brandend olie lampje onder de 1100 Toeren Volvo 740

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2007 21:11 #1061658 door V700 register

Hallo,

Ik heb een Volvo 740 met een B23 FB blok. Motor heeft nieuwe drijfstanglagers. Sinds kort gaat het olielampje onder de 1100 toeren branden. Verder loopt hij prima

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn.

Alvast bedankt,

Willem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2007 21:53 #1177104 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Oliedruk meten.
De oliedruksensor kan niet goed meer werken of de oliedruk is te laag. Is de oliedruk te laag dan kan het zijn dat de oliepomp niet goed meer werkt of dat in de motor ergens te veel speling is. De drijfstanglagers zijn ook al vernieuwd!
Plaats een manometer op de plaats van de oliedruksensor en lees dan de oliedruk af.

Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2007 22:35 #1177158 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik sluit me helemaal aan

ik sluit me helemaal aan bij Timen maar ik heb nog een toevoeging!

De drijfstanglagers zijn niet voor niks vervangen...! Dat moet een reden hebben gehad:

Een vaker voorkomende fout die leidt tot oliedruk verlies is het <u>kapot gaan of uit z'n zitting worden gedrukt van een olieseal (ring) die tussen de oliepomp en de oliedrukgallerij van het blok zit</u>. Het is dus een seal die aan de DRUKzijde van de oliepomp zit. Je snap wel dat alle oliedruk die je verlies voordat de olie het blok in wordt gepompt kan leiden tot te lage oliedruk bij lage toeren. Belangrijke zaken die snel te leiden hebben: drijfstanglagering(..) en nokkenaslagering (te weinig oliedruk = het eerts te weinig olie op de verste/hoogste plaatsten)

Om deze sealring te inspecteren en te vervangen moet de oliepan eraf en oliepomp worden gedemonteerd.

Doe je dit niet dan ben ik bang dat je snel weer aan nieuwe drijfstanglagers toe bent...

verder: met olie de FABRIEKSvoorschriften gebruiken (15W40) en niet zelf  experimenteren met 0Wxx of 5Wxx olien want dat is net water en daarvoor zijn deze blokjes niet geschikt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2007 22:46 #1177285 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De O-ringen worden er uit

De O-ringen worden er uit gedrukt doordat de druk te hoog is dus of de olie is te dik (lees te oud) of de bypass staat te hoog of gaat helemaal niet open, mijn 240 met b200f had dit ook (zo heb ik hem gekocht) en hier was veel te dikke oldtimer olie de oorzaak, hij draait nu gewoon op een volsynthetische olie 5W40 zonder ook maar 1 probleem de oliedruk is bij een warme motor rond de 3 bar stationair, synthetische olie kan nooit problemen veroorzaken in een gezonde motor, maar als je het in een halfgaar motortje stopt werkt goed niets natuurlijk, overigens heb ik diverse cursussen bij Mobil en Gulf gevolgt over smeerolieen en hun gebruik en bemonstering en ik denk dat ik redelijk goed weet hoe ik de diverse olieen moet toepassen ik heb zelf nu een stuk of 5 Volvo's en ze draaien allemaal op Kroon Emperol synthetische olie, resultaat: de 3,0liter had 1 klepstoter die bleef hangen, opgelost, de 240 heb ik al verteld dat waren de o-ringen, de 2 turbo's die ik heb lopen er prima op en de laatste monsters geven aan dat de olie de motoren goed schoonhouden en geven geen noemenswaardige slijtage aan de olie zit er nu 25000 in en geen enkel probleem, de enige die op afwijkende olie loopt op dit moment is de b230F, omdat die kantelende zuigers heeft heb ik daar een grafietolie inzitten uit de 80-er jaren nl Marly's Blackgold, ik heb daar nog 35 liter van staan en dat moet ook op, als ie op een gegeven moment gereviseerd wordt gaat die ook op synthetisch, nu zit de blackgold erin omdat het de motor lekker stil maakt en ik met deze olie ook nog nooit een kapotte motor heb gehad, daar zitten dus ook de race BMW2002 blokken tussen die tegen de 200 pk leverden, nog nooit 1 stuk gehad door de olie.

Groeten, Co.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC