreef : Als je een Hallgever aantreft op je ontsteking moet je het melden, want volgens mij zitten die niet op een LPT, je BDP sensor regelt dat gebeuren
dat is informatie waar je wat aan hebt. schaamrood nu wel op de kaken trouwens.... (heeftie wel onder de motorkap gekeken voor die zn vraag stelde)
CIS klep bewaard, als een nieuwe geen verschil maakt zal de oude ook nog wel OK zijn. wel 185 euri waar je het over hebt, dus toen was de zin om de specialist het uit te laten zoeken wel weer voorbij. tis toerental trouwens ook niet zon groot problee,alleen fijn als het normaal is.
zal binnenkort, zsm eigenlijk, proberen eea uit te testen. bougiekabels doormeten is makkelijk te doen, evenals aan slangen trekken bij draaiende motor en laadspanning meten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam