Nokkenas vraag B6304

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2007 20:43 #1060683 door V700 register
Nokkenas vraag B6304 is gemaakt door V700 register
weet iemand onder ons waar de nokkenas identificatie is gestanst op de nokkenas? dus B6304F inlaat B6304F/G PCI en PCE (exhaust) en de 2,4, 2,5 liter en 3 liter versie B6304F2 met PMI en PHE identificatie?
Punt is, voordat ik mijn nieuwe 960 koop wil ik heel zeker zijn dat ik een B6304F koop  en geen 6304F2 die er later is ingezet of zo. Je kunt de 2,4 2,5 en 3,0 liter versies makkelijk onderscheiden door de slag te meten (staafje in het gat van een bougie te steken en de slag te meten). Ik weet het, ben argwanend, maar het identificatie plaatje van de motor kan je gemakkelijk vervangen. Enige onderscheid voorzover ik weet is de identificatie van de nokkenas.
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2007 21:24 #1170691 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Identificatie
Nee, nog niet. Maar heb jij gegevens van de verschillende assen voor de B6xx4 blokken?
Lift etc? En zijn er maar twee verschillende soorten assen, of zijn er meer?

Staat de identificatie niet per ongeluk in de modeljaarinfo 1991, die laatst gepost is? Daarin staat wel heel veel over de B6304!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2007 21:29 #1170692 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lift
Willem,
Ja, de lift van de nokkenassen van een 6304F2 is 7,95mm terwijl die van een B6304F en 6304G 9mm bedraagt. Kan die ook opmeten natuurlijk, maar liever zie ik het type van de nokkenas gestanst ergens in de as.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2007 21:38 #1170696 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tweede kenmerk
Tweede kenmerk is de breedte van de distributieriem. Deze is 21 mm bij de eerste versies en later vervangen door 23mm bij '93 en '94 modellen en 28mm voor de modellen 95 en verder. De B6304F2 is geleverd vanaf 95, dus daar zou ik ook 1 en ander aan kunnen herkennen. Nokkenas is safer. Tja, ik val voor de motor techniek, minder de rest.
Robert 

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2007 22:05 #1170711 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bloknummer
Robert, aan de rechterkant van het blok, helemaal vooraan achter het distributiedeksel, kan je wel het bloknummer en type vinden. kijk tussen distributiedeksel en hitteschild door, met een lamp.
Daar staat bloktype, maar dat is waarschijnlijk B6304S, daar heb je niet veel aan, en motornummer ingestanst in het aluminium.

Daarnaast, vanaf 1996 is een andere motronic toegepast, herkenbaar aan een hotfilm-luchtmassameter in tegenstelling tot de welbekende hotwire die alle LH2.4 en motronic 1.8 hebben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2007 12:56 #1170808 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic basisvraag

robertm schreef : Willem,
Ja, de lift van de nokkenassen van een 6304F2 is 7,95mm terwijl die van een B6304F en 6304G 9mm bedraagt. Kan die ook opmeten natuurlijk, maar liever zie ik het type van de nokkenas gestanst ergens in de as.
Robert

Kan iemand mij de <u>basis</u>info geven wat het gevolg is van afmetingen van nokkenassen in combinatie met vermogen en koppel? Wat is &#39;lift&#39; en heeft dit met grootte te maken? Stel dat twee motoren volkomen identiek zijn, wat is dan het gevolg van montage van 7,95 of 9mm??
Ik begrijp er nog geen fluit van.  

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2007 13:34 #1170821 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Lift
De "Lift" geeft geloof ik aan hoe hoog de nokkenas de klep opent.met een 9mm nokkenas gaan je kleppen dus verder open als met een 7.95mm as...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2007 13:35 #1170822 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Nokkenassen
Bij de maten van een nokkenas zijn hoogte en duur van de opening het belangrijkste.
Hoe langer en/of verder een (inlaat)klep open gaat, des te meer brandstof/lucht mengsel kan er de cylinder in stromen. dat vertaalt zich vervolgens in een sterkere explosie en dus meer vermogen. Dus als alles verder gelijk is, dan levert een lifthoogte van 9 mm meer vermogen dan een van 7,95. Dat is dan ook het verschil tussen de 180 en de 204 pk motor.
Dingen als overlap tussen de kleppen (hoe lang staan ze gelijk open en in welke volgorde) bepalen vervolgens de soepelheid van de motor, en bijvoorbeeld waar het maximum koppel komt te liggen. Heel exact ben ik er ook iet in ingevoerd, als je (veel) meer wilt weten heb ik nog wel een paar linkjes:
<a href=" www.geocities.com/iadr1/b21.23cam.page.jump.html " title=" www.geocities.com/iadr1/b21.23cam.page.jump.html "> www.geocities.com/iadr1/b21.23cam.page.jump.html
<a href=" www.geocities.com/iadr1/b21.23cam.page.jump.html " title=" www.geocities.com/iadr1/b21.23cam.page.jump.html "> hjem.get2net.dk/bengaard/newpage21.htm " title=" hjem.get2net.dk/bengaard/newpage21.htm "> hjem.get2net.dk/bengaard/newpage21.htm www.mcbrooms.com/volvo/cams.htm " title=" www.mcbrooms.com/volvo/cams.htm "> www.mcbrooms.com/volvo/cams.htm (die laatste gaf gisteren lege pagina's, is misschien stuk) 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2007 20:17 #1170863 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overlap
Overlap is een ingewikkelde materie. Heel kort door de bocht komt het er op neer, en dat heeft weer te maken met massa=traagheid, de lucht nog een eindje wil doorstromen voorlalleer je de boel werkelijk hoeft af te sluiten voordat de lucht dan werkelijk weer weg naar buiten stroomt. Ik heb wel materiaal liggen over de theorie achter het kleppengedeelte maar je zult van gedegen wiskunde en natuurkunde achtergrond moeten beschikken om het te kunnen volgen. De reden waarom de uitlaatkleppen kleiner kunnen zijn dan de inlaarkleppen ondanks dat er veeeel meer gassen door de uitlaat stromen dan de inlaat heeft te maken met de snelheid van geluidsgolven. Deze zijn stukken hoger dan koude lucht.
Bere interesaante materie en uiteindelijk vindt nog PRACTISCHE fijnafstemming plaats.
Even heel wat anders: 
Je kunt niet altijd alles via het internet te weten komen is mijn mening. Wel de referenties. Boeken zijn nog steeds mijn favouriet als het om een volledige uiteenzetting gaat van de materie. Lezen dus en niet achter de PC blijven hangen :-)
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2011 09:08 #1331340 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic diameter nokkenaspoulie
De inhoud van dit bericht is verplaatst naar <a href="/node/40653" target="_blank">deze</a> nieuwe discussie over het herkennen van de 180/204 pk versie van de B630x.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC