Tank leegrijden...Kan dat kwaad?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2007 21:33 #1062875 door V700 register
Tank leegrijden...Kan dat kwaad? is gemaakt door V700 register

Hallo,

Ik heb een 80 litertank (bezine) en ik wil mijn tank eens leeg rijden. Ik heb het idee dat de extra 20-litertank niet meer gevuld wordt omdat ''het rood'' bij 600 km al benaderd wordt en ik dan plm 60/63 liter tank.

Wil wel eens weten hoeverre ''rood'' ook rood is. Een check dus.

Mijn vraag is of dat ''kwaad'' kan.

Groeten Rik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2007 21:48 #1184826 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tja, rommel onderin je tank

kom je dan wel tegen. te denken valt aan wat water, en mogelijke neerslag van oude benzine (gum achtig). roest niet ivm kunststof benzintanks denk ik ?

pompen/injectoren zullen drooglopen vast ook niet leuk vinden maar als je het niet te lang laat duren zal het vast geen probleem zijn. andere effecten kan ik zo met mijn 

beperkte kennis niet bedenken, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet op kunnen treden ! 

zou ff nieuw brandstoffilter bij de hand houden en vooraf ff uitzoeken wat je mogelijk zou moeten ontluchting (injectorrail ??)

waarom niet leegrijden totdat lampje begint te branden en dan aftappen ? ben je meteen de rommel kwijt en weet je hoeveel volume dat is/was. als je m dan weer volgooit (*slik*) weet je ook de totale inhoud is 

nog een tip: ga rondjes om het huis rijden, als je met pech stil komt te staan en nieuwe benzine erin gooien niet helpt dan ben je in ieder geval niet ver van huis.  

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2007 22:49 #1184832 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Stotter stotter niks meer .... stotter stotter lopen

Hallo Volvisti

Ik ben ervaringsdeskundige. Het is me al twee keer overkomen, dus ...

Lang loopt de pomp niet zonder benzine.  Als de motor voor de eerste keer sputtert, kom je op de autobaan hooguit nog een kilometer of twee.  Of de pomp nog lang doordraait na het afslaan van de motor weet ik niet.  Maar volgens mij heb ik geen pomp horen lopen, nadat de motor afsloeg.

Als je de auto na het legen van de jerrycan een paar keer start, loopt ie vanzelf weer.  In het begin met veel tegensputteren, maar dat gaat weer over.  Wacht met wegrijden, tot de motor weer normaal loopt.  Als de tank leeg gereden is, hoor je bij het starten géén pomp lopen volgens mij.  Hij komt dus denk ik niet op druk als je niet start.

Koop een jerrycan vóór je aan dit maneuver begint.  Anders moet je eerst de jerrycan afrekenen, dan de jerrycan vullen en dan nog eens afrekenen.

Groetjes

Mathy (die een injecteur heeft die nog wel eens wat herrie maakt, maar er niet zeker van is dat dit aan de lege tank ligt)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2007 22:57 #1184834 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wrom dan

waarom zou je je tank leeg willen rijden dan?

mij ontgaat het nut daarvan? 

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2007 22:58 #1184835 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Bijna leeg

Mijn ervaring (van vorige week) is dat hij wanneer er hij bijna leeg is:
  • eerst de pomp onder de stoel lawaai begint te maken (kennelijk zuigt hij ook lucht aan, of is hij niet meer helemaal gevult met benzine)
  • later bij belasting begin te sputteren (net een mens )

Ik haalde het tankstation gelukkig nog wel, dus niet droog gestaan. Verder geen nadelige gevolgen gemerkt.
Ik heb toen 60,3 liter getankt, terwijl ik heb een 60 liter tank heb...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2007 10:23 #1184849 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb ik wel een lampje?
Heeft de 740 (01/1989) wel een waarschuwingslampje bij te weinig benzine? Ik kan namelijk niets ontdekken.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2007 11:14 #1184852 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Kwaad

Niet regelmatig doen, maar een keertje helemaal leegrijden kan niet echt kwaad.

Wel heb je dan alle rotzooi die in de tank zit, ook opgezoegen, dus dat gaat minimaal je brandstoffilter in. Als je denkt, dat dat veel is, dan is het inderdaad verstandig na deze actie je brandstoffilter snel te vervangen. Ter plekke een nieuwe monteren hoeft dan weer niet: zo rampzalig is het meestal niet )tenzij de wagen lange tijd op LPG heeft gereden en neimand ooit naar benzine heeft omgekeken). Overigens gaat een brandstoffilter officieel 80000 km mee dacht ik, en wordt het zelden tot nooit vervangen in de praktijk. Geen slechte zet dus om dat alsnog te doen.

Praktisch: gooi een kannetje met 5 liter benzine in je auto, dan kan je bijvullen en verder rijden als je de tank helemaal leeg hebt gereden.

Officieel kan je nog zo'n 80 km rijden als je net in het rode vlak zit: de restvoorraad zou rond de 5 liter moeten zitten. Overigens vind ik 600 km op 75 liter niet heel erg verkeerd, afhankelijk van het soort ritten, rijstijl en de motor. Beter dan 1:10 halen onze bakstenen meestal niet, slechter vaak wel!

Oh, en tot slot: officieel heb je 60+22=82 liter brandstofvoorraad, iets meer als de slangen ook volstaan.

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2007 12:46 #1184855 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Vraagje

Willem van Strik lidnr 328 schreef :
Officieel kan je nog zo'n 80 km rijden als je net in het rode vlak zit: de restvoorraad zou rond de 5 liter moeten zitten.

Willem, hoe moet ik dit opvatten, de restvoorraad? 80 km met 5 liter zou 1 op 16 zijn...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2007 13:18 #1184857 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Na een vakkundige revisie
Na een vakkundige revisie haal ik nu 1 op 13! In de praktijk kan ik dus 975 km rijden op één tank diesel. Vergeet de trechter niet bij de jerrycan (of vulstok) anders wordt het zo'n knoeiboel.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2007 14:48 #1184862 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Diesel

Gezien de rubriek waarin de vraag is gesteld, ben ik van een benzine-verbruik uitgegaan.

Diesel is natuurlijk een ander verhaal, daar varieert het verbruik van 1:11 (onzuinig tot 1:14 (behoorlijk zuinig).

De 1:13 die je noemt, is erg netjes, gezien de automaat! Maar goed, hij is dan ook wel perfect afgesteld en zo...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC