Valt kunststof zijkant radiateur te repareren???

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2007 17:50 #1062091 door V700 register
Valt kunststof zijkant radiateur te repareren??? is gemaakt door V700 register

Beste Volvo vrienden,

Ik ben in principe geen centen....., maar na de vervanging van de koppelingshulpcilinder à 240 euro heb ik weer even genoeg geld uitgegeven.

Mijn vraag is dus: ik zag net dat mijn (nog perfect koelende en niet aangetaste) radiateur van mijn b204ft een "krakje"/ "barstje" ontwikkeld heeftaan de bovenkant van de kunststofzijkant waar een miniscuul drupje koelvloeistof uitkwam. Valt dit simpel voor een jaartje te repareren, of wordt dit een geheel nieuwe radiateur?

PLease Help!

Hartelijke Groeten,

Arvid 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2007 17:55 #1180577 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gaatje

Eigenlijk moet daar een propje in, net als je een lekke band hebt. Maar dat is niet altijd een handige optie.

Probeer met een soldeerbout de boel heet te stoken en dan "dichtlassen". Een beetje duwen en trekken rond dat gaatje en je bent al een heel eind.

Wel even wat water aftappen ...

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2007 20:08 #1180586 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic kunststof lassen

Hallo Arvid

De meeste kunststofsoorten laten zich prima lassen, zoals Mark al aangeeft. Al is het aanbevelenswaardig om "vulmateriaal" en een speciaal kunststoflasapparaat voor te gebruiken. Dat "vulmateriaal" bestaat in de meeste gevallen uit een strookje van dezelfde kunststof als de te lassen delen. Behalve bij PVC en plexiglas (PMMA). Die laten zich niet met hetzelfde materiaal lassen, maar PVC kun je lassen met plexiglas en plexiglas met PVC.

Het kunststoflasapparaat is een overmaatse föhn met genoeg vermogen om je haardracht (van je wimpers tot onder aan de rug) voorgoed te verpesten. Op de neus zit een soort mini appelboor, waar het draadje vulmateriaal doorheen gevoerd wordt.  Vulmatereriaal en te lassen delen worden gelijktijdig verwarmt en "vloeien" zo in elkaar over.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2007 21:48 #1180612 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lekkende radiateur

Hallo Arvid

Ik heb van de week hetzelfde probleem gehad, goede radiateur maar uitgedroogd plastic. De eerder genoemde fohn wordt gebruikt bij het lassen van marmoleum. Het probleem is dat het koelsysteem onder druk staat plus de temp. van rond de 100 graden. Ik heb zelf een nieuwe gehaald bij sloperij Stegeman in Exel, dat is bij Lochem. Nieuw in de doos voor 136 euro. Telefoon is 0573-421372.

gr. Fred

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2007 09:48 #1180643 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Allemaal bedankt voor de

Allemaal bedankt voor de tips! Nieuwe radiateur is vanwege in- en uitbouwkosten en -tijd niet echt een optie, dus als iemand weet waar ik (liefst in de buurt van groningen) een bedrijf vind die kan kunststoflassen hoor ik dat heel graag!

Hartelijke Groeten,

Arvid 

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2007 11:31 #1180659 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Plaatje

Kun je een afbeelding maken van de bewuste plek? Meestal wordt de plek zelf niet gelast maar wordt er een kunstofstripje gemaakt dat dan rondom wordt gelast.

Timen

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2007 13:21 #1180664 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Vrij simpel

Op zich is in- en uitbouwen van een radiateur een vrij simpel klusje, dat je makkelijk zelf kunt doen. Tegelijk even koelvloeistof verversen is wel handig dan. En investeren in nieuwe slangklemmen voor alles wat los moet, tenzij er heel goede, gangbare, op zitten.

Bij mijn 340 was het indertijd een klusje van twee uur, op m'n dooie gemak, op de stoep thuis. Een slangklem was dusdanig geroest dat ik die met een beiteltje heb doorgestoken, de rest kwam normaal los.

<> De plastic eindkappen worden met de tijd hard en bros: dat scheurtje van nu is daar een teken van, maar blijft niet in z'n eentje. Vandaar dat ik de kosten om dit lokaal te repareren als weggegooid geld zie.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2007 13:54 #1180668 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Lassen

Het probleem is alleen dat je een volledig schone ondergrond moet hebben anders wil het niet "vloeien"

Ik zou de echte "zure" ouderwetse silconenkit gebruiken. is hitte bestendig en blijvend elastisch.

Suc7

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2007 12:18 #1180751 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervangen!

Vervangen is de enige juiste optie.

Heb laatst hetzelfde meegemaakt bij een 740. Na reparatie brak de bovenste flens af, dus waar de koelvloeistofleiding aan bevestigd zit.

Op de site van turbobricks wordt ook het advies gegeven om na 10 jaar de radiateur en alle slangen te vervangen.

Ricahrd 

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2007 22:57 #1180799 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Juiste optie...

Maar als je geen geld hebt, moet je wat proberen.

Ik heb goede ervaringen met silconen kit.

Bij een klant van me, een vrij nieuwe diesel generator, een ongelukje, een stuk ijzer tegen de radiateur aan gestoten, gewoon twee grote gaten erin.

Een nieuwe radiateur liep behoorlijk in de papieren.

Ik heb alles goed schoongemaakt, goed dicht-gekit.

Vorig jaar (het was toen 4 jaar geleden) was de radiateur nog steeds dicht!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC