Zwarte smeerolie met LPI installatie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2008 11:39 #1063748
door V700 register
Zwarte smeerolie met LPI installatie is gemaakt door V700 register
Hallo, ik ben 2 jaar in het bezit volvo 780 met een B230FT motor, met wat achterstallig onderhoud. In inmiddels is de wagen redelijk betrouwbaar en staat er weer netjes bij, ik heb vrij snel een LPI installatie laten inbouwen vanwege dagelijks gebruik.
De B230FT heeft last van tikkend geluid tot ca. 1500 toeren, is mij verteld dat dat kantelende zuigers zijn wat geen kwaad zou kunnen.
Het olie verbruik is ca. 1 liter per 3000 km het is een half synthetische 10W40 valvoline olie . Wat zeker de eerste verversingen opviel was de zeer vervuilde olie, nu na inmiddels 40000 km en elke 10000 km verversing blijft de olie eigenlijk snel zwart worden.
Mijn vraag is eigenlijk hoe kan het dat de olie zo snel zwart wordt, dit zou je met LPG niet verwachten.
 
vrgr
Anno
De B230FT heeft last van tikkend geluid tot ca. 1500 toeren, is mij verteld dat dat kantelende zuigers zijn wat geen kwaad zou kunnen.
Het olie verbruik is ca. 1 liter per 3000 km het is een half synthetische 10W40 valvoline olie . Wat zeker de eerste verversingen opviel was de zeer vervuilde olie, nu na inmiddels 40000 km en elke 10000 km verversing blijft de olie eigenlijk snel zwart worden.
Mijn vraag is eigenlijk hoe kan het dat de olie zo snel zwart wordt, dit zou je met LPG niet verwachten.
 
vrgr
Anno
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2008 12:44 #1190288
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onvolledige verbranding ?
het kan zijn da je je blok nu aan het schoonspoelen met schone olie, maar je zou dan inderaad zeggen dat het na één of twee keer verversen gebeurd is. hoe vaak heb je nu ververst, op welke intervallen (ongeveer) ?
bij zwart blijvende olie zou je denken dat je onvolledige verbranding krijgt met roet als gevolg, anders zie ik geen mogelijke oorzaak
bij zwart blijvende olie zou je denken dat je onvolledige verbranding krijgt met roet als gevolg, anders zie ik geen mogelijke oorzaak
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2008 13:12 #1190295
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 40.000km
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2008 13:14 #1190298
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog niet uitgeslapen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2008 14:12 #1190300
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Interessant
Anno,
Interessant. Normaal blijft de olie, en zeker rijdend op gas, vrij lang helder. Is de ontesteking inorde?
Je vertelde dat de wagen achterstallig onderhoud heeft gehad. Heb je de boel al eens doorgespoeld met een goedje? Ik heb dat ook eens gedaan. Olie verversen, standaard olie er in doen, flush erbij en 1000km mee rijden. Dan de boel aftappen, (zwart!) weer standaard olie erbij met het goedje. 500km mee rijden en aftappen (minder zwart). Dan nieuwe olie toevoegen, 1000km mee rijden en weer aftappen (olie best OK). Aftappen en nieuwe half syntetische olie toevoegen.
De olie bleef vervolgens helder maar er kwam een tijdelijk(!) nieuw probleem: blauwe oliepluim bij starten 's morgens. Het ging na verloop van tijd weer weg en de olie bleef helder. Ik denk dat de boel van binnen weer schoon is. (Betrof een B280F).
Robert
Interessant. Normaal blijft de olie, en zeker rijdend op gas, vrij lang helder. Is de ontesteking inorde?
Je vertelde dat de wagen achterstallig onderhoud heeft gehad. Heb je de boel al eens doorgespoeld met een goedje? Ik heb dat ook eens gedaan. Olie verversen, standaard olie er in doen, flush erbij en 1000km mee rijden. Dan de boel aftappen, (zwart!) weer standaard olie erbij met het goedje. 500km mee rijden en aftappen (minder zwart). Dan nieuwe olie toevoegen, 1000km mee rijden en weer aftappen (olie best OK). Aftappen en nieuwe half syntetische olie toevoegen.
De olie bleef vervolgens helder maar er kwam een tijdelijk(!) nieuw probleem: blauwe oliepluim bij starten 's morgens. Het ging na verloop van tijd weer weg en de olie bleef helder. Ik denk dat de boel van binnen weer schoon is. (Betrof een B280F).
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2008 16:34 #1190310
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Benzine
Vergeet niet dat ondanks je LPI heel wat kilometers aflegt door te rijden op benzine.
Echte kantelende zuigers dichten ook wat minder goed af. Hierdoor ontstaat ook wat meer smeerolie vervuiling. Overigens ook alweer bij het op benzine rijden.
Echte kantelende zuigers dichten ook wat minder goed af. Hierdoor ontstaat ook wat meer smeerolie vervuiling. Overigens ook alweer bij het op benzine rijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam