nokkenas lekkage KLAAR
- V700 register
- Nieuw lid
-
U ziet het goed: de afdichting van de rechter nokkenas, aan de achterzijde van de B6254F, laat door. Vandaar al die olie in mijn garage.
Dat kan er ook nog wel bij ...
Maar de lekkage is minimaal, waarschijnlijk 1 liter op 15.000 km, en repareren wordt natuurlijk weer de hoofdprijs. Overigens denk ik dat het best wel zelf te doen is. Gewoon bovenkant van de kop eraf nemen, nokkenas lichten en keering vervangen. En dan na afloop constateren dat de distributieriem een tandje verkeerd staat.
We zullen wel weer zien hoe we dat gaan oplossen.
Of heeft u wellicht een ander idee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die van mij lekt ook aan de rechter achterzijde van kop maar hoe kan je nou zien dat daar een afdichting zit die lekt. De kop zit zo dicht tegen het schutbord aan dat je er zo niet achter kan kijken zonder hulp middelen.
Martijn Duyve.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
: "want anders vliegen de nokkenassen om je oren" of iets in die geest.
Ik heb helaas nog geen werkplaatshandboeken van de B6XX4, om zeker te stellen wat er bij komt kijken, dus erg veel details kan ik je niet geven. En om nou op die van de B234 kop af te gaan, lijkt me ook niet verstandig.
Misschien is het wel zelf te doen, in ieder geval weet ik, dat die twee kophelften van origine met een vloeibare pakking op elkaar zitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Manne, vrouwen ook.
Als je de nokkenassen eraf gaat halen en daarna weer monteren, kun je het beste de krukas een kwartslag voor of na BDP zetten, dan heb je het minste last van klepschades, eigenlijk is het niet zo ingewikkeld, je draait hem dus naar een kwartslag voor of na BDP, je zet nieuwemerktekens met een viltstift, je haalt de boel los, en zet het spul weer terug op je nieuw gemaakte merktekens, mocht je onverhoopt aan nokkenassen moeten draaien en je voelt een massieve weerstand, dan niet als een achterlijke doordraaien maar effe denken wat je misschien fout doet.
Die laatste regel geldt eigenlijk voor alle soorten werk behalve houthakken.
Groeten en Suc6, Co
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Willem van Strik lidnr 328 schreef : Door een Volvo-spacialist ben ik gewaarschuwd, dat er bij het demonteren van de kop wat speciaal gereedschap noodzakelijk is. Hij zei : "want anders vliegen de nokkenassen om je oren" of iets in die geest.
Nee nog erger het bovenste nokkenassendeksel waar de nokkenassen onder draaien kan breken als je het deksel niet gelijkmatig met speciaal gereedschap aandrukt. Het speciale gereedschap kan heel eenvoudig zijn. Over algemeen monteer je de nokkenassen in dezelfde stand als je ze gedemonteerd hebt, (merk de stand van de nokkenassen en de krukas) verdraai ze in ieder geval niet. Als je de nokkenassen in dezefde stand weer monteert als je ze gedemonteerd hebt dan kunnen de kleppen niet beschadigd worden.
Als je dit werk nog nooit eerder gedaan hebt zou ik er niet zonder hulp aan beginnen!
Timen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb de positiesensor losgenomen om te zien waar nu werkelijk de olie uitkomt. Het lijkt inderdaad de nokkenaslager te zijn.
De positiesensor zit aan de achterkant van het blok tegen de rechter nokkenas aangeschroefd met 2 M6 boutjes, Torx 40. Gelukkig zit er een gaatje onderin anders zou die dus vollopen met olie.
Wordt vervolgd, zullen we maar zeggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoe kan het ook anders. Geweldige site, wat mij betreft. Leest u even mee:
<a name="960CamSealRepair"></a>960 Rear Cam Seal Repair. [Long, Involved Tale from Tom Irwin] First, many thanks go out to Steve, Abe and the other generous tipsters without who's help I would have had a bit more difficulty. .
OK, the heater hoses are in the way so in preparing to disconnect and remove them I drained ~6 litres of coolant from the petcock on the Ex. side of the block. Make sure you have a jug of Type C Blue sitting around before you start, if you choose to do it this way. Well, then I noticed that with the coolant drained, the hoses became soft and flexible enough to be squished back/down out of the way. So I did that and left them connected.
Don't even think of doing this job without a telescoping inspection mirror, preferably a self-illuminated one.
The 2 T-40's that hold the cam sensor housing to the head...these are BIG mamajama's! They are made of soft metal and are easily deformed. And I promise you, they are frozen in their threads. Breakaway torque is considerably stonger then the set torque values. **CAUTION** if you strip or otherwise wreck the bottom T-40 fastener, you will likely have to PULL THE ENGINE to complete the job...'Nuff said.
Also, DO NOT use an El Cheapo T-40 driver bit either...if it comes out of a kit with a bazillion other parts...uses different adapters to connect it to a plastic handle and says "made in China"...GET THEM OUT OF THE WORK AREA..
Luckily, I went after the top T-40 first and the bit yielded under load and wrecked the head of the T-40!! Because it was the TOP one I was able to grab it hard with a monster vise-grip and bust it loose, after which it spun right out, no problem. My wife went out and got me a hardened, impact grade T-40 x 3/8" ratchet drive bit. Made ALL the difference! Even after I cheezed up the lower one a little, this quality bit grabbed it's target and brought the lower bolt out.
The Cam Sensor cover may be a bit gummed up with oil residue, so it may want to rotate a bit instead of withdrawing from the head. Fine! Rotate it CCW a bit and you can tap the upper and lower mtg. ears with a drift and light hammer alternately, until it walk's out. Set this aside.
Remove the 10mm bolt that retains the "shutter wheel" this is kinda like taking out a rotor from a distributor housing. no problem. Set the shutter aside. Wipe out the pooled oil.
If you are smart you'll have a seal picker kit with many different parts to make many different articulated angles...you will need them. If you are *me* you'll waste an hour sacrifice two craftsman screwdrivers in a vise with an Acetylene torch, trying to fabricate the same thing. For the record, the smaller one worked better. Use a Dremel tool or equiv. to de-burr and hone the business end of this thing so as to not damgage any sealing surfaces.
Now is when you MUST have an inspection mirror. Get on back there, work carefully as you are working a mirrored image. Hook that sucker under the garter spring + up behind the metal ring and it pops right out real easy. Wipe the cavity out again and reinspect the sealing surfaces for damage.
Lube up the new seal with... I dunno...I used heavy weight petrolatum..and ease it over the cam shaft. Try and jam several fingers back there and push evenly on different point on the seal. Make sure it doesn't cock in the bore. Stop and use your inspection mirror frequently to check it is even. To bring it home...again, if your smart, you'll find a way to get a hold of Volvo Tool P/N 999-5450. It has a perfectly dimensioned steel cup with a hole in the back to put your cam shaft shuter bolt thru temporarily to tighten the cup down and push the seal in to place. If you are me, you'll hack a piece of nylon bar stock at work and while the prototype machinists are on break and "borrow" a CNC Vertical Mill and fabricate same based on Seal dimensions and your best guess from a picture in the service manual.
Anyway, my best guess was about .250" off, but before I ran off to get a longer bolt, I put both hands on it and squeezed it against the head and ... "Whump" it popped right in. Check it again with the mirror for even seating.
Put the shutter + 10mm bolt back in. Fit the tabs squarely in the milled slot on the end of the cam. Tighten.
Clean the rim on the sensor cover and gently fit it over the shutter wheel being careful not to damage
the magnetic pick up chingas inside. Align the holes and replace the T-40's.
Fill-up your coolant. Take a Prozac. Start your engine. Check your work.
Heel wat, maar als ik het goed vertaal, dan lijkt het mee te vallen.
Nu de praktijk nog.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mark
Als jij het nu eerst probeert dan hoor ik wel hoe veel werk het is geweest.
Eerlijk gezegd moet ik eerst nog op zoek naar een klein spiegeltje (ik had het al geprobeert met een glas van een buiten spiegel maar die is veel te groot) en een beetje tijd.Maar nu ik jouw verhaal over dat gaatje in het huis van de sensor hoor ben ik vrijwel zeker dat het daar uit komt.
Een onderdeeltekening van dit geheel zou wel een beetje duidelijkheid scheppen bij dit verhaal.
Martijn Duyve.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Martijn,
Bij de blokker ofzo kun je kinder-make-up-tasjes kopen. Daarin zit meestal een spiegeltje van 5 bij 10 cm. Zoiets heb ik ook gedaan en dat spiegeltje eruit genomen voor eigen gebruik.
Maar voor dat vervangen van het lager, ga ik toch even met de dealer praten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat klinkt raar, maar niet zo moeilijk. Gewoon een spiegeltje gebruiken met een zaklamp als lichtbron en voelen waar de olie vandaan komt.
[edit : taalfout aangepast]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.