wie kan me helpen geen vonk maar wel benz
- V700 register
- Nieuw lid
-
de auto van me vrouw doet het niet meer.
de accu was van de week kapot gegaan na het inzetten van een nieuwe accu doet hij het niet meer altans hij hij gaat mooi in de ronte maar starte ho maar. het gaat om een volvo 740 van het bj 88 met carbarateur en met airco. geen gas
de bobine geeft geen vonk. er komt wel spaning op ik heb hem doorgelust op (pen 15 bobine op de plus accu) zelf dan doet hij het niet. ik heb onsteking modulle die links achter luchtfilterhuis zit ver vangen maar geen verandering. ik heb alle bedrading na gekeken en de relais vervangen en de zekeringen na gekeken maar nog steets geen leven.
ik weet niet wat ik nu nog kan doen. ik zou een schema van de kabelboom moeten hebben om te zien wat wat is.maar die heb ik niet
komt iemand dit probleem bekent voor of er zelf meegemaakt en weet wat het kan zijn hoor ik dat super graag want ik kom er niet meer uit
groetjes erik en daphne van der plas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is dit trouwens een andere dan die van vorige week, of heb je er (waarom?) een nieuwe accu in gezet en doet zich nu dus een nieuw probleem voor?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- daphne van der plas
- Nieuw lid
-
woensdag gekocht en vandaagaccu kapot andere ingezet en niet meer willen starten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wie weet heb je wat aan het volgende:
Uit Electronische ontsteking 2 van Autodata (1991) p.473 (over Bosch EZ-118K waar jouw B230K mee is uitgerust):
Controleer de voeding naar de versterkereenheid. Trek de rubberen bedekking van de multiplug van de versterker los en controleer met een voltmeter beurtelings of er batterijspanning is tussen klemmen 1 & massa en 4 & massa. b]contact dus aan![/b
Controleer de voeding van de controle-eenheid naar de versterker. Maak de kabels naar klemmen 1 & 15 van de ontstekingsbobine los. Sluit een voltmeter aan tussen klem 5 van de versterker en de massa en doe de startmotor werken. Er moet een spanning van 2V geregistreerd worden. Indien dit niet zo is, controleer dan de bedrading tussen de controle-eenheid en de versterker.
Controleer de microschakelaar (onder/bij gaspedaal) en de bedrading. Maak de multiplug van de controle-eenheid los en sluit een ohmmeter aan tussen klemmen 7 en 20. De ohmmeter moet 0 Ohm registreren. Druk het gaspedaal lichtjes in; de geregistreerde weerstand moet nu oneindig zijn.
Controle componenten:
Ontstekingsbobine
Primaire weerstand: maak de laagspanningskabels los van de positieve en de negatieve klemmen. Sluit een ohmmeter aan tussen de klemmen en vergelijk de weerstand met de specificatie: 0,6-0,8 Ohm [Haynes geeft 0.5-0.9 Ohm]
Secundaire weerstand
Sluit een ohmmeter aan tussen de negatieve laagspanningsklem van de bobine en de klem van de hoogspanningskabel. Meet de weerstand van het secundaire circuit en vergelijk met de specificatie: 6900-8500 Ohm [Haynes geeft 6000-9000 Ohm]
Stemt een van de beide gemeten waarden niet overeen dan is de bobine waarschijnlijk defect
De versterker kan je niet eenvoudig testen. De Hall-opnemer (onderaan/in de stroomverdele) wel. Als je daar aan toekomt, laat het weten dan schrijf ik dat stukje ook even over.
Succes
Gr.
Derk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- daphne van der plas
- Nieuw lid
-
dank je voor de info ik wist niet dat er microschakelaar (onder/bij gaspedaal)(onder/bij gaspedaal) zat of zit. ik ga morge kijken of ik dat kan vinden
zit die microschakelaar (onder/bij gaspedaal) op de vloer of boven waar het pendaal eindicht??
ik heb ondertusen de onsteking en de bobine op een andere volvo 740 gezet en die start er gewoon op dus die zijn niet kapot. maar ik laat het je weten als ik wat gevonden heb
inidergeval bedankt
gr erik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Dit is wel een mooi verhaal van Autodata maar het is in zijn algemeenheid geschreven dus niet specifiek voor Volvo. Volvo heeft b.v. geen schakelaar onder het gaspedaal.D Jansen schreef : Hoi,
Wie weet heb je wat aan het volgende:
Uit Electronische ontsteking 2 van Autodata (1991) p.473 (over Bosch EZ-118K waar jouw B230K mee is uitgerust):
Controleer de voeding naar de versterkereenheid. Trek de rubberen bedekking van de multiplug van de versterker los en controleer met een voltmeter beurtelings of er batterijspanning is tussen klemmen 1 & massa en 4 & massa. b]contact dus aan![/b
Controleer de voeding van de controle-eenheid naar de versterker. Maak de kabels naar klemmen 1 & 15 van de ontstekingsbobine los. Sluit een voltmeter aan tussen klem 5 van de versterker en de massa en doe de startmotor werken. Er moet een spanning van 2V geregistreerd worden. Indien dit niet zo is, controleer dan de bedrading tussen de controle-eenheid en de versterker.
Controleer de microschakelaar (onder/bij gaspedaal) en de bedrading. Maak de multiplug van de controle-eenheid los en sluit een ohmmeter aan tussen klemmen 7 en 20. De ohmmeter moet 0 Ohm registreren. Druk het gaspedaal lichtjes in; de geregistreerde weerstand moet nu oneindig zijn.
Controle componenten:
Ontstekingsbobine
Primaire weerstand: maak de laagspanningskabels los van de positieve en de negatieve klemmen. Sluit een ohmmeter aan tussen de klemmen en vergelijk de weerstand met de specificatie: 0,6-0,8 Ohm [Haynes geeft 0.5-0.9 Ohm]
Secundaire weerstand
Sluit een ohmmeter aan tussen de negatieve laagspanningsklem van de bobine en de klem van de hoogspanningskabel. Meet de weerstand van het secundaire circuit en vergelijk met de specificatie: 6900-8500 Ohm [Haynes geeft 6000-9000 Ohm]
Stemt een van de beide gemeten waarden niet overeen dan is de bobine waarschijnlijk defect
De versterker kan je niet eenvoudig testen. De Hall-opnemer (onderaan/in de stroomverdele) wel. Als je daar aan toekomt, laat het weten dan schrijf ik dat stukje ook even over.
Succes
Gr.
Derk
Verder moet je natuurlijk technisch echt onderlegd zijn wil je dit allemaal meten en kunnen interpreteren..
Als je nu gewoon een andere bobine even probeert. (verrekt ik begin ook al een moderne monteur te worden!)
Voor de Hall-sensor geldt eigenlijk hetzelfde. Trouwens kom maar met de meetprocedure van de Hall-sensor , we steken er altijd wat van op.
Erik Het probleem is met de accu begonnen, toch niet even een sluiting gemaakt? Controleer de smeltveiligheden eens!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik bedoel de Throttle switch. In het schema dat eerder in dit draadje als link is gegeven: lokatie E7 in het schema over 'engine management'
Autodata over de Hall-effectopnemer:
Maak de rood-witte en de blauwe kabels van de ontstekingsbobine los. Verbind de multiplugklem met de controle-eenheid en sluit een voltmeter aan tussen klem 24 van de controleeenheid en de massa. Zet de contactschakelaar AAN en draai de motor met de hand. De voltmeter moet meer dan 1,8V registreren telkens wanneer één van de schoepen de opnemer passeert en minder dan 0,7 V wanneer een opening de opnemer passeert. Vervang de eenheid als deze voltages niet worden bereikt.
LET OP: Voorafgaande voorwaarden: HS-circuit in goede staat, batterij volledig geladen en al de zekeringen in goede staat en goed aangesloten. M.a.w. daar vallen dus ook de smeltzekeringen onder.
Gr.
Derk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- daphne van der plas
- Nieuw lid
-
wat ik ook doe er komt geen vonk uit de bobine. ik meet wel dat er stroom op komt met het kontakt aan de bobine is niet kapot
de onsteking is ook goed en toch nog niet doen zekeringen zijn ook oke.
maar er heeft alarm op de volvo gezeten die is door wie dan ook verwijderd
ik heb een losse draat gevoden met een nummer (k 1347595 p02) deze kabel is wit zwart deze bevind zig bij de zekering kast weet iemand waar deze voor dient of zou die loos wezen
gr erik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Op de laatste drie pagina's hiervan, staat de bobine met bedrading genoemd, daar moet je toch mee uit de voeten kunnen.Overigens is het lastig te beoordelen of de draad met de codering wht-blk nou voor de CruiseControl is, de stoelverwarming links of rechtes, het mistachterlicht of naderhand is aangelegd. Vaak is het wel zo dat als de draad los ligt en niet met een plakbandje is vastgeplakt of dubbelgevouwen, dat ie wel eens aangesloten had kunnen zitten.Alles wat niet gebruikt is, zit weggetaped of dubbel gevouwen geplakt, dat wil zeggen, tot iemand het lostrekt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- daphne van der plas
- Nieuw lid
-
het was vlink zoeken. en niet voor niks de onst.. module was kapot en de gene die ik had liggen was dus ook kapot.
dus ben even langs de sloop geweest voor 10euro was ik klaar
iedereen bedankt voor de inzet super top van julli
wanneer julli in zeeland zijn laat het weten en kom dan om de koffi
groetjes erik en daphne
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.