Meeblazende fan. Normaal?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2007 12:43 #1061570
door V700 register
Halo lui,
Ik las in het forum iets over een meeblazende fan door een kapotte viscosekoppeling.
Kan een meeblazende fan kwaad? Geeft wel een extra dimensie aan de 4 cylinder vind ik eigenlijk. Dus hoe meer gas ik geef hoe harder de fan blaast.....
Rik
(B230F AUT)
Meeblazende fan. Normaal? is gemaakt door V700 register
Halo lui,
Ik las in het forum iets over een meeblazende fan door een kapotte viscosekoppeling.
Kan een meeblazende fan kwaad? Geeft wel een extra dimensie aan de 4 cylinder vind ik eigenlijk. Dus hoe meer gas ik geef hoe harder de fan blaast.....
Rik
(B230F AUT)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2007 12:55 #1176566
door V700 register
Jaaaa, het is zeker een extra dimensie als ie van 1 op 10 naar 1 op 6 a 8 gaat, als ze bij 1 van mijn bolides kapot gaan worden ze gewoon vervangen, of elektrisch gemaakt. Als alles goed werkt is het brandstofverbruik al hoog genoeg.
Groeten,Co.
Beantwoord door V700 register in topic Jaaaa, het is zeker een
Jaaaa, het is zeker een extra dimensie als ie van 1 op 10 naar 1 op 6 a 8 gaat, als ze bij 1 van mijn bolides kapot gaan worden ze gewoon vervangen, of elektrisch gemaakt. Als alles goed werkt is het brandstofverbruik al hoog genoeg.
Groeten,Co.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2007 13:47 #1176578
door V700 register
Kijk eens <a href="/node/804?highlight=ventilator">hier</a>.
Beantwoord door V700 register in topic uitgebreide uitleg ventilator
Kijk eens <a href="/node/804?highlight=ventilator">hier</a>.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2007 15:05 #1176575
door V700 register
Dus als ik het goed begrijpt, zorgt een meedraaiende fan voor een hoger brandstofverbruik?
Zelf haal ik 1:12 gemiddeld...Met meeblazende fan.
Groet Rik (B230F AUT)
Beantwoord door V700 register in topic Dus
Dus als ik het goed begrijpt, zorgt een meedraaiende fan voor een hoger brandstofverbruik?
Zelf haal ik 1:12 gemiddeld...Met meeblazende fan.
Groet Rik (B230F AUT)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
21-08-2007 15:48 #1176585
door Adrian Maarleveld
de werking
De fan draait altijd mee. De vraag is of de viscose koppeling gedeactiveerd wordt of niet door de spiraalveer voorop de fan. De spiraalveer zorgt voor een verdraaiing van een soort propeller binnenin de koppeling. Met de andere stand van de propeller, geactiveerd door temperatuur verhoging van de luchtstroom, gaat de koppeling zwaarder werken. Hierdoor gaat de fan meer lucht blazen. Bij koude draait de fan ook zwaarder vanwege de stroperige olie in de viscosekoppeling. Dat hoor je in de winter na een koude start en dat effect houdt na een paar minuten op.
test:
In de zomer mag de fan bij warme motor en lauw warme radiateur niet versnellen wanneer je gas geeft. De viscose koppeling moet dan nl in de slipstand staan. Bij een hete radiateur, verdraait de spiraal de propeller, en de fan moet versnellen bij gasgeven tot een max toerental, ik dacht 2500, om de radiateur extra te koelen.
Je controlleert dit door naar de fan te kijken terwijl je gas geeft. Je ziet nl of iets sneller gaat draaien of niet.
Bij oude fans zit de viscose koppeling soms te vast waardoor de fan dan altijd teveel meedraait, daardoor vermogens verlies geeft en daardoor extra brandstof gebruik.
Wanneer je goed luistert bij warm weer, dan hoor je wanneer de fan
extra gaat meedraaien door het geluid van de fan, vliegtuigpropeller
geluid. Blijf je wat rustiger rijden dan gaat dat geluid weer weg en
rijd je weer zuiniger.
De koppeling werkt als een variomatic.
Eerst wat extra meedraaien, bij nog hogere temp wat meer. Tot het
maximum toerental voor de fan.
Zit de koppeling echt vast dan wordt ook het maximum overschreden.
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic viscose koppeling
de werking
De fan draait altijd mee. De vraag is of de viscose koppeling gedeactiveerd wordt of niet door de spiraalveer voorop de fan. De spiraalveer zorgt voor een verdraaiing van een soort propeller binnenin de koppeling. Met de andere stand van de propeller, geactiveerd door temperatuur verhoging van de luchtstroom, gaat de koppeling zwaarder werken. Hierdoor gaat de fan meer lucht blazen. Bij koude draait de fan ook zwaarder vanwege de stroperige olie in de viscosekoppeling. Dat hoor je in de winter na een koude start en dat effect houdt na een paar minuten op.
test:
In de zomer mag de fan bij warme motor en lauw warme radiateur niet versnellen wanneer je gas geeft. De viscose koppeling moet dan nl in de slipstand staan. Bij een hete radiateur, verdraait de spiraal de propeller, en de fan moet versnellen bij gasgeven tot een max toerental, ik dacht 2500, om de radiateur extra te koelen.
Je controlleert dit door naar de fan te kijken terwijl je gas geeft. Je ziet nl of iets sneller gaat draaien of niet.
Bij oude fans zit de viscose koppeling soms te vast waardoor de fan dan altijd teveel meedraait, daardoor vermogens verlies geeft en daardoor extra brandstof gebruik.
Wanneer je goed luistert bij warm weer, dan hoor je wanneer de fan
extra gaat meedraaien door het geluid van de fan, vliegtuigpropeller
geluid. Blijf je wat rustiger rijden dan gaat dat geluid weer weg en
rijd je weer zuiniger.
De koppeling werkt als een variomatic.
Eerst wat extra meedraaien, bij nog hogere temp wat meer. Tot het
maximum toerental voor de fan.
Zit de koppeling echt vast dan wordt ook het maximum overschreden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2007 19:52 #1176612
door André Struis
Als je weinig motor toeren maakt, vraagt de fan weinig energie.
En de rijwind drijft de fan aan.
Beantwoord door André Struis in topic want
Als je weinig motor toeren maakt, vraagt de fan weinig energie.
En de rijwind drijft de fan aan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2007 22:11 #1176631
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat wil ik horen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





