740 motor B230e (?) in 245 gebouwd maar stottert rond 3000rpm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2008 09:36 #1063911
door V700 register
740 motor B230e (?) in 245 gebouwd maar stottert rond 3000rpm is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
Hoewel ik oa. een 80-er 245 berijd, meng ik me graag onder u. In onze auto hebben we nl. een B230e motor van een 740 laten inbouwen. De 740 heeft lange trouwe dienst bewezen en als donor gefungeerd voor veel famiieleden. Nu hebben we de ontsteking moeten ombouwen van achter op de kop, naar een traditioneel "torentje". Deze hebben we samen met de as die hem aandrijft uit de oude B21 motor gehaald. Alles loopt prima, totdat we boven de 2500 toeren komen, want dan gaat het stotteren. We hebben de ontsteking al afgesteld op de graden van de B230e motor. Hier mijn vragen aan u: Moet ik een andere ontsteking monteren, zo ja, wat voor een? Wat is de afstelling?
Op de motor zat injectie en daar heb ik nu een carburateur ( van de B21) met lpg opgezet.
Graag uw adviezen!
BVD, Robbert
Hoewel ik oa. een 80-er 245 berijd, meng ik me graag onder u. In onze auto hebben we nl. een B230e motor van een 740 laten inbouwen. De 740 heeft lange trouwe dienst bewezen en als donor gefungeerd voor veel famiieleden. Nu hebben we de ontsteking moeten ombouwen van achter op de kop, naar een traditioneel "torentje". Deze hebben we samen met de as die hem aandrijft uit de oude B21 motor gehaald. Alles loopt prima, totdat we boven de 2500 toeren komen, want dan gaat het stotteren. We hebben de ontsteking al afgesteld op de graden van de B230e motor. Hier mijn vragen aan u: Moet ik een andere ontsteking monteren, zo ja, wat voor een? Wat is de afstelling?
Op de motor zat injectie en daar heb ik nu een carburateur ( van de B21) met lpg opgezet.
Graag uw adviezen!
BVD, Robbert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2008 10:34 #1191483
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Eerder
Als je op lage toeren geen problemen hebt met de ontsteking, dan verwacht ik niet dat het in de afstelling daarvan zit. Een verkeerde ontsteking zou je op lage toeren eerder merken dan op hogere: luistert veel nauwer.
Je zegt al, dat je nog een "kleine"aanpassing hebt gedaan: omgebouwd van injectie naar carburateur. Het komt me eerder voor, dat je een probleem daar hebt: krijgt de carburateur wel de juiste brandstofdruk? Is de afstelling ervan op orde? is het ding niet domweg versleten?
Wat wel kan, is slechte ontstekingsdelen: je hebt dan simpel een tekort aan capaciteit, en dat ga je wel weer op toeren merken. Is de bobine nog goed, heb je verse bougiekabels, verdeelkap etc?
Oh, en waarom, in vredesnaam, maak je het zo moeilijk? Neem dan de volgende keer een blok dat een beetje beter bij de auto past....
Je zegt al, dat je nog een "kleine"aanpassing hebt gedaan: omgebouwd van injectie naar carburateur. Het komt me eerder voor, dat je een probleem daar hebt: krijgt de carburateur wel de juiste brandstofdruk? Is de afstelling ervan op orde? is het ding niet domweg versleten?
Wat wel kan, is slechte ontstekingsdelen: je hebt dan simpel een tekort aan capaciteit, en dat ga je wel weer op toeren merken. Is de bobine nog goed, heb je verse bougiekabels, verdeelkap etc?
Oh, en waarom, in vredesnaam, maak je het zo moeilijk? Neem dan de volgende keer een blok dat een beetje beter bij de auto past....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2008 12:10 #1191493
door V700 register
nu heb ik er eigenlijk geen verstand van, maar kan het niet zijn dat de carburateur, icm de restrictie van de verdamper, ervoor zorgt dat de motor niet genoeg lucht/brandstof krijgt om meer dan 3000 rpm te maken ?
Beantwoord door V700 register in topic carburateur te klein ?
robsvolvos schreef : Op de motor zat injectie en daar heb ik nu een carburateur ( van de B21) met lpg opgezet.
nu heb ik er eigenlijk geen verstand van, maar kan het niet zijn dat de carburateur, icm de restrictie van de verdamper, ervoor zorgt dat de motor niet genoeg lucht/brandstof krijgt om meer dan 3000 rpm te maken ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2008 12:25 #1191496
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Voorontsteking
Hoeveel graden voorontsteking is er bij die 2500 omw/min?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2008 09:21 #1191592
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic b230e ook op toeren goed laten lopen
Bedankt voor de info!
De ontsteking trok de aandacht, omdat het misschien met de versnelling/vertraging te maken kan hebben, helaas heb ik daar niet zoveel verstand van.De carburateur zal nu extra aandacht krijgen, daar heb ik meer over gehoord De verdelerkap, bobine en bougiekabels zijn allemaal vernieuwd.
Het blok kwam toevallig op mijn pad en mijn garage heeft eens een 740 met dezelfde motor met een ontstekingtorentje in onderhoud gehad. Dus we dachten niet op problemen te stuiten. Het vliegwiel was eenvoudig te verwijderen/vervangen en de as voor oliepomp en ontsteking was simpel te vervangen door die uit de B21. Die van de b230 had geen tanden op de plek van de ontsteking.
We gaan ermee aan de slag, wordt vervolgd.
Robbert
De ontsteking trok de aandacht, omdat het misschien met de versnelling/vertraging te maken kan hebben, helaas heb ik daar niet zoveel verstand van.De carburateur zal nu extra aandacht krijgen, daar heb ik meer over gehoord De verdelerkap, bobine en bougiekabels zijn allemaal vernieuwd.
Het blok kwam toevallig op mijn pad en mijn garage heeft eens een 740 met dezelfde motor met een ontstekingtorentje in onderhoud gehad. Dus we dachten niet op problemen te stuiten. Het vliegwiel was eenvoudig te verwijderen/vervangen en de as voor oliepomp en ontsteking was simpel te vervangen door die uit de B21. Die van de b230 had geen tanden op de plek van de ontsteking.
We gaan ermee aan de slag, wordt vervolgd.
Robbert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam