distributieketting ratelt in mijn b28e / kettinggeleider en/of kettingspanner vervangen?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2007 12:04 #1061937 door V700 register

 


Ik heb een b28e uit een zweedse 760 uit 1982 enigszins omgebouwd in mijn 265 uit 1981 gehangen. Heb hier hulp bij gekregen van Hans van Wijk, restaurateur van volvo's en saab's, te Gouda.


Mijn oude b28e was reeds 15 jaar geleden gereviseerd en had sindsdien 300.000 kilometers gelopen op lpg.


Nog altijd geen lekkede koppakkingen, maar het begon wel en ook de backfires namen toe.


Daardoor K-jetronic niet meer te repareren. Liep niet meer op benzine. Kon dus niet langer met de 265 met vakantie naar het buitenland. Daarom begonnen aan dit megaproject, dat grotendeels geslaagd is.


Inmiddels hangt de andere B28e er in. Loopt netjes op benzine en gas.


Start in 1 keer. Compressie lijkt goed in orde.


Toch ratelt er iets. Mij wordt verteld: het is waarschijnlijk de kettinggeleider die ratelt.


Niets om me zorgen over te maken, schijnt het.


Maar ik vertrouw het toch niet helemaal.


wil voorkomen dat ik straks de motor in puin heb gedraaid, terwijl het euvel te verhelpen was geweest. 


Mogelijke oorzaken? 


Bij de montage zijn per ongeluk 2 boegieskabales van de V6 verwisselt. De motor startte wel, maar liep niet mooi, alsof een cilinder niet mee deed. Pas na enige tijd de fout ontdekt. Niet echt mee gereden, wel goed gas gegeven in een foutieve ontstekingsvolgorde.


Kan dit de oorzaak zijn geweest van een ratelende distributieketting of kettinggeleider. Het geluid zit aan een kant, de passierskant van de motor.


Na de mega operatie die achter me ligt, is het resterende budget beperkt.


Vraag : is het relatief eenvoudig om uitsluitend die ene ketting te bekijken, met name de geleider en de kettingspanner en daarbij de motor grotendeels intakt te laten?


Ik lees hier verder niets over de distributie kettingen van de V6.


Weet iemand of deze onderhoudsvrij zijn, dan wel of deze wel eens vervangen moeten worden?


In de vorige 300.000 kilometer met deze motor nooit problemen mee gehad.


De B28e heeft een door volvo gemodificeerde uitvoering, die het probleem met olie druk naar de nokkenas heeft opgelost. Motor is verder heel mooi, ook de olie is niet vervuild. Motor heeft ongeveer 180.000 gelopen. Altijd op benzine gereden. Ik verwacht daarom niet dat het probleem veroorzaakt wordt door te grote klepspeling of iets dergelijks.


Bij voorbaar bedankt voor eventuele reacties.


Cees Weijers


Gouda 


 


 


 


 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2007 13:41 #1179386 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo

Haal de kleppendeksel eens los ( daar waar hij lawaai maakt) en kijk eens goed naar de slijtage van de  tuimelaars en natuurlijk de nokkenas


Is de nokkenas niet ingesleten? (net als de tuimelaars?)


De ketting wordt op spanning gehouden door de olie druk en het lijkt me sterk dat deze dan gaat "klapperen" Het kan wel hoor,want achter de kettingspanners zit een opening met een zeef en als deze verstopt zit dan kan de spanner zich niet spannen,..


Ik heb er wel tekeningen van maar dan heb ik een E-mail adresvan je  nodig .


 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2007 14:45 #1179392 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic email adres

 


Hallo,


 


Dank voor je reactie.


 


Zou het inderdaad de nokkenas zijn, dan baal ik vreselijk, want de motor is mij aangeboden als puntgaaf.


 


Het zou ook nog kunnen dat de airco compressor niet goed gemonteerd is en is gaan rammelen.


 


Mijn email adres is <a href="mailto:csm.weijers@hetnet.nl">csm.weijers@hetnet.nl.


&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2007 16:30 #1179399 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kettingspanner

Ik heb zelf al heel wat motoren met ketting aangedreven bovenliggende nokkenas(sen) gehad: BMW 02 en 318, BMW e3 en e9, BMW K100, Honda CB750, Suzuki GS750, Saab 900 16V en Alfa Romeo Spider. Ketting aangedreven nokkenassen, het maakt een wat mechanischer geluid maar het is zo veel mooier! 


iedere kettingspanner heeft natuurlijk een maximum stelbereik.Als de ketting zelf te ver is opgerekt ( net als op een fiets, brommer, motorfiets of zelfs kettingzaag gebeurt) kan het zijn dat de spanner buiten z'n stelbereik komt.  De ketting blijft dan te slap en kan gaan klapperen bij varierende gasklepstanden.


ketting+ tandwielslijtage kan ook aan de orde zijn: dit kan je checken door <u>ergens midden OP het tandwiel te proberen de ketting van het tandwiel af te tillen</u>. Als dit lukt en als je zonder moeite tussen de ketting en het tandwiel door kan kijken is de slijtage al ver heen.


De tanden van het tandwiel zelf zien er indien versleten uit als kleine scherpe haaievinnen. Ook een duidelijke indicatie dat e.e.a. versleten is.


Als dit te ver door kan gaan kan op een zeker moment de ketting een tand verspringen t.o.v het tandwiel ( de krukas staat dan niet meer in goede relatie getimed met die betreffende nokkenas. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2007 00:57 #1179435 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic kettingen
Normaal hebben de kettingen geen onderhoud nodig. Natuurlijk komt er een moment, dat de kettingspanner aan het eind van zijn stelmogelijkheid zit, maar voor zover bekend heb je daar wel zo'n 500000 km voor nodig, en de meeste V6en hebben niet dat soort standen.

Verwisaselde bougiekabels kunnen niet een dergelijk gevolg hebben, ik heb dat zelf ooit gehad, en er toch nog zo'n 200 km mee gereden voordat ze goed zijn gezet. Gevolgen voor de motor heeft dat indertijd verder niet gehad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2007 08:34 #1179437 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1.7mm

Als je met een 1,7mm boortje tussen je tandwiel en de ketting kunt komen dan is de boel versleten,...


( ik mail wel even wat ik bedoel)


&#160;


&#160;


&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD