Nokkenas vraag B6304
- V700 register
- Nieuw lid
-
Punt is, voordat ik mijn nieuwe 960 koop wil ik heel zeker zijn dat ik een B6304F koop en geen 6304F2 die er later is ingezet of zo. Je kunt de 2,4 2,5 en 3,0 liter versies makkelijk onderscheiden door de slag te meten (staafje in het gat van een bougie te steken en de slag te meten). Ik weet het, ben argwanend, maar het identificatie plaatje van de motor kan je gemakkelijk vervangen. Enige onderscheid voorzover ik weet is de identificatie van de nokkenas.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Lift etc? En zijn er maar twee verschillende soorten assen, of zijn er meer?
Staat de identificatie niet per ongeluk in de modeljaarinfo 1991, die laatst gepost is? Daarin staat wel heel veel over de B6304!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja, de lift van de nokkenassen van een 6304F2 is 7,95mm terwijl die van een B6304F en 6304G 9mm bedraagt. Kan die ook opmeten natuurlijk, maar liever zie ik het type van de nokkenas gestanst ergens in de as.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Robert
- Nieuw lid
-
Daar staat bloktype, maar dat is waarschijnlijk B6304S, daar heb je niet veel aan, en motornummer ingestanst in het aluminium.
Daarnaast, vanaf 1996 is een andere motronic toegepast, herkenbaar aan een hotfilm-luchtmassameter in tegenstelling tot de welbekende hotwire die alle LH2.4 en motronic 1.8 hebben.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kan iemand mij de <u>basis</u>info geven wat het gevolg is van afmetingen van nokkenassen in combinatie met vermogen en koppel? Wat is 'lift' en heeft dit met grootte te maken? Stel dat twee motoren volkomen identiek zijn, wat is dan het gevolg van montage van 7,95 of 9mm??robertm schreef : Willem,
Ja, de lift van de nokkenassen van een 6304F2 is 7,95mm terwijl die van een B6304F en 6304G 9mm bedraagt. Kan die ook opmeten natuurlijk, maar liever zie ik het type van de nokkenas gestanst ergens in de as.
Robert
Ik begrijp er nog geen fluit van.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
- Nieuw lid
-
Hoe langer en/of verder een (inlaat)klep open gaat, des te meer brandstof/lucht mengsel kan er de cylinder in stromen. dat vertaalt zich vervolgens in een sterkere explosie en dus meer vermogen. Dus als alles verder gelijk is, dan levert een lifthoogte van 9 mm meer vermogen dan een van 7,95. Dat is dan ook het verschil tussen de 180 en de 204 pk motor.
Dingen als overlap tussen de kleppen (hoe lang staan ze gelijk open en in welke volgorde) bepalen vervolgens de soepelheid van de motor, en bijvoorbeeld waar het maximum koppel komt te liggen. Heel exact ben ik er ook iet in ingevoerd, als je (veel) meer wilt weten heb ik nog wel een paar linkjes:
<a href=" www.geocities.com/iadr1/b21.23cam.page.jump.html " title=" www.geocities.com/iadr1/b21.23cam.page.jump.html "> www.geocities.com/iadr1/b21.23cam.page.jump.html
<a href=" www.geocities.com/iadr1/b21.23cam.page.jump.html " title=" www.geocities.com/iadr1/b21.23cam.page.jump.html "> hjem.get2net.dk/bengaard/newpage21.htm " title=" hjem.get2net.dk/bengaard/newpage21.htm "> hjem.get2net.dk/bengaard/newpage21.htm www.mcbrooms.com/volvo/cams.htm " title=" www.mcbrooms.com/volvo/cams.htm "> www.mcbrooms.com/volvo/cams.htm (die laatste gaf gisteren lege pagina's, is misschien stuk)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bere interesaante materie en uiteindelijk vindt nog PRACTISCHE fijnafstemming plaats.
Even heel wat anders:
Je kunt niet altijd alles via het internet te weten komen is mijn mening. Wel de referenties. Boeken zijn nog steeds mijn favouriet als het om een volledige uiteenzetting gaat van de materie. Lezen dus en niet achter de PC blijven hangen

Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-