760 GLE B280E: 3 vragen
- Niels van Wieringen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-08-2007 17:41 #1061718
door Niels van Wieringen
Dag,
Ik heb een koelvloeistofprobleem (lekkage) bij mijn Volvo 760. Dit doet zich vooral voor bij stads/file-verkeer, niet op de snelweg. Volgens de dealer ligt het óf aan de aansluitingen van de koelslangen onder het inlaatspruitstuk, of aan een lekke waterpomp.
Toen ik deze auto kocht, stond in de advertentie dat de waterpomp recent vervangen was, en op het oog ziet het ding er ook vrij nieuw uit. Dus ben ik van die slangen uit gegaan, temeer daar het probleem zich dus niet altijd voordoet.
Om bij die slangaansluitingen te kunnen, moet ik het inlaatspruitstuk verwijderen. Nu was ik daarmee bezig, toen bleek dat de dealer, en ook scandcar, de inlaatspruitstukpakkingen (die o-ringen) niet binnen een redelijke tijd konden leveren (bij de lokale automaterialenhandel zitten ze niet in het pakket, en ik zoek het niet om zelf o-ringen op maat erbij te gaan zoeken)
Dus vraag 1) moet ik die pakkingringen persé vervangen, of kan ik ze hergebruiken?
vraag 2) kan ik de injectoren (met rail) na het loschroeven van die rail zó uit het blok trekken, of zit er een foefje achter? (ze zaten nogal vast, die twee bouten uiteraard wel verwijderd en ook de brandstofleidingen)
vraag 3) is het eigenlijk wel 'typisch' dat de slangaansluitingen lekken, of moet ik iets anders verwachten? Gisteravond drupte het eronderuit, alleen was ik zelf even weg dus heb ik het niet kunnen zien waarvandaan. vandaag de hele dag gereden en lekken ho maar... frusterend.
Kenners: alvast bedankt!!!
groeten, Niels.
760 GLE B280E: 3 vragen is gemaakt door Niels van Wieringen
Dag,
Ik heb een koelvloeistofprobleem (lekkage) bij mijn Volvo 760. Dit doet zich vooral voor bij stads/file-verkeer, niet op de snelweg. Volgens de dealer ligt het óf aan de aansluitingen van de koelslangen onder het inlaatspruitstuk, of aan een lekke waterpomp.
Toen ik deze auto kocht, stond in de advertentie dat de waterpomp recent vervangen was, en op het oog ziet het ding er ook vrij nieuw uit. Dus ben ik van die slangen uit gegaan, temeer daar het probleem zich dus niet altijd voordoet.
Om bij die slangaansluitingen te kunnen, moet ik het inlaatspruitstuk verwijderen. Nu was ik daarmee bezig, toen bleek dat de dealer, en ook scandcar, de inlaatspruitstukpakkingen (die o-ringen) niet binnen een redelijke tijd konden leveren (bij de lokale automaterialenhandel zitten ze niet in het pakket, en ik zoek het niet om zelf o-ringen op maat erbij te gaan zoeken)
Dus vraag 1) moet ik die pakkingringen persé vervangen, of kan ik ze hergebruiken?
vraag 2) kan ik de injectoren (met rail) na het loschroeven van die rail zó uit het blok trekken, of zit er een foefje achter? (ze zaten nogal vast, die twee bouten uiteraard wel verwijderd en ook de brandstofleidingen)
vraag 3) is het eigenlijk wel 'typisch' dat de slangaansluitingen lekken, of moet ik iets anders verwachten? Gisteravond drupte het eronderuit, alleen was ik zelf even weg dus heb ik het niet kunnen zien waarvandaan. vandaag de hele dag gereden en lekken ho maar... frusterend.
Kenners: alvast bedankt!!!
groeten, Niels.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-08-2007 19:13 #1177520
door V700 register
Hallo Niels
Leuk dat je een V6 hebt.!
<a href="/node/13228" target="_blank">Martens autoparts</a> in Deurne heeft de onderdelen wel in huis.( voor een tel nummer zie jou prive bericht)
Ik zou de ringen zeker vervangen,A ze drogen uit B ; goede afdichting mooiere motorloop ( lees geen valse lucht)
Is jou vloerbedeking droog? ( kachelradiator lek?)
Heb je een automaat? Misschien lekt de vloeistof via de oliekoeler in de radiator wel weg.( kan alleen als je een automaat hebt hoor)
Geen groene aanslag ergens ontdekt?
Als je met jou hand onder het inlaatspuitstuk kunt komen ( bij een B28E lukt dat wel, ik weet alleen niet of dat bij een B 280E kan)
voel je dan "nattigheid" m.a.w koelvloeistof??? Dan kan er een slang lek zijn . Maar,.......als er een nieuwe waterpomp op gezet is dan kan de achterste deksel van de pomp misschien wel lekken want,......Een waterpomp wordt ZONDER die deksel verkocht !!!Je moet dus de deksel van die oude waterpomp los maken en met een bijgeleverde nieuwe pakking overzetten op de nieuwe waterpomp.!
We wachten af,....suc(V)6 !!!
Heb je een E-mail adres voor me/ (voor evt. tekeningen of zo )
Beantwoord door V700 register in topic Hallo NielsLeuk dat je
Hallo Niels
Leuk dat je een V6 hebt.!
<a href="/node/13228" target="_blank">Martens autoparts</a> in Deurne heeft de onderdelen wel in huis.( voor een tel nummer zie jou prive bericht)
Ik zou de ringen zeker vervangen,A ze drogen uit B ; goede afdichting mooiere motorloop ( lees geen valse lucht)
Is jou vloerbedeking droog? ( kachelradiator lek?)
Heb je een automaat? Misschien lekt de vloeistof via de oliekoeler in de radiator wel weg.( kan alleen als je een automaat hebt hoor)
Geen groene aanslag ergens ontdekt?
Als je met jou hand onder het inlaatspuitstuk kunt komen ( bij een B28E lukt dat wel, ik weet alleen niet of dat bij een B 280E kan)
voel je dan "nattigheid" m.a.w koelvloeistof??? Dan kan er een slang lek zijn . Maar,.......als er een nieuwe waterpomp op gezet is dan kan de achterste deksel van de pomp misschien wel lekken want,......Een waterpomp wordt ZONDER die deksel verkocht !!!Je moet dus de deksel van die oude waterpomp los maken en met een bijgeleverde nieuwe pakking overzetten op de nieuwe waterpomp.!
We wachten af,....suc(V)6 !!!
Heb je een E-mail adres voor me/ (voor evt. tekeningen of zo )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-08-2007 21:28 #1177532
door V700 register
Niels,
Zoals het vorige bericht ook al aangaf, je moet zien te ontdekken waar de lek zit. Je hoeft de injectoren trouwens niet los te nemen, laat ze gewoon zitten op het inlaatspruitstuk; neem alleen aan en afvoer brandstofleidingen los en neem het inlaatspruitstok los van de kop (4 boutjes, maar wel redelijk werk). De O-ringen van het Y-stuk van de waterpijp onder het inlaatspruitstuk lekken nooit, dwz, nog nooit van gehoord. Misschien toch het deksel van de waterpomp; de M7 bouten met fijne draad zitten meestal muur en muur vast en meestal moet 1 van de bouten het begeven bij vernieuwen van de pomp. Misschien dat de garage de moeite niet heeft genomen een afgebroken bout uit te slijpen en een nieuwe in te zetten. Laten we wel zijn, een bout met fijne draad M7 kom je niet veel tegen en mist het deksel misschien nu 1 bout. Ik weet het niet, maar bij mij brak er elke keer wel 1 van het stel af.
Probeer te onderzoeken WAAR het lek is. Als het onderin bij de O-ringen van het Y-stuk is moet het gedeelte onderin toch wel volgelopen zijn lijkt mij.. Geduld is een schone zaak maar hou dus wel het pijl in de gaten.
Robert
Beantwoord door V700 register in topic Lek
Niels,
Zoals het vorige bericht ook al aangaf, je moet zien te ontdekken waar de lek zit. Je hoeft de injectoren trouwens niet los te nemen, laat ze gewoon zitten op het inlaatspruitstuk; neem alleen aan en afvoer brandstofleidingen los en neem het inlaatspruitstok los van de kop (4 boutjes, maar wel redelijk werk). De O-ringen van het Y-stuk van de waterpijp onder het inlaatspruitstuk lekken nooit, dwz, nog nooit van gehoord. Misschien toch het deksel van de waterpomp; de M7 bouten met fijne draad zitten meestal muur en muur vast en meestal moet 1 van de bouten het begeven bij vernieuwen van de pomp. Misschien dat de garage de moeite niet heeft genomen een afgebroken bout uit te slijpen en een nieuwe in te zetten. Laten we wel zijn, een bout met fijne draad M7 kom je niet veel tegen en mist het deksel misschien nu 1 bout. Ik weet het niet, maar bij mij brak er elke keer wel 1 van het stel af.
Probeer te onderzoeken WAAR het lek is. Als het onderin bij de O-ringen van het Y-stuk is moet het gedeelte onderin toch wel volgelopen zijn lijkt mij.. Geduld is een schone zaak maar hou dus wel het pijl in de gaten.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niels van Wieringen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2007 00:08 #1177557
door Niels van Wieringen
Aha.
Erg leerzaam. Dus de injectoren kunnen blijven zitten...
hmm, dat scheelt aanzienlijk. Ik dacht zelf ook al zoiets, maar was
niet zeker en de Haynes zei dat ik ze los moest halen.
Het lek
zit em echt ergens daar, want de valley pan (hoe heet zoiets in NL?)
ligt vol koelvloeistof en zo af en toe (maar natuurlijk niet als ik
kijk) laat de auto een plasje achter. Laatst schijnt het zelfs
gedruppeld te hebben, maar toen was ik er zelf even niet.
Heb
vandaag wel met een hoop gepruts de slangklemmen rondom die twee slangen
die je vooraan ziet lopen tussen de valley pan en het inlaatspruitstuk strakker kunnen draaien en
één daarvan had ook groene aanslag aan de onderkant (die, die het meest
los zat) dus ik heb goede hoop dat het daaraan lag.
Maar het
verhaal over het deksel van de waterpomp klinkt zeker ook aannemelijk.
Morgen proefrijden, verbruikt ie nog steeds dan zal de waterpomp eraf
moeten. Ik kan sowieso op tast wel controleren of alle bouten er nog op
zitten denk ik.
Zo op het oog lopen die twee voorste slangen over in stalen/alu buizen onder het inlaatspruitstuk en gaat dat pas aan de achterkant weer over in slang, right? Dan lijkt het mij ook sterk dat die buizen, of de aansluitingen daarvan op de valley pan lekken. Dat gedeelte ziet er ook voor zover ik kan zien allemaal droog uit.
Ik hoop dat het loszitten van die ene slangklem de oorzaak was!
Morgen weet ik meer, dan zal ik eens een flinke proefrit maken (veel file)
groeten,
Niels.
Beantwoord door Niels van Wieringen in topic bedankt zover.
Aha.
Erg leerzaam. Dus de injectoren kunnen blijven zitten...
hmm, dat scheelt aanzienlijk. Ik dacht zelf ook al zoiets, maar was
niet zeker en de Haynes zei dat ik ze los moest halen.
Het lek
zit em echt ergens daar, want de valley pan (hoe heet zoiets in NL?)
ligt vol koelvloeistof en zo af en toe (maar natuurlijk niet als ik
kijk) laat de auto een plasje achter. Laatst schijnt het zelfs
gedruppeld te hebben, maar toen was ik er zelf even niet.
Heb
vandaag wel met een hoop gepruts de slangklemmen rondom die twee slangen
die je vooraan ziet lopen tussen de valley pan en het inlaatspruitstuk strakker kunnen draaien en
één daarvan had ook groene aanslag aan de onderkant (die, die het meest
los zat) dus ik heb goede hoop dat het daaraan lag.
Maar het
verhaal over het deksel van de waterpomp klinkt zeker ook aannemelijk.
Morgen proefrijden, verbruikt ie nog steeds dan zal de waterpomp eraf
moeten. Ik kan sowieso op tast wel controleren of alle bouten er nog op
zitten denk ik.
Zo op het oog lopen die twee voorste slangen over in stalen/alu buizen onder het inlaatspruitstuk en gaat dat pas aan de achterkant weer over in slang, right? Dan lijkt het mij ook sterk dat die buizen, of de aansluitingen daarvan op de valley pan lekken. Dat gedeelte ziet er ook voor zover ik kan zien allemaal droog uit.
Ik hoop dat het loszitten van die ene slangklem de oorzaak was!
Morgen weet ik meer, dan zal ik eens een flinke proefrit maken (veel file)
groeten,
Niels.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2007 11:15 #1177584
door V700 register
Niels,
Je moet het dus inderdaad ergens in de buurt van de waterpomp zoeken. Er gaat een dikke korte slang vanaf de waterpomp naar achteren naar de Y-pijp. De O-ringen van de Y-pijp aan de achterzijde lekken nooit. Is dus niet verdacht. Dan zit er nog een dunne slang aan de pomp die aan een stalen pijp is bevestigd en naar achter het blok verdwijnt. Die rubber slang zou los kunnen zitten, of gescheurd, of niet goed gemonteerd. Zelfde kan zijn voor die dikke slang, of natuurlijk het deksel van pomp.
Beste wat je kunt doen is om de boel GOED en gemakkelijk te kunnen monteren het inlaatstuk losnemen... Het is wel een gestoei en een beetje een gevecht met de de pomp met die twee dikke slangen aan de bovenkant. Moet je maar proefondervindelijk uitzoeken hoe 1 en ander het makkelijkst werkt. Je bent wel even een paar uurtjes aan het klussen...
Succes,
Robert
Beantwoord door V700 register in topic lekkage
Niels,
Je moet het dus inderdaad ergens in de buurt van de waterpomp zoeken. Er gaat een dikke korte slang vanaf de waterpomp naar achteren naar de Y-pijp. De O-ringen van de Y-pijp aan de achterzijde lekken nooit. Is dus niet verdacht. Dan zit er nog een dunne slang aan de pomp die aan een stalen pijp is bevestigd en naar achter het blok verdwijnt. Die rubber slang zou los kunnen zitten, of gescheurd, of niet goed gemonteerd. Zelfde kan zijn voor die dikke slang, of natuurlijk het deksel van pomp.
Beste wat je kunt doen is om de boel GOED en gemakkelijk te kunnen monteren het inlaatstuk losnemen... Het is wel een gestoei en een beetje een gevecht met de de pomp met die twee dikke slangen aan de bovenkant. Moet je maar proefondervindelijk uitzoeken hoe 1 en ander het makkelijkst werkt. Je bent wel even een paar uurtjes aan het klussen...
Succes,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niels van Wieringen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2007 22:50 #1181289
door Niels van Wieringen
Ter info,
Het lek was een scheurtje in de onderste radiatorslang, onder de slangklem bij de waterpomp. Nadat het een scheur geworden was en het eruit spoot was dit duidelijk zichtbaar...
Toch bedankt voor het meedenken!
Groet, Niels.
Beantwoord door Niels van Wieringen in topic Ter info,
Het lek
Ter info,
Het lek was een scheurtje in de onderste radiatorslang, onder de slangklem bij de waterpomp. Nadat het een scheur geworden was en het eruit spoot was dit duidelijk zichtbaar...
Toch bedankt voor het meedenken!
Groet, Niels.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2007 19:01 #1181390
door V700 register
Opgelost dus .Nu een andere slang er op en toeren maar .
Als je in de gelegenheid bent zou ik ook de slangen die van de waterpomp (links en rechts) naar de cilinderkoppen gaan na kijken .Deze willen van binnen ook nog wel eens scheurtjes vertonen.
 
 
Beantwoord door V700 register in topic Da,s (niet ) mooi!
Opgelost dus .Nu een andere slang er op en toeren maar .
Als je in de gelegenheid bent zou ik ook de slangen die van de waterpomp (links en rechts) naar de cilinderkoppen gaan na kijken .Deze willen van binnen ook nog wel eens scheurtjes vertonen.
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam