technische motor vraag

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2007 10:06 #1060723 door V700 register
technische motor vraag is gemaakt door V700 register
collega volvo rijders,
 Ik heb een vraag m.b.t een volvo benzine motor en ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven.
Het betreft een B21A motor (jawel een oudje uit 1977), van de ene op de andere dag is de motor bijzonder beroerd stationair gaan lopen. Alleen met veel gas en volledig uitgetrokken choke blijft hij mooi rond lopen.
Dit verschijnsel doet zich zowel bij warme als bij koude motor voor, en wordt niet minder bij het rijden (hij slaat iedere keer af als je niet veel gas geeft)
Nu heb ik al wel enige tijd last van een slippende V-snaar die ook erg slecht is (rafels etc, maar wordt nu vervangen).
Nu mijn vraag, kan het zijn dat door die V-snaar de distributieriem een tand versprongen is en deze symthomen veroorzaken?
De reden van mijn vraag is namelijk dat het een enorm zoekplaatje kan zijn en ik een idee wil krijgen welke richting ik het moet gaan zoeken.
Ik hoop dat jullie mij op de juiste weg kunnen helpen.
graag lees ik jullie reactie's en als er meer info nodig is dan hoor ik het ook heel graag, groeten Sander
(die nog steeds een beetje spijt heeft dat zijn 945 D24Tic niet meer in zijn bezit is)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2007 10:33 #1171008 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moeilijk

sverbeek schreef :  Ik heb een vraag m.b.t een volvo benzine motor en ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven.
Het betreft een B21A motor (jawel een oudje uit 1977), van de ene op de andere dag is de motor bijzonder beroerd stationair gaan lopen. Alleen met veel gas en volledig uitgetrokken choke blijft hij mooi rond lopen.
Dit verschijnsel doet zich zowel bij warme als bij koude motor voor, en wordt niet minder bij het rijden (hij slaat iedere keer af als je niet veel gas geeft)
Nu heb ik al wel enige tijd last van een slippende V-snaar die ook erg slecht is (rafels etc, maar wordt nu vervangen).
Nu mijn vraag, kan het zijn dat door die V-snaar de distributieriem een tand versprongen is en deze symthomen veroorzaken?
De reden van mijn vraag is namelijk dat het een enorm zoekplaatje kan zijn en ik een idee wil krijgen welke richting ik het moet gaan zoeken.
Ik hoop dat jullie mij op de juiste weg kunnen helpen.
graag lees ik jullie reactie's en als er meer info nodig is dan hoor ik het ook heel graag, groeten Sander
(die nog steeds een beetje spijt heeft dat zijn 945 D24Tic niet meer in zijn bezit is)

V-snaar kan niet zo makkelijk de distributie om zeep helpen, en als de distributie niet goed staat zal de motor nooit mooi rond lopen, vol gas, half gas of geen gas maakt dan niet uit.
Ik ken de B21a niet,maar dat blok ligt in een ????? 200 serie???
Ik neem aan Carburateur uitvoering?
Klinkt in mijn oren als een menselverhouding probleem.
Krijgttie wel genoeg lucht t.o.v. de hoeveelheid benzine etc.
 
Oh ja, Marc is heel gelukkig met de 945 TDic

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-06-2007 10:45 #1171011 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic carburatieprobleem lijkt het
Het vacuum systeem is waarschijnlijk defect in de carburateur.
Wat je szelf kunt doen is ATF olie in de bovenkant doen als je het zwarte dopje er af draait.
Die smeert het vacuum mechanisme.
anders:
Er zit een soort rubber balg in die de zuiger middels vaccum verplaatst.
Die kan gescheurd zijn.
Ook kan de benzine naald er uit gezakt zijn.
Of je choke mechanisme is vast gaan zitten.
Als ik hor dat er een gerafelde snaar op zit zal de rest ven het onderhoud ook wel .... zijn.
Dit is niet iets wat je zonder enige technische kennis zelf kunt oplossen.
Maak je meer kapot dan dat je repareerd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2007 10:49 #1171013 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ontsteking
Ik zou beginnen, met het ontstekingsmechaniek te controleren.
Dus het bekende setje kabels, bougies, rotor en verdeelkap. Toen mijn 340-met-carburateur afslag-neigingen had, bleek dat domweg aan rotte kabels te liggen. Omdat het plotseling optreedt, zou ik ook  de bobine controleren.
Als dat het niet is, dan wordt de carburateur verdacht, maar dat zou dan vuil moeten zijn dat 'm verstopt heeft. Omdat het plotseling is geloof ik niet direct in afstelling of slijtage. Heb je al eens een flesje carburateur-reiniger gebruikt? En hoe oud is de benzine? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2007 12:10 #1171029 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Sproeiernaald
Het onregelmatig lopen komt vaak doordat de sproeiernaald slijtage veroorzaakt en de opening dan te groot wordt. De messing sproeierbus moet dan omhoog gedrukt worden zodat de brandstof-lucht verhouding weer goed is. Meet vooraf ook even het CO.
Timen 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2007 12:25 #1171031 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Jawel
Dat klopt, maar dat lijkt me een sluipend proces, dat langzaam erger wordt.
Niet iets wat van de ene op de andere dag problemen veroorzaakt die er eerst niet waren. Een bobinekabel die al zwak was, maar uiteindelijk flink is doorgeslagen kan dat volgens mij wel doen.  Omdat er op toeren weinig aan de hand is, denk ik eerder in die richting.
Wat voor die carburateur wel handig is om te weten: loopt de auto op gas, of heeft hij in het verleden op gas gelopen? En wat is eigenlijk het kilometrage? Als er niet voldoende op benzine is gereden, kan die carburateur best een poedervormige naald bevatten. Slijtage moet wel eerst ergens vandaan komen, het slijt niet alleen maar omdat het 30 jaar oud is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeffrey van Loo
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2007 16:57 #1171060 door Jeffrey van Loo
Beantwoord door Jeffrey van Loo in topic Membraan carburateur
Ik zou net als Wytze als eerste het membraan en vacuum van de carburateur controleren.
Symptoom klopt en dit is iets wat van het een op het andere moment kan scheuren als deze al een tijdje droogstaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2007 20:18 #1171076 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hartelijk dank voor de
Hartelijk dank voor de snelle antwoorden, ik heb de auto (inderdaad een 244 van 30 jaar oud met 215000 km op de klok) net opgehaald en hieronder een kort relaas:
V-snaren zijn vervangen, distributie staat op tijd en riem ziet er goed uit (is 2 jaar en 15.000 km geleden vervangen), spruitstuk is los geweest en de pakking is vervangen (uitsluiten van valse lucht hierdoor), carburateur schoongemaakt.
Echter de problemen zijn echter nog niet helemaal verholpen maar wel sterk verminderd. stationair loopt de auto goed echter tijdens het rijden bij gas los slaat de motor af, tenzij je de choke uit laat staan.
nog wat aanvullingen aangaande de door jullie gemaakte opmerkingen:
De auto heeft nooit op LPG gelopen, staat van het onderhoud is niet extreem goed maar wordt wel netjes en regelmatig onderhouden bij een garage (volvo specialist), benzine is niet oud (begin van de week getankt en wordt nog dagelijks ingezet voor circa 50 km per dag).
Nu lijkt het mij dat er twee mogelijke oorzaken zijn:
1, electrische gedeelte (kan het dit zijn als de motor op toeren wel mooi rond blijft lopen?)
2, carburateur, ga nu even uitzoeken welk type erop zit. Is reviseren te doen of kun je deze beter vervangen door een nieuwe?
nogmaals hartelijk dank voor de antwoorden

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2007 22:46 #1171165 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reviseren is te doen, maar
reviseren is te doen, maar makkelijker is om een gereviseerde ruilcarburateur te kopen bv bij BCCP
<a href=" www.bccp.nl/ "> www.bccp.nl
dingen die nog even na kan kijken voor je gaat shoppen:
- lekkende vacuumslangetjes
- controleer de gasklepas op speling, uitgesleten gasklepaslagering betekent valse lucht aanzuigen en slecht en onregelmatig stationair draaien.
- lekkend vacuumvervoegingstrommeltje op de verdeler (= aanzuigen valse lucht en te weinig vervroeging bij stationair/gaslos) smeer ook gelijk even de verstellingsplaat in de verdeler! Als deze moeilijk kan bewegen is de ontstekingsvervroeging nooit echt optimaal.
- kapotte terugslagklep in de slang naar de bekrachtigingstrommel.
- lekke bekrachtigingstrommel (= aanzuigen valse lucht)
- te arm stationair mengsel ( veel oude carburateur motoren moeten wat rijker staan om mooi te draaien, helaas betekent dat vaak dat jee na de APK gelijk de boel weer opnieuw kan afstellen want voor de emissiemeting wordt de carb aan de (te) arme kant afgesteld... met dit soort afslaan probleempjes als gevolg.
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2007 08:59 #1173680 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heren,

Bedankt voor het meedenken, wat was nu het probleem:


Er was een boutje in de carburateur afgelopen wat het van de ene op het andere moment zeer beroerde lopen verklaarde.


Daarnaast de carburateur goed schoon gemaakt nieuwe sproeier naald, vlotternaald en pakking etc etc erin en klaar.


De motor loopt weer als een zonnetje, sterker hij loopt nu mooier als dat hij ooit gelopen heeft.


 in ieder geval hartelijk dank voor het meedenken


groet Sander

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD