Kat leegkloppen, hoe zijn de ervaringen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2008 17:03 #1063783 door V700 register
Kat leegkloppen, hoe zijn de ervaringen? is gemaakt door V700 register
Beste mensen,

Hoewel de uitlaatgaswaardes perfect zijn, functioneert de kat niet meer (na 491.000 kilometer). De inhoud rammelt er vrolijk op los tijdens het optrekken. Ook wanneer je er voorzichting met de houten hamer op slaat, hoor je gerammel.

Nu heb ik verschillende draadjes gelezen over de kat leeghalen. Het zou zelfs nog schelen in PK's en verbruik!

Echter: hoe zit het met het geluid? Harder dan VW gespoilerd en zonder knalpijp? Of valt het wel mee?

Zijn er ervaringsdeskundigen die een pijp door de kat hebben gelast en wat hebben zij met de lambda sonde gedaan?

Hoor graag ervaringen! 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2008 17:20 #1190420 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik hou me in!
Maar om nu mijn kat met een hamer leeg te kloppen zal op weerstand stuiten bij de rest van de familie.
Sorry...bij voorbaat.
Grt.
Maurits

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2008 17:25 #1190423 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kat enzo
Hoi,

Mijn kat met inhoud is net vervangen door een kat zonder inhoud. Dit omdat het mogelijk was dat een verstopte kat het "inhouden" van mijn Amerigo zou veroorzaken.  Aangezien mijn 740 van 1988 is kan de inhoud van de kat er  blijkbaar uit zonder dat dit gevolgen heeft voor de APK. IK ben echter nogal een motorgeluidenluisteraar en ik irriteer me nu mateloos aan het geluid dat uit mijn holle kat komt tijdens gasgeven cq accelereren.Dat is weliswaar niet heel hard maar ik vind het echt storend. Het schijnt door er een pijpje in te lassen dat dit weer beter word. Dat moet bij mij dan sowieso gebeuren of ik zet mijn oude nog prima functionerende kat er weer op.
Ik heb inderdaad een merkbare vermogenswinst maar dat is eigenlijk te verwaarlozen. Van zuiniger rijden heb ik trouwens niets gemerkt jammer genoeg. Misschien heeft het een andere oorzaak maar ik heb zelfs meer brandstof verbruikt. ipv 1 op 10 reed ie nu 1 op 8,8! 
Bij mij zit trouwens de lambdasonde voor de Kat in de uitlaat! 

Groetjes R 

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2008 19:25 #1190447 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Rammelt
Wanneer de inhoud van de kathalysator rammelt wordt het hoog tijd om:
de kathalysator leeg te halen. Morgen zit je uitlaat verstopt en dan kom je niet meer vooruit.
De CO-waarde met Vialle AMS is zo laag afgesteld dat de kat bij LPG niets doet. De kat. zit er dus voor de bekende viool in. Op benzine rij je toch niet.(Met benzine wordt het CO wel wat hoger en heeft de kat wel zin, ) Het verbruik is beslist lager ook hier geldt dat je dat over een langere periode moet meten. Na een tankbeurt een conclusie trekken is niet representatief.
Geluid? Zonder kat, ik merk echt geen verschil. (Ik hoorde het ook niet bij die van Rudiger!) Ik rij al zo dikke 400.000 km zonder de kat. Trouwens de motor wordt ook iets minder heet.
Zonder kat. heb je vermogenwinst, niet zo gek veel maar toch. ( Je moet wil je er iets zinnigs overzeggen wel een betrouwbare meting op een vermogenstestbank doen.)
De lambdasensor moet er natuurlijk in blijven zitten! Je brandstof/lucht regeling moet bijven bestaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2008 20:48 #1190462 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tussenstand 1 - 1
Schitterend, de kat in huis laat ik maar leven!
Wie heeft meer ervaring?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2008 23:17 #1190485 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2 x Kat er uit
Hoi,

Ik bezit 2 760's met B280F motoren, beide ooit met (volle) kat.

Optie 1 (K6 op LPG)
- Kat simpel in zijn geheel vervangen door buis - lambda sonde niet aangesloten
- geen toenmame van geluid
Optie 2 (U9 op benzine)
- kat leeg geslagen met een stuk 30mm buis
- Lambda sonde intact
- Blikkerig geluid midden onder de auto
 Mijn voorkeur optie 1, geluid bij optie 2 is niet hinderlijk maar wel aanwezig.
Groet

Bert 

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2008 01:53 #1190500 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic europeese korthaar
Opvullen met de Telegraaf van afgelopen zaterdag.
Blik- en grit- verbruik neemt direct af...........
N.B. Ik ben wel een katten liefhebber, maar m'n vrouw is er alergies voor.
Desondanks hebben we 20 jaar zo'n ouwerwetse rooie kater gehad (jan jans model)
Scheet altijd bij de buren, gemeen, deed altijd iets wanneer je niet keek, enz enz
Maar ook; viste kokend hete rollades uit de pan, beet het netje verrot, rolde hem uit op je net nieuwe Chesterfield bankstel...........
Aangevuld met een vers gevangen Kraai, in onderdelen.
Hou op schei uit

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2008 07:28 #1190501 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook leeg
Mijn kat is ook leeg. Zonder dat ik het wist kwam ik daar tijdens een dagje sleutelen achter. Waarmee ik alleen maar wil zeggen: aan het geluid hoor ik het niet, dat er een lege kat onder zit. De (lichte) vermogenswinst lijkt me in theorie wel aannemelijk, maar ik kan er niks zinnigs over zeggen aangezien ik de auto met lege kat gekocht heb.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2008 10:36 #1190512 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uitgeholde kat.
Ik heb nog wel een lege liggen, komt onder een 940 met B230FB motor vandaan, als tie gemonteerd zit geeft het een ietsje meer een knetterend geluid in de uitlaat, maar echt storend vind ik het niet, als je er een pijp in last is het knetteren weg en maakt ie bijna het originele geluid, als je hem hebben wilt, hoor ik het wel, om daar nou je huiskat voor leeg te kloppen vind ik wat ver gaan.
groeten Co.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2008 10:53 #1190513 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Beugel
Zolang het om een kat met klembeugel gaat, kan het prima. Geluid wordt ietsje schel;ler en blikkeriger, daar kan je je aan storen, maar zoals Co schrijft kan je dat oplossen door de kat netjes tot demper te verbouwen, of door er domweg een pijp doorheen te lassen.
Als het gaat om de variant met vier pootjes: niet leegkloppen! Ten ereste hebben ze scherpe nageltjes, ten tweede vinden ze het neit leuk, ten derde heb je er nadien weinig aan...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC