Kleppen stellen Volvo 740

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2008 16:34 #1063967 door V700 register
Kleppen stellen Volvo 740 is gemaakt door V700 register
Hallo,
 
Ik heb een Volvo 740GL (B230K, 2,3L, 4 cilinder) van 1987 met 358000 km op de teller. De klepspeling is momenteel 0,15-0,20 mm terwijl deze 0,40-0,45 dient te zijn. Zijn de kleppen moeilijk af te stellen bij een 740? Kan iemand mij desnoods helpen met afstellen? 
 
Alvast bedankt!!
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2008 18:28 #1191859 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tsjesis.

PetersP schreef : De klepspeling is momenteel 0,15-0,20 mm terwijl deze 0,40-0,45 dient te zijn.

Tsjesis, rijdt dat nog wel?
Ik neem aan dat kleppenstellen bij een B230K hetzelfde gaat als bij elke andere B230, dus is het een klusje wat je een keer gedaan moet hebben, waarna je er zelf mee aan de slag kan.Is een prima klusje voor op een sleuteldag, die eind maart in de agenda staat.
Een B230 blok gebruikt klepstelplaatjes, om de speling in te stellen.Als ik zo hoor (denk denk denk....ja) staan ze veel te krap afgesteld en zou je van minstens 0,2mm dunnere plaatje gebruik kunnen maken, tenzij ik verkeerd reken........of het bij een B230K anders moet.
Anyway, nee, zo lastig is het niet, je moet alleen weten hoe.Het is mij bijgebracht door mede-leden van de vereniging, op een sleuteldag, sindsdien doe ik het zelf.Sterker nog, staat het op de planning voor de komende sleuteldag.Dus als stellen bij jouw blok eender is met dat van mij, kun je mooi 'afkijken'.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2008 19:06 #1191865 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja hoor Bas hetzelfde
Gaat inderdaad hetzelfde, met de "pons' de klep indrukken, plaatje eruit pulken en een dunnere erin laten zakken, een rondje laten draaien en nogmaals meten, moet tussen 40 en 45 honderste zijn, inlaten mogen ietsje krapper is geen probleem, op gas de uitlaatkleppen aan de ruime kant stellen, dus mag ook tussen 45 en 50 zijn, tikkert ie ietsje meer maar dan weet je zeker dat de kleppen niet verbranden.
 
groeten, Co.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2008 21:45 #1191894 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijken?
Ik weet niet hoe het met mijn kleppen is gesteld, kan ik ook bij je komen kijken? Dan kan ik misschien ook mijn kleppen eens bekijken op de sleuteldag.
Ben, Lid 901

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2008 12:56 #1191949 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Krap
Dat is inderdaad aardig krap, moet je niet te lang mee doorrijden. De kans op een verbrande klep neemt beslist toe met zo'n krappe speling.
Zit je in de buurt van lelystad, dan kan ik je wel helpen: ik heb het gereedschap ervoor liggen, en ook wel een extra klepdekselpakking dacht ik. Enige wat ik neit heb, zijn de stelplaatjes: we zullen dan de huidige plaatjes moeten opmeten, uitrekenen welke je nodig gaat hebben met de correcte speling, en die vervolgens aanschaffen. Of inderdaad wachten tot de sleuteldag, maar mocht je intussen nog een paar duizend kilometer rijden dan zou ik dat niet afwachten.
Overigens vooruit een warschuwing: die plaatjes kan je niet onbeperkt dunner nemen: als de dikte onder de .300 zakt is het nauwelijks meer mogelijk om nog verder te stellen, bij .270 is een klep echt uitgesteld. Je hebt dan de keuze uit een andere kop, revisie van de huidige, of de truc die Timen meestal uitvoert: het inkorten van de klepstelen.
Dat laatste heeft niet mijn voorkeur: het is een beetje een noodoplossing, maar op zo'n moment waarschijnlijk wel het goedkoopste. Technisch heeft het wat nadelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2008 21:30 #1192180 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic afgeslepen plaatjes
Ik heb wel eens afgeslepen plaatjes gezien,

Peter
Lobbes 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-02-2008 00:38 #1192199 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Tot 2.50 gaat het nog net
Maar ik hoor ook wel eens dat het net niet gaat.
Ik koop ze altijd bij de automaterialen zaak in Hilversum, Eddy Vos.
Die hebben echt alle maten op voorraad met name ook de kleine.
In mijn doosje heb ik denk ik wel 30 van 4.00 en dikker liggen.
Plaatjes vlakken kan natuurlijk, maar ze zijn gewoon te koop dus waarom de vlakbank aan het werk zetten? 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2008 12:19 #1192221 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waarom de vlakbank??

In mijn doosje heb ik denk ik wel 30 van 4.00 en dikker liggen.
Plaatjes vlakken kan natuurlijk, maar ze zijn gewoon te koop dus waarom de vlakbank aan het werk zetten? 

30 x €2,50 ??-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-02-2008 13:46 #1192236 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Dat is wat ik over heb gehouden van
honderden klepstelsessies, en sloop van motoren, over meer als 25 jaar dus .....
Daar heb ik niet echt onder geleden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2008 14:35 #1192246 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Kosten plaatjes
Als je een heel forse klepstelbeurt hebt, dan zou je in het ergste geval dus alle acht plaatjes moeten vervangen. Kosten worden dan 8x2,50, volgens mij goed te overzien. Meestal is de schade minder, omdat vaak het plaatje dat op de ene plaats niet meer voldoet, op een andere plaats juist de goede dikte is. Stel je regelmatig, dan heb je het eerder over twee of drie nieuwe plaatjes.
Voor het gemak heb ik altijd op sleuteldagen gesteld, omdat je dan de doos met plaatjes bij de hand hebt van de gastheer. Sommige van onze gastbedrijven rekenen niets voor de plaatjes, op voorwaarde dat je de oude teruggooit in de doos, bij andere reken je de plaatjes af.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD