Biobrandstof

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2008 19:49 #1063531 door V700 register
Biobrandstof is gemaakt door V700 register
LS,
Duitsland wil het aandeel van de biobrandstof in diesel en benzine gaan verhogen naar 10%.
In Nederland blijft dat dit jaar beperkt tot 5,75%, meen ik.
Wat is het maximum (verhouding biobrandstof-fossiele brandstof) wat een benzinemotor/dieselmotor kan verdragen voordat er aanpassingen aan een motor moeten geschieden?
Het Min. VROM beweert op haar site: 20% (bio).
Kan iemand hier haar/zijn licht op laten schijnen.
Frans Welsch, V90. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2008 21:28 #1188978 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Frans, Indien je meer
Beste Frans,
Indien je meer informatie wilt over het rijden met een diesel op PPO (=pure plantaardige olie beter bekend onder de naam "slaolie") kijk dan op <a href=" www.ppo.nu/ "> www.ppo.nu  en www.fmso.de/ "> www.fmso.de . Op deze sites staan ook gebruikers met een Volvo. Zelf rijd ik al jaren met een Peugeot 205 op 100% PPO.
Groeten, Nick

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2008 00:42 #1188997 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic EU commissaris
Gisteren in het nieuws: de EU commissie heeft aangekondigd de plannen te gaan herzien omdat er -geheel onverwacht- veel negatieve effecten zitten aan de bio-brandstof plannen, met name de forse stijgingen van voedsel als gevolg van het telen van energiegewassen.
Als ik me  niet vergis moet in 2009 5,75% van onze vloeibare brandstof "bio" zijn
PPO en pure biodiesel zijn leuk, maar alleen voor oudere motoren, Nieuwe motoren kunnen worden opgeblazen doordat de een of andere verbinding dichtslibt.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van biobrandstoffen omdat het de voedsel productie verdringt terwijl de CO2 uitstoot van de motor dezelfde blijft. De enige oplossing daarvoor is een lichter voertuig dat minder verbruikt! Wel zijn er brandstoffen die gemaakt worden van resten van planten, houtsnippers enz. waardoor er geen sprake is van verdringing door energieteelt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2008 14:19 #1189015 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Biobrandstof
Om misverstanden te voorkomen: mijn vraag was niet bedoeld als voorstander van biobrandstof. In tegendeel. De negatieve gevolgen, b.v. voor arme bevolkingsdelen in Mexico is overduidelijk, in korte tijd men moet al 2 maal de prijs betalen voor maisproducten die zij gebruiken voor bereiden van voedsel. Het is onverteerbaar wanneer de westerse (en Oosterse) wereld auto willen rijden ten koste van andere bevolkingsgroepen (in relatie tot biobrandstof)die daardoor verder in hun armoede worden teruggedrongen.
Zelfs het telen van gewassen voor dit doel in Europa is onwenselijk (milieurendement beperkt of negatief/flink stijgende voedselprijzen).
Inmiddels (zie krantennieuws hieromtrent) is het onderwerp (gelukkig) weer flink in discussie geraakt, met name bij de EU.
Nee, mijn vraag was vanuit een technische invalshoek gesteld. We worden er wellicht toch mee geconfronteerd, en wanneer dat zo is: hoe ver kun je dan gaan met de mix (ethanol/benzine)voor een benzinemotor?  
 Groet,
Frans Welsch, V90 '97.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2008 18:32 #1189036 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CO2 kringloop biobrandstof
Het enige voordeel is de CO2 kringloop die optreedt door biobrandstof.
Planten nemen CO2 uit de lucht en daarom gaan ze groeien. Als er uiteindelijk olie van geperest wordt kun je dat verbranden en komt er weer CO2 vrij. En de planten nemen weer CO2 op om ... en zo is de kring rond.
Bij de verbranding van aardolie komt ook CO2 vrij. Alleen word dat niet opgenomen door aardolie als het weer in de grond komt. Nou ka, dat maken wij niet mee omdat dat proces enkele miljoenen jaren in belag neemt.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC