BDP sensor en tacho-tip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2008 11:58 #1063751 door V700 register
BDP sensor en tacho-tip is gemaakt door V700 register
Al een tijdje merkte ik onderweg dat de toerenteller soms een beetje haperde en zo'n 500rpm's zakte of weer steeg van mijn B6304F. De motor liep wel gewoon netjes rond. Een paar dagen geleden echter bolde de motor stationair een beetje haperig, dan weer normaal maar gaf de tacho nu stationair 50rpms aan en liep de motor toch OK en soms weer niet. U kent dit wel: vreemde maar voorlopig  "onbelangrijke" zaken want de motor blijft doorgaans OK lopen.
Het bleek een paar dagen geleden een belangrijk probleem (ik was er al een klein beetje op voorbereid dat het op gegevenmomen fout zou gaan). Hij liep stationair erg onrustig en ben maar even gestopt onderweg en heb aan stekkers gerammeld. Hij sloeg af! Bleek de stekker van de BDP sensor te zijn. Deze was door de hitte van het blok na al die jaren ('92-er) gebarsten en paste niet goed meer in de zitting. Thuis gekomen kruimelde de stekker gedeeltelijk uit elkaar. Natuurlijk heb ik geen identieke stekker liggen. De boel in elkaar gestoken en dicht gekit met rubberpasta om de boel op zijn plaats te houden en af te dichten. Opvallend genoeg loopt de motor nu op benzine weer strakker; op LPG liep hij al zeer stil maar op benzine is het nu een verbetering. 
Tja, het zijn prachtige motoren, ze lopen prima maar ik heb voorlopig na een half jaar gebruik de indruk gekregen dat ze gevoeliger zijn voor storingen dan de redbloks en V6-en (en helemaal de diesels natuurlijk. Daar mankeert NOOIT wat aan behalve de gloeikaarsen en eens in de 100.000km verstuivers laten reviseren. Maar ze blijven gewoon strak lopen). Heb nog een paar van die kleine zaakjes met de B6304 achter de rug gehad zoals rotte stekkers op de bobines of een defecte bobine. Ik krijg de indruk dat je alles goed in de gaten moet blijven houden. (Ook het gasklephuis moet goed schoon blijven om ze stationair soepel te laten lopen, de 5 cilinders zijn daar nog iets gevoeliger voor heb ik begrepen van een "collega" V70 / 850 rijder). Stekkers en sensoren moeten in goede conditie blijven en na verloop van tijd worden ze, zo komt het mij over, broos. Als je al kijkt naar de bekabeling onder de motorkap van een B6304 is deze stukken dunner en gebruikt met andere mantels dan voorheen. Ik ben benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen na verloop van tijd. Of zie ik spoken?
Robert 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2008 19:27 #1190449 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Nee
Nee, je ziet geen spoken.
de bekabeling van de V90 is inderdaad een aardig pijnpunt: niet voor niets ben ik de draadboom uit een sloper erin aan het overhevelen.
Maar gezien de conditie van de donor-draadboom: denk niet, dat ik de originele draadboom ook maar ergens verknip, hoe slecht deze ook is! Het plan is, om een compleet nieuwe draadboom te fabrieken, en die dan zodanig te isoleren dat hij minder gevoelig voor draadbreuk zal zijn dan een standaard. Daarna kunnen we de hele operatie nog eens uitvoeren, ik kijk er al vol enthousiasme naar uit (maar niet heus...)
Overigens zal ik voordien ook nog even navragen, of een nieuwe draadboom nog af-Volvo leverbaar is, en zo ja wat deze kost...
Maar het is niet alleen de B6xx4 die hier last van heeft: sommige andere Volvo-motoren hebben ook last van matige draadbomen: bijvoorbeeld de B28 in de vroegere 760, en er zijn ook gevallen waarbij een redblock-draadboom oorzaak van storingen is (Lieme's 740 bijvoorbeeld).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2008 17:27 #1190541 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Draadbomen
Willem,
Ik heb destijds de draadboom uit mijn 760 TD vervangen. Maar ja, dat is niet zo'n grote klus voor een diesel. Als je nooit maar dan ook nooit meer problemen wil hebben gebruik dan teflon bekabeling! Dat wordt ook gebruikt in de betere militaire apparatuur en installaties zoals bij mijn vorige werkgever. Is 100% olie, zout, hitte en zuur bestendig. Deze bekabeling is alleen in de kleur wit verkrijgbaar. Vervang in dit geval kabel per kabel en merk ze met gekleurde of genummerde ringetjes aan beide zijden. Kun je vast ergens krijgen (kopen bedoel ik dan).
Robert 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2008 17:49 #1190548 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Krimpkous
Hallo Robert

robertm schreef : Deze bekabeling is alleen in de kleur wit verkrijgbaar. Vervang in dit geval kabel per kabel en merk ze met gekleurde of genummerde ringetjes aan beide zijden. Kun je vast ergens krijgen (kopen bedoel ik dan).

Dan zou je er eventueel ook stukjes krimpkoes om kunnen doen.  Die zitten na verwarming stevig vast en je kunt ze op maat knippen.  Je zou dus eventueel meerdere, verschillend gekleurde "ringetjes" achter elkaar om een kabel kunnen krimpen.  Als een soort kleurcodering.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2008 19:35 #1190559 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stekkers
kabel is op zich dan geen probleem, alles eruit halen, en dan nabouwen. maar hoe zit het met de stekkers ? zijn die nog wat nieuw te krijgen ? of alleen de koperen klemmetjes die in het kunststof van de stekker zitten ?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2008 19:47 #1190560 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ISO-radio-stekker pinnen
Hallo Henk
De pinnetjes die lijken op de pinnetjes uit een ISO-radiostekker, lijken niet alleen hetzelfde, maar zijn het ook.  En die pennetjes (mannetjes en vrouwtjes) zijn volgens mij los te krijgen.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2008 20:46 #1190570 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic staan ook in vadis
volgens mij staan ze ook in vadis, je kunt ze dus ook zonder de iso stekker bestellen bij de dealert

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC