740 hikt, hort, stoot en plankgas is uitgesloten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2007 01:14 #1062846 door V700 register
740 hikt, hort, stoot en plankgas is uitgesloten is gemaakt door V700 register

Sinds dit voorjaar is het mis met mijn mooie 740 GL Estate uit 1988 met B6 motor. Eerst nog eenmalig, de laatste maanden elke dag. Het werkpaard hikt, hort en stoot dat het een lieve lust is. Het begint al bij het wegrijden in de straat. Ik ben genoodzaakt om als een idioot gas te geven om de boel gaande te houden. Bij stoplichten smeek ik om groen, want als ik stil sta slaat de (koude) motor af. Bij het optrekken vanuit stilstand sta ik bijna voor gek, het lijkt wel slapstick, alsof ik op een ezel zit die een rit weigert. Bruut gas geven lijkt de enige remedie. Maar dan komt het: op de snelweg in Frankrijk kwam ik erachter dat ik geen plankgas mag geven. Harder dan 120, misschien 130, is uitgesloten. Sterker nog, de snelheid neemt af. Best wel suf als je bergop inhaalt en dan langzaam afzakt. Het rare is dat, wanneer ik gas terug neem, dat er een positie van het gaspedaal is, ongeveer 3/4, waarin ik die snelheid kan handhaven, maar meer ook niet. Ik ben naar de garage om de hoek geweest en daar werd mij verteld dat de carburateur en de bougies vervangen moesten worden. Is ook gebeurd. Geen flauw idee, ik weet er niets vanaf. Maar het is probleem is niet verholpen, alleen maar serieuzer geworden. Wie kan mij helpen dit op te lossen?

Grote groet, JSG

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2007 11:22 #1184663 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gas?

Zit er een gastank in en doet dit zich dus voor terwijl je op gas rijdt of rijdt je alleen op benzine.

Heb je al iets gedaan om het te verhelpen en zo ja wat?
En weet je wat de garage eraan gedaan heeft?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2007 22:16 #1184711 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic carburateur

De originele carburateur voor onze wagens kost nieuw een 1800 euro naar het schijnt, revisie zit op een 800... Denk dus niet dat die van jou vervangen is, of was de rekening ergens in die orde grote?

Voor de rest zou ik eens kijken naar je benzine(of lpg?) aanvoer. Had van de zomer min of meer hetzelfde op lpg, bleek verdamper rot...

Dus bij benzine zou kunnen dat de opvoerpomp in de tank niet meer lekker is, of dat de mechanische pomp op het blok niet helemaal jofel meer is. Zou ook nog kunnen zijn dat het benzine filter vuil is.

In geval van lpg zou ik de verdamper gaan verdenken, al is dat meestal opeens en niet dat het over een periode van maanden van af en toe een probleem naar constant verloopt.

Zijn de problemen erger bij vochtige omstandigheden?

Voor de rest kan het ook nooit kwaad om je bobine een keer na te meten(weerstanden), je bougie en bobine kabels te inspecteren en zonodig te vervangen en je rotor en verdelerkap even te inspecteren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2007 00:18 #1184733 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gas?
Baseman, bedankt voor je reactie. Nee, ik heb geen gastank, alleen benzine. Carburateur en bougies zijn vervangen, zeggen ze. Met vr. gr. JSG

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2007 00:22 #1184734 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic carburateur
Fat Rat, ik schrik van je reactie. Ik was in totaal 250 eu kwijt. Dus ik denk niet dat de carb. vervangen is. Verder alleen benzinetank, problemen lijken niet erger bij vochtige omstandigheden. De rest die je opnoemt zal ik maar moeten controleren. Dank voor je reactie, JSG.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2007 08:54 #1184743 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sloper?

Het loont denk ik best de moeite om ergens een 740 B6 sloper vandaan te halen dan niet?

<a href=" www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A...fta_ind%3D4%26fs%3D1 " target="_blank">Ik vond deze, ik weet alleen niet of ie een carb heeft. 

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2007 11:35 #1184760 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic B6

benzine, zescilinder of zo?

B6 is een motorcode die Volvo niet heeft gebruikt voor de 700-serie (wel in de jaren dertig dacht ik, voor vrachtwagens...)

Als je een carburateur hebt, is het meest waarschijnlijke een B230K motor. Als we al moeten gaan raden wat voor motor we het over hebben, dan wordt meedenken lastig...

Dus, carburateur. De prijzen die Fat Rat noemt, kloppen voor een exemplaar met Pierburg carburateur, maar er zijn ook uitvoeringen met andere carburateurs geleverd (in de 200) en het is mogelijk dat zo'n carburateur is gemonteerd. Zou je eens kunnen kijken, of je achter merk en type van carburateur kunt komen, en achter de werkelijke motorcode?

In eesrte instantie zoek ik het ook in ofwel brandstofdruk bij de carburateur (laat dat eens meten), ofwel in valse lucht (zit die carburateur wel vast op z'n voetje, zijn alle pasvlakken wel recht....)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2007 12:39 #1184774 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motoraanduiding

Willem van Strik lidnr 328 schreef : B6 is een motorcode die Volvo niet heeft gebruikt voor de 700-serie

K6 daarentegen wel, dus dat zal de verwarring zijn denk ik. 

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2007 13:07 #1184777 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Motorcode?

K6 als motorcode ken ik ook al niet. Emissiecode K6, ja. Die ken ik, maar dat is geen Volvo-code maar een code van de nederlandse overheid. Kan je ook op bijvoorbeeld een Astra of een 205 vinden, en ik denk niet dat die met dezelfde motor geleverd zijn...

De verwarring is duidelijk, maar de echte motorcode moet iets zijn als B2?0X of B2?X. Mocht je die niet kunnen vinden: fotootje maakt ons kenners ook een stuk wijzer. Liefst inclusief een closeup van de gemonteerde caburateur: ik ben er niet voldoende zeker van dat je nog de oorspronkelijke motor of carburateur hebt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2007 14:08 #1184781 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanduiding.

Ik bedoelde ook motoraanduiding, dus niet motorcode.

Ik heb bijvoorbeeld U9 op kenteken, maar oudere modellen hebben volgens mij K6 als aanduiding. 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC