stoten en hikken

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2008 20:38 #1063927 door V700 register
stoten en hikken is gemaakt door V700 register
Beste gebruikers, lezers en tipgevers,
Ik heb het lek boven!
Probleem zat in zekering 1 (25amp) - brandstofpomp.
Het kunststof rondom de zekering was gesmolten (een oud voorval van voor mijn tijd).
Hierdoor bleef de zekering niet op zijn plaats. Zekering weer gepositioneerd en een druppeltje lijm zodat 'ie op z'n plaats blijft.
De B234F loopt weer fantastisch. Stationair stabiel (900rpm). Accelleratie geweldig. Geen benzinelucht meer.
Ik houd de zaak wel ff in de gaten natuurlijk.
Groet
Roy
Waarde vrienden,
Mijn740 GLT (1988) vertoont ineens een drankprobleem. Bij koude start is er nog niets aan de hand maar even daarna als er meer vermogen gevraagd wordt begint 'ie te hikken en te stoten en verliest gaandeweg vermogen. tussengas geven is dan de enige oplossing om nog vooruit te komen. Ik ben er bijna zeker van dat dit niet aan de bougies,kabels of bobine ligt. Zodra er zich kleine plofjes voordoen pakt de motor het vermogen weer op. Mijn Volvo garage (V70) geraadpleegd en gevraagd of ze naar de klachten konden kijken (eventueel de ontsteking). Volgens hun is het de stappenmotor. Ik heb wel gehoord van Nordic Walking maar nog nooit van een stappenmotor. Kan iemand mij vertellen wat dit voor ding is en of ik aan een goede gebruikte kan komen zodat ik die kan geven om te laten monteren.
Alvast dank voor de te nemen moeite.
Roy (Lelystad) 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2008 00:31 #1191653 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En ik ben er ook zeker van
En ik ben er ook zeker van dat het niet de stappenmotor is, waar deze man die wijsheid vandaan haalt weet ik niet.
Je stappenmotor wordt in Volvo benaming ook wel CIS klep genoemd, deze regelt je stationair toerental bij tot rond de 800 a 900 toeren.
Je gasklep is standaard afgestelt rond de 500 a 600 toeren dit is voor als de CIS klep/ stappenmotor eventueel defect zou zijn, blijft ie toch stationair lopen.
Maar zodra jij ook maar iets gas geeft, klikt je gasklepschakelaar in en heeft de CIS klep/stappenmotor geen functie meer. 
Dit is dus na mijn inziens niet jou probleem.
Om verder te kijken zou je het probleem wat beter kunnen beschrijven, met welk toerental begint het hikken/stoten, welk type motor ligt er in en wat bedoel je met tussengas, koppeling intrappen en gas geefen en dan weer koppeling laten opkomen ?
Gr Bart  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2008 12:01 #1191669 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Bart, Bedankt voor je
Hoi Bart,
Bedankt voor je reactie. Er ligt een B234 in 16V. (335,000km. op benzine) Met tussengas bedoel ik inderdaad koppeling even intrappen en gas geven.
Het stationair toerental draait rond de 900/1000, maar valt dan ineens weg. Na het schoonsprayen van de carburator klep (in de garage) startten ze de motor die na een vijftal pogingen weer liep maar wel "roggelend". Op dat moment werd de stappenmotor genoemd als oorzaak.
Het hikken en stoten begint wanneer je vermogen gaat vragen, dus zeg maar vanf 3000 toeren.
Toen ik terugreed van de garage deed zich een nieuw probleem voor. Motor viel gewoon uit tijdens het rijden. dit was nog niet eerder voorgekomen. Terugdenkend: op moment van gasloslaten en remmen bij het veranderen van richting.
Roy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2008 14:22 #1191673 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goede diagnose stellen!
Zoals zo vaak: begin bij het begin en dat is het uitlezen van de diagnosestekker op het linkervoorscherm. Op basis van die foutcode kun je gericht gaan zoeken. Meteen een stappenmotor gaan verdenken is mijns inziens gewoon geklets. Is nergens op gebaseerd. Ik kan er zo nog wel een stuk of tig bedenken; van defecte temperatuursensor, via slecht contactje tot aan een complete brandstofcomputer.
Conclusie: lees eerst die foutcodes maar eens uit en ga stap voor stap (dus NIET per se met de STAPPEN-motor, grijns) je lijstje aflopen.
(Zeker als ik hoor dat je garage iets roept over een carburateurklep bij een injectiemotor...)
We horen het wel, want we denken graag met je mee.
Succes, Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2008 15:17 #1191677 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goede diagnose stellen
Lieme Huib,
bedankt voor je tips. Ik ga er mee aan de slag en ik zal uiteraard de afloop melden op het forum.
Overigens heb ik er vandaag weer mee gereden. Als ik ff gereden heb blijft de auto wel stationair draaien (hij liep overigens weer grandioos als vanouds zonder te hikken maar de vraag is voor hoelang). Auto geparkeerd en na 5 minuten weer gestart. Weer geen stationair. Reageerde goed op vragen om vermogen, maar dit kan straks weer anders zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2008 18:42 #1191687 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stappenmotor is het zeker
Stappenmotor is het zeker niet, ik verdenk toch de ontsteking.
Uitlezen gaat niet bij een 88er, kan met die van mij ook niet.
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een 940, zat een scheurtje in de verdelerkap die van buitenaf niet te zien was.
Mocht je vanavond niets te doen hebben dan kan ik je wel even helpen met diagnose stellen.
Groet,
Paul (kan nooit ver bij je vandaan wonen -:)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2008 11:23 #1191812 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Paul, Jammer dat ik je
Hoi Paul,
Jammer dat ik je bericht nu pas lees. Ik zou het inderdaad grandioos vinden als je mij wilt helpen.
Zou dit nog voor as. woensdag kunnen??
Bel ff: 06 51 54 2272
Alvast bedankt
Roy

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2008 13:07 #1191821 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bouwjaar of versie?

solexpaul schreef : Uitlezen gaat niet bij een 88er, kan met die van mij ook niet.

Dat kon voor een 16V nog weleens meevallen: niet bij elk motortype werd die uitleesmogelijkheid tegelijk ingevoerd. En de B234F was op dat moment natuurlijk wel de meest moderne uitvoering.
Mochten jullie er nog niet uitkomen, laat dan maar weten, tenslotte woon ik ook in de buurt (en heb ik complete volvo werkplaatshandboeken voor een 1988 B234F ter beschikking).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2008 15:55 #1191837 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien leuk voor een
Misschien leuk voor een mini meeting om samen te doen -:))
 Ik kan elke dag 's avonds behalve dinsdag en woensdag deze week. Wanneer jij Willem ?
Groet,
Paul

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2008 16:51 #1191850 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als ik weet wanneer en waar
wil ik de mini meeting wel iets vergroten.

Bas

Tis tenslotte ook bij mij in de buurt

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC