Injectoren ultrasoon reinigen; welke vloeistof? 12 V op de injectoren?

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2008 11:32 #1063667 door Jeroen van Bodegom
Ik ga binnenkort mijn injectoren ultrasoon reinigen omdat ik vermoed dat er ergens een lekkende of verstopte injector zit. Ook wil ik nog even op valse lucht testen, want dat kan volgens mij dezelfde foutcodes en symptomen geven.
Een vriend van me heeft een ultrasoon reinigings apparaat waarmee ze binnenwerken van klokken reinigen. (rara, wat zijn pa voor bedrijf heeft.)
Ik heb nog een drietal vragen:
  1. Tijdens het reinigen moeten de injectoren open en dicht gaan zodat alles goed schoon gemaakt kan worden.Kan dit door een paar keer 12V op de injectoren te zetten of werken deze op een lager voltage?
  2. Welke reinigingsvloeistof kan ik gebruiken? Hetzelfde spul wat ook in de tank gaat? Het klokkenreinigingsmiddel is enorm agressief, daar willen we de injectoren niet aan blootstellen.
  3. Ik neem aan dat ik ook nieuwe rubbertjes nodig heb? Aangezien die er waarschijnlijk al 17 jaar in zitten verwacht ik dat ze niet vrijwillig in 1 stuk loskomen.
Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• F.P.A.M. Schmiermann
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2008 12:28 #1189922 door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic in de buurt kan het ook
ik heb m'n injectoren laten reinigen bij Cor Haverhals in Sprang Capelle. ik dacht het eerst ook zelf te doen, maar je wilt ook graag het sproeibeeld controleren, en dan wordt het toch wat meer geknutsel. Hij heeft ook de ringetjes vervangen (aanzienlijk goedkoper dan die dingen bij de dealer halen...) en het filtertje dat bovenin iedere injector zit. Dat laatste bleek bij mij hard nodig, de filtertjes waren totaal verrot. Als je het toch zelf wilt doen, zul je bij hem ook wel de spullen los kunnen kopen.
Frans

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2008 12:49 #1189924 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic dat is in de buurt ja
Weet je zo de kosten nog uit je hoofd?

• F.P.A.M. Schmiermann
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2008 13:22 #1189927 door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic kosten
Dat was ongeveer 75 euri voor 4 injectoren schoonmaken (ik meen 15,- per stuk) + ringetjes (2x per injector) + filtertjes
Frans

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2008 15:34 #1189938 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic valt mee...
Dat valt te overzien, daar koop je nog niet eens 1 nieuwe injector voor...

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2008 20:00 #1189975 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Geen 12 volt
Ik zou er geen 12 volt opzetten, volgens mij werken die dingen op 3 of 4 volt, maar helemaal zeker weten doe ik het niet.

gr. bouke 

• F.P.A.M. Schmiermann
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2008 20:29 #1189993 door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic klopt
Inderdaad heb ik tijdens 'ik ga het toch lekker zelfdoen' speurtocht ook gelezen dat je in ieder geval onder de 5V uitkomt.
Wat mij extra tevreden heeft gemaakt over de beslissing het niet zelf te doen was dat de injectoren de reinigingsmachine blijkbaar flink bezig hebben gehouden. De man vertelde me achteraf dat hij zelden zo lang bezig was geweest met schoonmaken. Ikzelf zou allang opgegeven hebben en op zoek gegaan zijn naar andere injectoren. Dan zijn de Eur 75 goed besteed geweest en bovendien was het 's-ochtends brengen, 's-middags ophalen en 's-avonds genieten van het resultaat.
Frans

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2008 21:36 #1189997 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beetje off topic.
Nu heb ik een vraagje, het reinigen van de injectoren is dit enkeld nodig als je lpg rijd, of ook gewoon benzine..?
Staat er een bepaalde kilometerstand voor dat dit moet gebeuren, of moet je dit aflijden aan hoe de motor loopt met vervuilde injectoren ?

Gr Bart.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2008 21:46 #1190001 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Reinigingsvloeistof
Ik heb zelf zo'n ultrasoon apparaat.
Als regel geldt; des te lager de viscositeit van de vloeistof, des te beter het resultaat.
Gewoon water brengt de zaak beter in trilling dan bijvoorbeeld dunne olie.
Benzine vervuiling lost het beste op in tri-chloor.
Tri-chloor is zo dun als water, dus dat zou wel moeten lukken.
Tis alleen een beetje slecht voor je gezondheid, ik zou de temperatuur van de ultrasoon niet te hoog zetten!
En beter niet roken in de buurt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2008 12:25 #1190045 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toegevoegde (waarde?) middelen..
Vaatwasmachine tablet oplossen in water van 40-50 graden celcius, (komt niet al te nauw, is alleen prettiger voor het oplossen en verwarmde reinigers zijn sneller op temperatuur) en als tweede optie voldoet gewoon afwasmiddel perfect om dit soort onderdelen schoon te maken. Regel is alleen, meteen doorspoelen met de originele vloeistof of voor opslag met (verdunde) olie. De roest vliegt er gewoon op als je dat niet doet. Mijn volgende stap is een beetje wax eroverheen spuiten. Elk ander beschermingsmiddel zoals lak, tectyl of olieachtige laag voldoet natuurlijk ook, waneer het maar van pas is.
Voor heel sterk vervuilde carburator-, rem- of met sludge verontreinigde onderdelen gebruik ik ook nog wel eens velgenreiniger om 1 minuut in te weken en dan in de ultrasoonbak met afwasmiddel. Kies wel een biologisch afbreekbare reiniger, wel zo fijn voor het milieu. Als je deze niet in laat drogen, is het resultaat verbluffend. Voor nog geen €3 euro bij elke bandenboer te koop en afwas- of vaatwasmiddel kost ook geen drol.
Succes, Boy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC