[AANGEPAST 20-02-2008 09:36] Foutcodes 1-1-3 en 2-3-2: Valse lucht/injectoren... Voorlopig opgelost?
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
- Ik heb niet het gevoel dat ik vermogen en/of koppel mis boven de 1000 rpm;
- Het verbruik is gestegen naar ongeveer 1:7. Dit was eerst makkelijk 1:10 - 1:11;
- Geen zwarte rook bij half en vol gas accelereren;
- Geen blauwe rook bij een koude start;
- De auto verbruikt amper olie;
- Het koelwater heb ik nog nooit bij hoeven vullen tussen de beurten door;
- Bij een warme motor lijkt het iets erger als bij een koude motor.
- Hij loopt wel "regelmatig" stationair, maar met te weinig toeren en hij lijkt maar op 2-3 cilinders te lopen.
- De motor schud en uitlaat "ploft" zacht maar gelijk aan de loop van de motor en de uitlaatgassen stinken naar benzine.
- Zodra ik gasgeef loopt hij weer prima en op alle cilinders en ruikt de uitlaat weer "gewoon vies".
- Koude start en warme start zijn geen probleem. Hij start vlot na 1-3 keer rondgaan.
1-1-3: De computer probeert op basis van het Lambda signaal het mengsel correct te houden maar loopt tegen de grenzen van z'n regelbereik aan. Mogelijke oorzaken kun je zoeken in lekkende injectoren en valse lucht problemen.
2-3-2: Lambda regeling tijdens stationair draaien wil maar kan niet meer of minder brandstof laten inspuiten, mogelijk veroorzaakt door slecht werkende injector(en) of valse lucht.
Er brand geen Lambda lampje.
- Valse lucht heb ik met remmenreiniger gecontroleerd en daar was niks te vinden;
- CIS-klep, gasklephuis, en carterontluchting zijn schoongemaakt;
- De compressie is gemeten en in orde bevonden;
- De ontsteking is pasgeleden volledig vernieuwd. Daarna liep hij perfect, dus daar heb ik niks fout gedaan;
- De injectoren laat ik binnenkort reinigen.
Zijn er nog meer tests die ik kan uitvoeren om het probleem specifieker te lokaliseren?
Er is al een aanbetaling op de auto gedaan voordat hij deze symptomen vertoonde dus het is wel vervelend, maar ik ben blij dat ik er achter kom vóórdat hij echt verkocht is.Ik wil het probleem daarom ook zo snel mogelijk oplossen zodat de auto volledig "overgedragen" kan worden.
[AANGEPAST 19-02-2008 18:34]
Als ik de 3e (geteld vanaf de voorkant van de auto) bougie of injector zonder stroom zet verandert er niks aan de loop van de motor. Daar zit het probleem dus...
Bougiekabels omwisselen is geen optie bij een B234F, ze passen maar op een manier vanwege de lengte... Kan ik de verdeler/kabel testen door een metalen voorwerp in de bougiekabel te steken en met lopende motor te kijken of ie vonkt als ik hem tegen het blok houd?Hoe kom ik er achter of de injector wel of geen stroom of benzine krijgt?
[AANGEPAST 20-02-2008 09:36]
Waarschijnlijk een slechte verbinding...? Vandaag heb ik de auto opgehaald bij mijn garagist omdat hij na de stuurhuiswissel uitgelijnd moest worden.Terwijl ik wegrijd denk ik: Hee... hij liep goed...? En inderdaad, geen centje pijn meer. Of het was een slechte verbinding, óf mijn garagehouder heeft het voor me opgelost zonder het te zeggen...
Groeten
Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als ie inderdaad op 3 cilinders loopt, is het in de war raken van de lambdaregeling niet verwonderlijk.
Trek stuk voor stuk de bougiekabels er een af, om te zien welke cilinder het is en check van die cilinder de bougie eens.Ik heb er ooit 4 nieuwe ingedraaid, in de veronderstelling dat het goed zat, bleek 1 van de 4 gebarsten, dat verwacht je niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als de uitlaatgassen overmatig naar benzine stinken, doet de injector het wel, wat wel een lastige check is, want wanneer begint stinken, meer dan normaal, ik kom daar nooit.bodejodel schreef : [AANGEPAST 19-02-2008 18:34]
Als ik de 3e (geteld vanaf de voorkant van de auto) bougie of injector zonder stroom zet verandert er niks aan de loop van de motor. Daar zit het probleem dus...
Bougiekabels omwisselen is geen optie bij een B234F, ze passen maar op een manier vanwege de lengte... Kan ik de verdeler/kabel testen door een metalen voorwerp in de bougiekabel te steken en met lopende motor te kijken of ie vonkt als ik hem tegen het blok houd?Hoe kom ik er achter of de injector wel of geen stroom of benzine krijgt?
Als je trouwens een metalen voorwerp in de bougiekabel prikt, met draaiende motor, is je vorige bericht waarschijnlijk het laatste wat we van je horen.: NIET DOEN, er staat hoogspanning op.
Prik er een oude bougie in terwijl de motor af staat, leg de kabel over je blok heen zonder kortsluiting te maken en start de motor.Vonkt ie (als je het schroefdraad tegen massa houdt, dan is of de bougie stuk die je al in het blok hebt zitten, of je injector stuk. Vonkt ie niet, bougiekabel stuk, testbougie stuk, punt afgebroken in de verdelerkap.Pak de bougiekabel bij voorkeur wel beet met een geisoleerde tang trouwens, je weet maar nooit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat zou moeten, maar het hoeft niet persé.In theorie moet je ook een melding krijgen als een injector niet meewerkt en die krijg je ook niet.bodejodel schreef : Die heb ik nog niet schoongemaakt of gecontroleerd op het juiste aandraaimoment. Als deze sensor het probleem of een deel daarvan was zou ik code 1-4-2 of 3-1-2 moeten krijgen toch?
Kijk hem toch maar even na, schoonmaken door contactvlak op het blok en de sensor goed schoon te maken en vetvrij te maken.Bij voorkeur niet opschuren, behalve als het echt moet, met P400 of hoger.Doormeten kun je hem niet, dus bespaar je de moeite.
Contactspray op connectors van de knock-sensor en de injectors, just to be sure.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Ik heb geen oude bougies meer, die knikker ik weg als ik gewisseld heb... niet handig dus... Morgen even een nieuwe halen en weer verder met testen. Dan heb ik in ieder geval al een nieuwe bougie als er een kapot blijkt te zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vandaar dat ik de "oude" in het opbergvakje linksachter mik, just in case.Is het niet voor mijn auto, dan wel voor hulp onderweg.bodejodel schreef : Ik heb geen oude bougies meer, die knikker ik weg als ik gewisseld heb.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.