Overbrenging 940 B200F
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2007 23:21 #1062844
door V700 register
Zo, ik rijd weer volledig achterwielaangedreven. Om de in vrijwel nieuwstaat 740 te sparen voor de pekel heb ik voor de wintermaanden een nette en technisch bijna perfecte 940 2 liter gekocht, volledig basic uitvoering met handbediende ramen -
(
Wel zilveren kleur wat ik bij een 940 altijd erg mooi vind. En zelfs de stoelverwarming doet het nog -
Nokkenaskeerring zweet iets maar een nieuwe heb ik al liggen dus mocht ik komende weken een ochtendje overhebben dan gaat hij aan de beurt komen. Gelijk de waterpomp vervangen want door alle olie is het rubber niet zo fris meer. En de waterpomp heeft ook al 270000 km gereden dus als de boel toch los ligt gelijk deze maar meenemen.
maar nu mijn vraag: ik heb tot nu toe alleen bakstenen met B230F motor gehad. Deze rijden allemaal ca. 120 bij 3000 toeren. Deze 940 B200F rijdt iets over de 100 bij 3000 toeren. Ook de overige versnellingen zijn veel korter.
Zit er een ander differentieel onder om de motor door het geringere vermogen en koppel levendig te houden?
Groet,
Paul
Overbrenging 940 B200F is gemaakt door V700 register
Zo, ik rijd weer volledig achterwielaangedreven. Om de in vrijwel nieuwstaat 740 te sparen voor de pekel heb ik voor de wintermaanden een nette en technisch bijna perfecte 940 2 liter gekocht, volledig basic uitvoering met handbediende ramen -

Wel zilveren kleur wat ik bij een 940 altijd erg mooi vind. En zelfs de stoelverwarming doet het nog -

Nokkenaskeerring zweet iets maar een nieuwe heb ik al liggen dus mocht ik komende weken een ochtendje overhebben dan gaat hij aan de beurt komen. Gelijk de waterpomp vervangen want door alle olie is het rubber niet zo fris meer. En de waterpomp heeft ook al 270000 km gereden dus als de boel toch los ligt gelijk deze maar meenemen.
maar nu mijn vraag: ik heb tot nu toe alleen bakstenen met B230F motor gehad. Deze rijden allemaal ca. 120 bij 3000 toeren. Deze 940 B200F rijdt iets over de 100 bij 3000 toeren. Ook de overige versnellingen zijn veel korter.
Zit er een ander differentieel onder om de motor door het geringere vermogen en koppel levendig te houden?
Groet,
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2007 23:55 #1184645
door V700 register
er zijn meerdere overbrengingen mogelijk:
3,54:1 is veel voorkomend.
3,73:1 kom je op Diesels en op 16V's tegen
4,10:1 kom je op 16V-aut tegen
als het goed is zit er een sticker op de linker asbuis van de achteras, daar staat de ratio op vermeldt.
Als de auto ooit eens een andere as heeft gekregen kan het zomaar zijn dat er een is gemonteerd met een kortere overbrenging .(hoger nr.)
de bandenmaat heeft ook invloed: 185/65x15 heeft een iets kleinere afrolomtrek als de vaak op B230's gemonteerde 195/65x15. De kleinere omtrek maakt de totale overbrenging iets korter. (meer toeren bij zelfde snelheid.)
Ten slotte: het maakt ook nog uit of je een M46 (overdrive) hebt of een M47 (5-bak). Het hoogste verzet van de B200F is: 0,830:1 In de B230FB is het 0,790:1. Misschien vergeet ik nog wel een aantal overbrengingsverhoudingen die mogelijk zijn geleverd?
 
Beantwoord door V700 register in topic er zijn meerdere
er zijn meerdere overbrengingen mogelijk:
3,54:1 is veel voorkomend.
3,73:1 kom je op Diesels en op 16V's tegen
4,10:1 kom je op 16V-aut tegen
als het goed is zit er een sticker op de linker asbuis van de achteras, daar staat de ratio op vermeldt.
Als de auto ooit eens een andere as heeft gekregen kan het zomaar zijn dat er een is gemonteerd met een kortere overbrenging .(hoger nr.)
de bandenmaat heeft ook invloed: 185/65x15 heeft een iets kleinere afrolomtrek als de vaak op B230's gemonteerde 195/65x15. De kleinere omtrek maakt de totale overbrenging iets korter. (meer toeren bij zelfde snelheid.)
Ten slotte: het maakt ook nog uit of je een M46 (overdrive) hebt of een M47 (5-bak). Het hoogste verzet van de B200F is: 0,830:1 In de B230FB is het 0,790:1. Misschien vergeet ik nog wel een aantal overbrengingsverhoudingen die mogelijk zijn geleverd?
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-11-2007 07:28 #1184651
door V700 register
Mij viel hetzelfde op bij mijn 740 met 2 liter.
Waarschijnlijk heeft Volvo dit gedaan om nog enigszins acceptabele prestaties te krijgen. Er zit weinig snelheid in zo'n 2 liter als je een 2.3 of turbo gewend bent, is mijn persoonlijke ervaring.
Je moet in ieder geval meer toeren maken....
Richard
Beantwoord door V700 register in topic 740 2.0i
Mij viel hetzelfde op bij mijn 740 met 2 liter.
Waarschijnlijk heeft Volvo dit gedaan om nog enigszins acceptabele prestaties te krijgen. Er zit weinig snelheid in zo'n 2 liter als je een 2.3 of turbo gewend bent, is mijn persoonlijke ervaring.
Je moet in ieder geval meer toeren maken....
Richard
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-11-2007 12:51 #1184673
door Willem van Strik (GAST)
3,91:1 bestaat ook nog als achteras-reductie. En in de 760 ook de andere kant op: 3,31:1 voor een 1987-1990 V6.
In het algemeen lijken overigens de 9-series kortere achterassen te hebben dan de 7-series: 3,54 is veel voorkomend in de 740, maar een 940 heeft vaker een 3,73. Het is goed mogelijk dat de 2 liter een 3,91 heeft: iemand een autovisie jaarboek bij de hand? Daar staat 't wel in namelijk...
Volvo zelf is overigens niet erg duidelijk over de combinaties die geleverd zijn: de mogelijke overbrengingen staan wel allemaal in het instructieboekje, maar geen combinaties met motor en bak helaas.
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Yep
3,91:1 bestaat ook nog als achteras-reductie. En in de 760 ook de andere kant op: 3,31:1 voor een 1987-1990 V6.
In het algemeen lijken overigens de 9-series kortere achterassen te hebben dan de 7-series: 3,54 is veel voorkomend in de 740, maar een 940 heeft vaker een 3,73. Het is goed mogelijk dat de 2 liter een 3,91 heeft: iemand een autovisie jaarboek bij de hand? Daar staat 't wel in namelijk...
Volvo zelf is overigens niet erg duidelijk over de combinaties die geleverd zijn: de mogelijke overbrengingen staan wel allemaal in het instructieboekje, maar geen combinaties met motor en bak helaas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-11-2007 13:22 #1184678
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 3,73 zit ook op een B230FB
3,73 zit ook op een B230FB estate, want die heb ik nu onder mijn 740 zitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-11-2007 19:11 #1184699
door V700 register
Ik heb er vandaag nog eens op gelet en het scheelt bij 120 ca 500 toeren met mijn 740 B230F.
Ach hij rijdt prima en ondanks het hogere toerental is hij mooi stil. Sinds vandaag hopelijk ook lekvrij want ik heb de nokkenaskeerring vervangen.
Groet,
Paul
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb er vandaag nog eens
Ik heb er vandaag nog eens op gelet en het scheelt bij 120 ca 500 toeren met mijn 740 B230F.
Ach hij rijdt prima en ondanks het hogere toerental is hij mooi stil. Sinds vandaag hopelijk ook lekvrij want ik heb de nokkenaskeerring vervangen.
Groet,
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam