Kleppen stellen Volvo 740
- V700 register
- Nieuw lid
-

Ik heb een Volvo 740GL (B230K, 2,3L, 4 cilinder) van 1987 met 358000 km op de teller. De klepspeling is momenteel 0,15-0,20 mm terwijl deze 0,40-0,45 dient te zijn. Zijn de kleppen moeilijk af te stellen bij een 740? Kan iemand mij desnoods helpen met afstellen?

Alvast bedankt!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tsjesis, rijdt dat nog wel?PetersP schreef : De klepspeling is momenteel 0,15-0,20 mm terwijl deze 0,40-0,45 dient te zijn.
Ik neem aan dat kleppenstellen bij een B230K hetzelfde gaat als bij elke andere B230, dus is het een klusje wat je een keer gedaan moet hebben, waarna je er zelf mee aan de slag kan.Is een prima klusje voor op een sleuteldag, die eind maart in de agenda staat.
Een B230 blok gebruikt klepstelplaatjes, om de speling in te stellen.Als ik zo hoor (denk denk denk....ja) staan ze veel te krap afgesteld en zou je van minstens 0,2mm dunnere plaatje gebruik kunnen maken, tenzij ik verkeerd reken........of het bij een B230K anders moet.
Anyway, nee, zo lastig is het niet, je moet alleen weten hoe.Het is mij bijgebracht door mede-leden van de vereniging, op een sleuteldag, sindsdien doe ik het zelf.Sterker nog, staat het op de planning voor de komende sleuteldag.Dus als stellen bij jouw blok eender is met dat van mij, kun je mooi 'afkijken'.
- V700 register
- Nieuw lid
-

groeten, Co.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ben, Lid 901
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Zit je in de buurt van lelystad, dan kan ik je wel helpen: ik heb het gereedschap ervoor liggen, en ook wel een extra klepdekselpakking dacht ik. Enige wat ik neit heb, zijn de stelplaatjes: we zullen dan de huidige plaatjes moeten opmeten, uitrekenen welke je nodig gaat hebben met de correcte speling, en die vervolgens aanschaffen. Of inderdaad wachten tot de sleuteldag, maar mocht je intussen nog een paar duizend kilometer rijden dan zou ik dat niet afwachten.
Overigens vooruit een warschuwing: die plaatjes kan je niet onbeperkt dunner nemen: als de dikte onder de .300 zakt is het nauwelijks meer mogelijk om nog verder te stellen, bij .270 is een klep echt uitgesteld. Je hebt dan de keuze uit een andere kop, revisie van de huidige, of de truc die Timen meestal uitvoert: het inkorten van de klepstelen.
Dat laatste heeft niet mijn voorkeur: het is een beetje een noodoplossing, maar op zo'n moment waarschijnlijk wel het goedkoopste. Technisch heeft het wat nadelen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Peter
Lobbes
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Ik koop ze altijd bij de automaterialen zaak in Hilversum, Eddy Vos.
Die hebben echt alle maten op voorraad met name ook de kleine.
In mijn doosje heb ik denk ik wel 30 van 4.00 en dikker liggen.
Plaatjes vlakken kan natuurlijk, maar ze zijn gewoon te koop dus waarom de vlakbank aan het werk zetten?

- V700 register
- Nieuw lid
-
30 x €2,50 ??-)In mijn doosje heb ik denk ik wel 30 van 4.00 en dikker liggen.
Plaatjes vlakken kan natuurlijk, maar ze zijn gewoon te koop dus waarom de vlakbank aan het werk zetten?
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Daar heb ik niet echt onder geleden.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Voor het gemak heb ik altijd op sleuteldagen gesteld, omdat je dan de doos met plaatjes bij de hand hebt van de gastheer. Sommige van onze gastbedrijven rekenen niets voor de plaatjes, op voorwaarde dat je de oude teruggooit in de doos, bij andere reken je de plaatjes af.