B230FTen B230FK, ontwikkeling, verschillen en overeenkomsten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2007 09:44 #1171700
door V700 register
Tja,
Wat ik dan weer mis is, waar ik zo'n setje Chinese drijfstangen kan bekomen, want een B230FK-Block heb ik, een MBC heb ik, een aangepaste nokkenas heb ik, maar nog geen fatsoenlijke drijfstangen. En denk nou niet dat ik 1000pk eruit ga peuteren, want het kan misschien wel maar om maar Hollands te denken, de boel hoeft niet kapot, ik begrijp hier uit wel dat het onderblock van een FK dus wel geschikt is om een B234GT te bouwen, weer een gelukkie.
Beantwoord door V700 register in topic Ik mis iets
Tja,
Wat ik dan weer mis is, waar ik zo'n setje Chinese drijfstangen kan bekomen, want een B230FK-Block heb ik, een MBC heb ik, een aangepaste nokkenas heb ik, maar nog geen fatsoenlijke drijfstangen. En denk nou niet dat ik 1000pk eruit ga peuteren, want het kan misschien wel maar om maar Hollands te denken, de boel hoeft niet kapot, ik begrijp hier uit wel dat het onderblock van een FK dus wel geschikt is om een B234GT te bouwen, weer een gelukkie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2007 13:59 #1060808
door V700 register
Ik heb, via Hans van Oostveen, een stuk tekst gevonden over de ontwikkeling en de verschillen en overeenkomsten tussen de B230FT en B230FK.
Deze tekst is HIER door "jw240" op het Volvo-Forum geplaatst. Geen officiele tekst dus, maar ik weet dat de schrijver behoorlijk goed onderlegd is op dit gebied en dat we deze tekst met enige voorzichtigheid kunnen aannemen als "de waarheid".
Even over het verschil tussen een B230FT en B230FK. Het blok is precies hetzelfde. Zuigers, drijfstangen, lagers, nokkenas (T), cylinderkop (type 530), compressie hetzelfde, uitlaat- en inlaatspruitsuk identiek...
Alleen de veer in de wastegate drukdoos is anders en de actuator stang is niet verstelbaar. Er is enige twijfel over de turbo zelf, maar ik heb zelf op lijsten van mitshubishi gevonden dat ze beide de TD04H-13C-6 gebruiken. Op de duitse fora is hier nog wat onenigheid over.
Qua vermogen kunnen de nieuweste 940 blokken het meeste hebben.
Bij de introductie in 1985/6 van de B2XX serie begonnen ze matig. Dunne krukaslagers, slechte plaatsing van het axiale lager van de krukas en dunne drijfstangen.
In 1987 hebben ze dikkere krukaslagers gekregen en het axiale lager is ook verplaatst (?). Ook is het blok zelf steviger gemaakt.
Tot 1989 hadden ze relatief slappe drijfstangen, alhoewel, slap... 250+ is goed mogelijk.
Vanaf ongeveer 1989 hebben alle B2XX blokken de sterkere drijfstangen, goed voor dicht bij de 400 pk, alhoewel sommige mensen er meer uithalen.
Vanaf 1993 bij alle motoren zijn oil-nozzles geplaatst die olie op de onderkant van de zuiger spuiten om de zuiger beter te koelen. Dat is de L-serie. Dit gaat de vaak voorkomende 'piston slap' tegen (bij koude motor en belasting hoor je de boel een beetje tikken...) en zorgt voor een langere levensduur, zeker bij stevig tunen.
Sinds 1993 zijn de blokken niet veel meer veranderd, maar er zijn nog de zogenaamde R-serie blokken, die hebben weer dikkere cylinderwanden en zijn erg geschikt voor tuning (5-600+ pk?)
Bij de introductie van de M90 bakken is de motor zelf ook verbeterd, door zuigers met langere skirts te gebruiken. Hierdoor komt piston slap veel minder voor...
De mooiste 8-klepper blokken zijn de late B230FT/FK/FTX etc.
16V blokken zijn weer een heel ander verhaal, de B204 turbo is het aller sterkste blok van de B2XX gietijzeren serie. Gesmede zuigers, zuigerstangen en krukas als extra en enorm dikke cylinderwanden zijn de leuke extra's van dat model.
Het zwakste bij alle B2XX motoren zijn de drijfstangen... gelukkig is nu voor 200-400 euro een setje van 4 chinese drijfstangen te krijgen die dat goed is voor 1000 pk/1000NM.
Meer over het tunen van deze motoren en de genoemde Chinese drijfstangen kun je vinden op het Turbobricks forum. www.turbobricks.com . Het kan zijn dat u eerst moet registreren.
Enkele pagina's:
Chinese Rods 1
Chinese Rods 2
H-Beam Rods
 
B230FTen B230FK, ontwikkeling, verschillen en overeenkomsten is gemaakt door V700 register
Ik heb, via Hans van Oostveen, een stuk tekst gevonden over de ontwikkeling en de verschillen en overeenkomsten tussen de B230FT en B230FK.
mderijke schreef : de link naar Volvo-forum waar bovenstaand verhaal in de discussie is terug te lezen.
Deze tekst is HIER door "jw240" op het Volvo-Forum geplaatst. Geen officiele tekst dus, maar ik weet dat de schrijver behoorlijk goed onderlegd is op dit gebied en dat we deze tekst met enige voorzichtigheid kunnen aannemen als "de waarheid".
Even over het verschil tussen een B230FT en B230FK. Het blok is precies hetzelfde. Zuigers, drijfstangen, lagers, nokkenas (T), cylinderkop (type 530), compressie hetzelfde, uitlaat- en inlaatspruitsuk identiek...
Alleen de veer in de wastegate drukdoos is anders en de actuator stang is niet verstelbaar. Er is enige twijfel over de turbo zelf, maar ik heb zelf op lijsten van mitshubishi gevonden dat ze beide de TD04H-13C-6 gebruiken. Op de duitse fora is hier nog wat onenigheid over.
Qua vermogen kunnen de nieuweste 940 blokken het meeste hebben.
Bij de introductie in 1985/6 van de B2XX serie begonnen ze matig. Dunne krukaslagers, slechte plaatsing van het axiale lager van de krukas en dunne drijfstangen.
In 1987 hebben ze dikkere krukaslagers gekregen en het axiale lager is ook verplaatst (?). Ook is het blok zelf steviger gemaakt.
Tot 1989 hadden ze relatief slappe drijfstangen, alhoewel, slap... 250+ is goed mogelijk.
Vanaf ongeveer 1989 hebben alle B2XX blokken de sterkere drijfstangen, goed voor dicht bij de 400 pk, alhoewel sommige mensen er meer uithalen.
Vanaf 1993 bij alle motoren zijn oil-nozzles geplaatst die olie op de onderkant van de zuiger spuiten om de zuiger beter te koelen. Dat is de L-serie. Dit gaat de vaak voorkomende 'piston slap' tegen (bij koude motor en belasting hoor je de boel een beetje tikken...) en zorgt voor een langere levensduur, zeker bij stevig tunen.
Sinds 1993 zijn de blokken niet veel meer veranderd, maar er zijn nog de zogenaamde R-serie blokken, die hebben weer dikkere cylinderwanden en zijn erg geschikt voor tuning (5-600+ pk?)
Bij de introductie van de M90 bakken is de motor zelf ook verbeterd, door zuigers met langere skirts te gebruiken. Hierdoor komt piston slap veel minder voor...
De mooiste 8-klepper blokken zijn de late B230FT/FK/FTX etc.
16V blokken zijn weer een heel ander verhaal, de B204 turbo is het aller sterkste blok van de B2XX gietijzeren serie. Gesmede zuigers, zuigerstangen en krukas als extra en enorm dikke cylinderwanden zijn de leuke extra's van dat model.
Het zwakste bij alle B2XX motoren zijn de drijfstangen... gelukkig is nu voor 200-400 euro een setje van 4 chinese drijfstangen te krijgen die dat goed is voor 1000 pk/1000NM.
Meer over het tunen van deze motoren en de genoemde Chinese drijfstangen kun je vinden op het Turbobricks forum. www.turbobricks.com . Het kan zijn dat u eerst moet registreren.
Enkele pagina's:
Chinese Rods 1
Chinese Rods 2
H-Beam Rods
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2007 16:50 #1171585
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Gesmede zuigers?
Zuigers die gesmeed zijn, lees ik o.a.in dit artikel. Dat lijkt mij interessant. Komt de goede oude tijd terug?
Timen
Timen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2007 16:54 #1171589
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic zuigerstangen!
Hij bedoelde waarschijnlijk gesmede zuigerstangen... ik pas het even aan in de tekst...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2007 17:22 #1171598
door V700 register
Eh, dat is geen kwestie van terug in de tijd, gesmede zuigers zijn zuigers die een veel hogere thermische en mechanische belasting kunnen hebben,
Een B230FT zoals mijn turbeaux heeft af fabriek handgesmede zuigers, als je op Mahle site kijkt zul je die dan ook gewoon tegenkomen, ik weet alleen niet precies meer hoe die dingen in het Duits heten.
Overigens zijn bv Keith Black racezuigers bijna allemaal gesmede zuigers, ik weet het niet precies meer uit mijn hoofd, maar ik dacht dat het door het productieprocess komt, als ik me goed herinner waren gesmede zuigers koudgeperst en daarna pasgedraaid en normale zuigers gegoten en daarna pasgedraaid,
door het koudpersen of walsen van aluminium onstaat een kristalstruktuur die een beetje vergelijkbaar is met gietijzer, hierdoor wordt het dus harder en beter bestand tegen slijtage en vervorming, overigens is dat dezelfde techniek die ook voor vliegtuigaluminium wordt gebruikt. dit is wel te buigen maar veert gewoon terug terwijl normaal aluminium in een mal pasgeklopt kan worden omdat het zo lekker zacht is.
 
Beantwoord door V700 register in topic Terug in de tijd?
Eh, dat is geen kwestie van terug in de tijd, gesmede zuigers zijn zuigers die een veel hogere thermische en mechanische belasting kunnen hebben,
Een B230FT zoals mijn turbeaux heeft af fabriek handgesmede zuigers, als je op Mahle site kijkt zul je die dan ook gewoon tegenkomen, ik weet alleen niet precies meer hoe die dingen in het Duits heten.
Overigens zijn bv Keith Black racezuigers bijna allemaal gesmede zuigers, ik weet het niet precies meer uit mijn hoofd, maar ik dacht dat het door het productieprocess komt, als ik me goed herinner waren gesmede zuigers koudgeperst en daarna pasgedraaid en normale zuigers gegoten en daarna pasgedraaid,
door het koudpersen of walsen van aluminium onstaat een kristalstruktuur die een beetje vergelijkbaar is met gietijzer, hierdoor wordt het dus harder en beter bestand tegen slijtage en vervorming, overigens is dat dezelfde techniek die ook voor vliegtuigaluminium wordt gebruikt. dit is wel te buigen maar veert gewoon terug terwijl normaal aluminium in een mal pasgeklopt kan worden omdat het zo lekker zacht is.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
26-06-2007 23:45 #1171664
door Mathy van Nisselroy
Hallo Co
Bedoel je "Kolben"?
Groetjes
Mathy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Handgeschmiedete Kolben
Hallo Co
nvliet schreef : ... ik weet alleen niet precies meer hoe die dingen in het Duits heten.
Bedoel je "Kolben"?
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam