werking tankvlotter 740, suggesties?
- V700 register
- Nieuw lid
-
In mijn poging de hele klokkenset te digitaliseren probeer ik de vlotter te doorgronden. Hij lijkt mij moeilijk te "vlotteren" omdat de mogelijke vlotter van gaatjes is voorzien waardoor hij m.i. nooit kan drijven.
Het wijfelend weergeven van benzinestand is wel duidelijk. er schuift een zeer zwak contactveertje over twee lange draadgewonden weerstanden die samen ongeveer 300 Ohm zijn, door het gebrekkige contact (veertje is slap geworden) weifelt de brandstofmeter. Veertje bovenin, tank vol = ongeveer O Ohm, tank leeg is ongeveer 300 Ohm. Nu mijn schakeling aanpassen.
Peter,
Lobbes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Je lijkt wel een onderwijzer: een vraag stellen en ook nog bijna het antwoord geven.Lobbes schreef : wie weet inmiddels precies hoe de tankvlotter van een 740 werkt?
In mijn poging de hele klokkenset te digitaliseren probeer ik de vlotter te doorgronden. Hij lijkt mij moeilijk te "vlotteren" omdat de mogelijke vlotter van gaatjes is voorzien waardoor hij m.i. nooit kan drijven.
Het wijfelend weergeven van benzinestand is wel duidelijk. er schuift een zeer zwak contactveertje over twee lange draadgewonden weerstanden die samen ongeveer 300 Ohm zijn, door het gebrekkige contact (veertje is slap geworden) weifelt de brandstofmeter. Veertje bovenin, tank vol = ongeveer O Ohm, tank leeg is ongeveer 300 Ohm. Nu mijn schakeling aanpassen.
Peter,
Lobbes
Om het helemaal compleet te makem: de De s.m. van de vlotter is lager dan die van benzine.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
 
Heb je hier ook wat aan ?
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Ik denk dat de demper in de analoge brandstofmeter zit. Je zou eens naar de componenten op het printplaatje van die meter kunnen kijken.
Verder vermoed ik, dat de weerstand niet helemaal proportioneel op zal lopen met de hoeveelheid brandstof. Dit omdat de brandstoftank niet helemaal rechthoekig is en omdat de vlotter een cirkelvormige beweging om z'n eigen draaipunt maakt. Je zou dus eigenlijk voor iedere liter brandstof de weerstandswaarde moeten vaststellen. Aan de hand van de tabel die zo ontstaat, kun je met numerische wiskunde (een hobbyist die weet hoe je dat doet vind je in internet newsgroups over numerische wiskunde. Die zijn er ook in het Nederlands.) de formule (laten) berekenen, die je nodig hebt om voor iedere vlotterstand de bijbehorende brandstofhoeveelheid vast te kunnen stellen. Die formule stop je vervolgens in een kleine microprocessor.
Groetjes en veel succes
Mathy
PS je zou ook de spanning die naar de draaistroommotor van de brandstofmeter gaat, kunnen digitaliseren. Da's waarschijnlijk op meerdere types tanks toepasbaar, gemakkelijker te realiseren, maar ook minder precies.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nu dus twee digitale 4 digit digitale voltmeters, die wel een zwevende voeding nodig hebben. 'kan met een simpel DC DCconvertertje
snap inmiddels het vlotterprobleem: in eerste instantie bleef de vlotter onderin de huls zitten en ik heb hem daar niet herkend. Inderdaad ontzettend slappe veertjes, kijken of ze los te bestellen zijn. De twee weerstanden waarover de kortsluiting heen en weer pendelt zijn al gecompenseerd voor de tankvorm, heel knap! Op tafel met een sloop tankvlotter werkt alles nu al perfect. 50 liter voor gas en 60 voor benzine. Nu inbouwen en snel aan de snelheidsmeter beginnen. Daarna de kilometer teller en de dagteller maken. De schema's en de onderdelen zijn er al...
Peter,
Lobbes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Aangezien jij het al sprak over een weifelende benzinemeter.
Ik heb sinds een 1.5 week een 940 Estate (hele mooie) met een brandstofmeter die alleen werkt als hij zin heeft.
Vaak blijft hij onderin liggen en na een bocht of drempel komt hij spontaan omhoog om daarna gewoon aan te geven hoeveel brandstof er in de tank zit.
Is dit herkenbaar of moet ik echt de bedrading doormeten ?
groet,
Johan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De kunst is, er achter te komen welke twee draden naar de vlotter gaan. Een massa (vaak gemeenschappeleijk met een ander instrument) en de "draad naar de vlottereenheid"
Als je deze twee draden weet te traceren kan je er een universeelmeter in weerstandsstand (Ohmmeter) aan bevestigen. Als je nu een verklaarbare logische werstand mee meet die niet als een gek varieert, weet je dat het in het instrument in het dashbord zit. De weerstand die je meet moet gelijkmatig ergens tussen 10 en pak hem beet, 500 Ohm zitten. Als dat al regelmatig erg varieert is de opnemer in de tank versleten. Bij een 740 weet ik nu wat dat is, bij een 940 zou dat iets anders kunnen zijn. Ik stiuur je een PB'tje met mijn tel. nummer, dan kan ik het je verder uitleggen en doorpraten.
groeten,
Peter, Lobbes met rammelende brandstofmeter, rijdt zonder kilometerset, wordt binnenkort digitaal....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.