hoog benzineverbruik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 16:24 #1063488 door V700 register
hoog benzineverbruik is gemaakt door V700 register
Goedemiddag, 
Ik rijd sinds een paar maanden een 945 met 2.3 benzinemotor (B230FK) en automaat uit 1995. De auto heeft voor koop jarenlang stil gestaan zodat de km stand pas 100.000 is. De auto heeft een grote beurt gehad en de motor loopt volgens de meetapparatuur uitstekend. (regelmatige stationaire loop, e.d.) De bougies hebben een reebruine kleur. Het gemiddelde verbruik bedraagt echter 1:5 terwijl de rijstijl rustig is. Weet iemand wat dit extreem verbruik kan veroorzaken? Graag commentaar en bij voorbaat dank.
Groet,
Maurice

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 16:35 #1188678 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lek ?
zit er misschien ergens een lek ? oude/hard geworden slangen oid ?

als de motor goed loopt en warm en koud goed start zou je haast gaan denken dat alles verder in orde is.

/edit
schoot me nog te binnen, hier wat vergelijkinsmateriaal: met mijn B230FK (dan wel met handbak) rijd ik LPG op ongeveer 1:8.5 (ja, ouwelullenrijstijl), in Denemarken heb ik op benzine 1:11.5 gereden, was daar wel lange ritten op voornamelijk 80-90 km/uur.

je zou dus met een B230FK en automaat denk ik minimaal 1:7 moeten kunnen halen, als je rustig rijdt, zoals je zelf aangaf, zou 1:8 of misschien 1:9 ook wel binnen bereik moeten liggen.

automaat schakelt ook goed door naar hogere versnellingen ? Lock up (indien van toepassing) komt ook in ?

/end edit 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 18:10 #1188690 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoog benzineverbruik
Henk,
Er zijn geen slangen lek of broos. Alle onderdelen, voor zover dit is te zien/horen, functioneren naar behoren. Wat bedoel je met "lock up komt ook goed in" ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 19:51 #1188696 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Echt wat mis,...
Slurpje ( 2849cc V6) "doet "1 op 7,5 in het dorp.
1op10 op de snelweg.( oude lullen stijl 100km/u op c.c.dan hebben de inhalende auto,s wat te kijken )
We praten dan over benzine en GEEN gas ( nog niet )

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 19:56 #1188695 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic willems schreef: De auto

willems schreef :  De auto heeft een grote beurt gehad en de motor loopt volgens de meetapparatuur uitstekend. (regelmatige stationaire loop, e.d.) De bougies hebben een reebruine kleur. Het gemiddelde verbruik bedraagt echter 1:5 terwijl de rijstijl rustig is. Weet iemand wat dit extreem verbruik kan veroorzaken? Graag commentaar en bij voorbaat dank.
Groet,
Maurice

Hoe zijn de waarden van de meetgegevens? b.v.
Co-waarde stationeer.
Co- waarde bij hoger toerental, belast
HC-waarde
Lambdawaarde

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 21:29 #1188710 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic benzineverbruik
Een op vijf.
Dat is nogal een verbuik.
Een oorzaak is moeilijk aan te wijzen maar ik heb wel wat ideeen.
Er werd gevraagd om uitlaatgaswaarden. Met analiseren van uitlaatgassen kun je iets te weten komen over de mate van verbranding van brandstof.
De manier van rijden zegt ook iets over het verbruik. Niet alleen ruig rijden en erg vlot optrekken zoregn voor een hoog verbuik maar ook erg langzaam rijden is niet goed voor de motor. Er zijn mensen die extreem rustig optrekken en al schakelen bij een paar honderd toeren. Erg slecht voor het verbruik.
Heb je enig idee wat de topsnelheid is van je auto? Als de motor "goed" is dan moet de topsnelheid ongeveer 180 echte km/uur zijn. Waarschijnlijk 190 op de teller. Ik bedoel eigenlijk hoe de auto ooit is ingereden.
Maar er is wel wat mis want zelfs met een B204GT haal je nog geen 1 op 5.

• Siang Phoa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 21:45 #1188714 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic niet onbekend
dit verbruik komt mij niet onbekend voor, ook lpt.  Met name in de winter met veel koude starts en relatief veel gebruik van de airco ivm ontwaseming HAD ik ook wel eens zulk verbruik. Bij gematigde temperaturen en bij snelheid 120 km/h in cc KWAM ik zelden boven de 1 op 8.5 !  Na installatie van een handigheidje (manual boost control) rij ik op de snelweg zomaar 1 op 10 of gunstiger.  Verdelerkap, kabels, CISklep etc moeten uiteraard wel 100% in orde zijn.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 23:17 #1188731 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic thermostaat en tempsensor
Deze als eerste controleren. Daarna de storingscodes uitlezen. Auto moet met rustig gebruik 1 op 10 rijden. Alleen bij koude motor scoort de motor 1 op 5. In noodloop met storings codes meestal 1 op 7.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 23:18 #1188732 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kun je mij hier iets meer
Kun je mij hier iets meer van vertellen?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 23:27 #1188734 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic koude motor
wanneer de motor niet goed op temperatuur komt gaat er continu teveel benzine in
Wanneer de tempsensor niet de juiste waard afgeeft, dus fout meet gaat er ook teveel enzine in
het motor management systeem is afhankelijk van diverse sensoren. geeft er een een verkeerde meting door dan kan de motor in noodloop gaan.
Het lambda lampje moet dan gaan branden. Dit lampje hoort te branden voor het starten.
even zoeken op het forum naar storingscodes.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC