Motor start niet...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2007 22:13 #1062064 door V700 register
Motor start niet... is gemaakt door V700 register

Het volgende is voorgevallen:

Ik had al een tijd last van een slippend geluid onder de kap als ik bij lage toeren optrok. Ik dacht, dat zal toch niet de distributieriem zijn... Toen heb ik op een avond het kapje van de distributieriem losgehaalt en gekeken hoe de riem eruit zag. Prima! ik was blij dat het goed was, maar minder blij dat ik het probleem niet gevonden had. Ik wilde het kapje weer monteren toen er een buisje in het onderste kapje viel. Dit was echt stomme pech... Het lag op zo'n plek dat ik óf de riem moest verdraaien óf de hele onderkap (en dergelijke) moest verwijderen. Ik heb ervoor gekozen de riem een stukje te verdraaien. Dus ik (met me stomme kop) sleutel 17 gepakt en op de poelie (de bovenste) gezet en ben gaan draaien. Toen ineens schot de moer los. Ik de moer weer vastgedraait en ben de andere kant op gaan draaien. Ik kon daarna het buisje pakken en kon het geheel weer dichtmaken. Het punt is alleen dat de motor nu niet meer start, en een raar (soort afblaas) geluid maakt als hij bijna aanslaat (en vervolgens weer afslaat..).

Ik weet dat dit mijn fout is, en dat het stom was... Ik heb met genoegen van jullie kennis gebruik gemaakt toen het overdrive relais kapot was en ik niet wist was het was. Ik ben niet geheel van plan dit zelf verder te gaan repareren, maar zou wel graag willen weten wat ik fout gedaan heb, en of het gemaakt kan worden en zoja eventueel waar en wat eraan gedaan kan worden...

Ik hoop erop dat jullie iets weten, want afgezien van het gepiep zoeft deze Volvo over de weg en is (was) het rijden een waar genot.

Met vriendelijke groeten,

Pieter:  Volvo 740 GL Blackline, 1989, 2.3i, Aut, sedan.

"door schade en schande wordt men wijs..."

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2007 22:43 #1180336 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Verschoven

Je distributieriem zal wel een paar tandjes verschoven zijn. Eigenlijk niets aan de hand. Riem op tijd zetten en weer rijden. Op de site staat hoe te handelen in zo´n geval. Even de zoekfunctie gebruiken. Lukt het vinden niet dan word je zeker verder geholpen.

Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2007 22:44 #1180338 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou om  te beginnen maakt

Nou om  te beginnen maakt een distributiesnaar alleen een slippengeluid als er geen tanden meer opzitten en loopt ie dan ook niet meer, dus wat dat betreft gaat het wel, als je de moer die overigens een bout is losdraait is er ook nog niets aan de hand, want er zit een spie in het nokkenas tandwiel wat hem op z'n plaats houdt, wat er echter wel fout gegaan zou kunnen zijn is dat door het buisje de distributiesnaar een tand is versprongen, en dan zul je hem toch echt weer terug moeten zetten voor ie weer goed loopt, affijn. zet eerst het onderste snaarwiel van de krukas, waar een putje in zit het putje gelijk met het 0 graden merk op het deksel van de kap, pas op er staan 3 0-en 1 van de 10 1 van 20 en natuurlijk de 0 zelf, hier tussen in staan streepjes deze streepjes zijn ieder 5 graden. als je het snaarwiel beneden op de 0 hebt staan, zit er boven in je distributietandwiel een puntje wat dan of boven of beneden staat, staat het beneden dan moet je nog een gehele slag aan de krukas geven zodat ie dan boven staat, er zit in het kunsstof achterdeel een v-vormig inkepinkje, 4,7 cm links van de kruiskopbout. daar moet ie zitten, zit ie 1 tand links of rechts hiervan dan moet ie versteld worden, wil je dat zelf doen is dat sleutel 15 op de spanner die ongeveer recht onder het nokkenastandwiel zit, hiertoe moet de rubber dop uit de kunstof kap worden gehaald, is ie losgedraaid, dan het stuk riem tussen de spanner strakker trekken zodat de spanner een klein stukje beweegt, terwijl ie onder spanning staat de spanner weer vastdraaien zodat de riem wat ruimte krijgt, is dit klaar, de riem voorzichtig van het bovenste tandwiel afhalen en deze op z'n merk zetten, de riem er weer omheen doen en daarna de spanner losdraaien en de krukas een beetje heen en weer draaien zodat de riem zich zet en spant, zit de riem er weer strak omheen dan de spanner weer aandraaien zodat alles weer vastzit, nogmaals de merken controleren. staat alles op tijd dan de motor 1 hele slag draaien zodat je zeker weet dat je geen kleppen door de zuiger heen draait, als je een massieve weerstand voelt gelijk stoppen, je moet wel door de compressie heendraaien maar dat veert en hoort ook zo. is dit klaar kijken of alle draden goed vastzitten en nogmaals starten, blijft het probleem hetzelfde of stond de boel al op tijd, is er iets anders aan de hand en moeten we verder zoeken.

Succes,Co. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2007 22:56 #1180341 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jeetje....

Heren,

Bedankt voor de reactie. Ik zal het nog een paar keer rustig doorlezen en kijken of ik snap wat er allemaal staat. Ik heb de auto nu geschorst en kan er dus rustig aan sleutelen. Ik ben (opzich) redelijk technisch, maar vraag me af of ik zoiets zelf moet gaan doen. Vroeger met brommertjes gesleutel enzo, maar dat was toch anders blijkt nu...

In ieder geval al bedankt..

Groeten,

Pieter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2007 08:53 #1180364 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je dan toch gaat lezen.....

....staat <a href="/index.php?q=node/2922" target="_blank">hier de handleiding</a> voor het vervangen van de riem, met foto's waardoor wellicht het bovenstaande verhaal van Co duidelijker wordt.

Het verhaal is op zich wel duidelijk, maar ondersteunende foto's zijn nooit weg........

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2007 09:57 #1180379 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic advies van Co

Ik heb inmiddels geleerd dat wat Co aanbeveelt een prima oplossing is.

Gewoon doen dus.

&#160;

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC