Foutcode 4-2-3 in TCU van B204FT (smoorklepstandgever)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo,
Vandaag alle bestanden hoe de diagnose uit te lezen even uitgeprint en alle systemen gecontroleerd.
Op pin 5 (turbo regelsysteem) kregen wij één foutcode, en wel die van de smoorklepstandgever. Weet iemand of deze gelijk is aan die van een "gewone" turbomotor?
Nu las ik ook nog ergens dat je ook de gever op een of andere manier kan testen; weet iemand hoe dit precies werkt?
Alle andere informatie meer dan welkom!
David
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Admin schreef : Moet met een ohmmeter makkelijk te testen zijn. El.schema geeft je de pinnrs
@koiter: Heb je voor mij de gegevens van de auto: bouwjaar, bloktype, (vermogen ter controle).
Dan zal ik even de CD's raadplegen.
Schema heb ik trouwens ook wel voor je, stuur maar een berichtje met een mailadresje.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens mij is de smoorklepstandgever, toch de TPS ofwel Throttle Position Switch?
Of zit er op de turbo zelf ook een smoorklepstandgever?
Die laatste kan ik, voorlopig nog, niet vinden.
- V700 register
- Nieuw lid
-

- V700 register
- Nieuw lid
-
Foutcode 4-2-3:
4-2-3 Throttle position sensor. Signal faulty.
Dus, het signaal ontbreekt, welke positie de TPS heeft.
Deze kan je opmeten:
- volgens autodata is de gesloten stand (ruststand) met contact aan, 0 volt
- de open stand, dus iets verdraaid, geeft 10 Volttussen de twee contacten.
Vreemd genoeg kan ik die TPS die er voor de B204GT extra in zit, niet in het schema vinden (ik weet inmiddels wel, dat de B204GT dus een ander type heeft.)
Gezien @home-webmail er al de halve dag uitligt, heb ik het maar op mijn webspace gezet.
geef me even een seintje als het daar weer weg kan.
<a href=" members.home.nl/volvoforlife/overig/960-koiter/ " target="_blank"> members.home.nl/volvoforlife/overig/960-koiter/
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo Bas,
Heel erg bedankt voor de info tot nu toe! Ik zal morgen eens kijken of ik de TPS kan vinden en misschien een draadbreuk of slecht contact zie. Ook zal ik de computer resetten en kijken of de fout erin blijft.
Kan jij uitleggen hoe ik zou kunnen meten of hij nog werkt? Je geeft aan dat deze vijf draden zal hebben, tussen welke draden moet ik dan spanning meten?
Overigens liep de auto vandaag ook eren beetje laag stationair en gaf mijn broertje asan dat hij wel veel verbruikt. Hopelijk is dit snel opgelost en loopt hij ook weer helemaal perfect.
Als je nog info vindt is dat meer dan welkom!
Ps. ik heb alle bestanden even opgeslagen dus die kan je weer weg doen.
David
- V700 register
- Nieuw lid
-
zie de pdf file, blz 22 positie B7, staan ze gebroederlijk naast elkaar, throttle position sensor en throttle potentiometer. Het lijkt of je daar 6 aanslutingen hebt maar 1 van de draden is gedeeld tussen beide (massa).
In het TCU schema rechts onderaan staat ie ook
Bas, bedankt voor de files, ook voor mij handig

- V700 register
- Nieuw lid
-
Welke Vadis gebruiker kan voor mij even opzoeken wat het onderdeelnummer is van deze sensor. Morgen kijk ik even welke erop zit, maar het is toch altijd handig even na te zien dat je de goede er op hebt zitten en indien deze defect is je niet weer de verkeerde erop zet.
(Ik moet toegeven dat de motorkap nog niet open is geweest, dit door het slechte weer!!!)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hejhej,
In mijn VADIS het volgende gevonden bij Fuel System (hoofdgroep 25) via Inlet Manifold bij een 960 1992 met M46 handbak, sedan sunroof:
"Potentiometer B204FT 3517772"
Ik denk dat dit 'em is.
Groeten,
Lieme Huib