twee problemen met mijn net aangeschafte 945 '92 B230F.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2007 19:59 #1060586
door V700 register
twee problemen met mijn net aangeschafte 945 '92 B230F. is gemaakt door V700 register
Hallo,
Net vanmiddag heb ik een Volvo 945GL uit 1992 aangeschaft met 341000km op de teller. Op de snelweg merkte ik dat de motor af en toe dreunt, en dan op de momenten dat ik gas los laat boven de 100km/h. Op het moment dat ik gas bij geef is het geluid weer weg. Ik voel de trilling alleen in het gaspedaal, niet in het stuur.
Tweede punt is dat de auto niet lekker start, lijkt alsof hij brandstof te kort komt. De brandstofpomp zoemt aardig dus die is ook niet meer helemaal ok.
Zou het ene probleem met het andere te maken hebben?
Wie heeft hier een visie op?
Groet, Jeroen (desondanks blij met de nieuwe aankoop)
 
 
Net vanmiddag heb ik een Volvo 945GL uit 1992 aangeschaft met 341000km op de teller. Op de snelweg merkte ik dat de motor af en toe dreunt, en dan op de momenten dat ik gas los laat boven de 100km/h. Op het moment dat ik gas bij geef is het geluid weer weg. Ik voel de trilling alleen in het gaspedaal, niet in het stuur.
Tweede punt is dat de auto niet lekker start, lijkt alsof hij brandstof te kort komt. De brandstofpomp zoemt aardig dus die is ook niet meer helemaal ok.
Zou het ene probleem met het andere te maken hebben?
Wie heeft hier een visie op?
Groet, Jeroen (desondanks blij met de nieuwe aankoop)
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2007 11:18 #1169929
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic benzinedruk
Als je denkt dat de pomp niet goed werkt, doe dan als volgt: zet de auto op het contact en meet dan de benzinedruk. Start nu de motor, dan zie je ook nog of de druk gelijk blijft.
Timen
Timen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2007 11:36 #1169939
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het dreunen kan
Het dreunen kan verschillende oorzaken hebben, ik zal hier een paar meest voorkomende oorzaken opnoemen, om maar van voor af te beginnen,
Nummer1: de Hardyschijf tussen de cardanas en de versnellingsbak kan gescheurd zijn of zo verdroogd dat ie de trillingen niet meer dempt, volgens kenners komt dit nooit voor maar ik heb het al bij 2 auto's gehad. (oplossing vervangen)
Nummer 2: de kruiskoppelingen zijn ruim of draaien niet meer soepel, (oplossing vervangen)
Nummer 3: het tussenlager is versleten of het rubber is gescheurd, (oplossing vervangen)
Nummer 4: de cardan as staat door verhoogde vering in een verkeerde hoek, (oplossing originele veerstand herstellen)<address>Nummer 5: het pignonlager van de achteras is ruim, (ander lager of achteras)</address><address>Nummer 6: de cardanas is al een uit elkaar gehaald en verkeerd in elkaar gezet, komt ook nooit voor, in ieder geval zal niemand het toegeven.(oplossing goed in elkaar zetten)</address>Dus het kan diverse oorzaken hebben, voor het slechte starten krijg je van mij alvast de meest voorkomende, een Vuile cisklep, er staat hier op het forum vast wel op een paar plaatsen hoe je die moet reinigen, dus dat leg ik hier niet uit
Nummer1: de Hardyschijf tussen de cardanas en de versnellingsbak kan gescheurd zijn of zo verdroogd dat ie de trillingen niet meer dempt, volgens kenners komt dit nooit voor maar ik heb het al bij 2 auto's gehad. (oplossing vervangen)
Nummer 2: de kruiskoppelingen zijn ruim of draaien niet meer soepel, (oplossing vervangen)
Nummer 3: het tussenlager is versleten of het rubber is gescheurd, (oplossing vervangen)
Nummer 4: de cardan as staat door verhoogde vering in een verkeerde hoek, (oplossing originele veerstand herstellen)<address>Nummer 5: het pignonlager van de achteras is ruim, (ander lager of achteras)</address><address>Nummer 6: de cardanas is al een uit elkaar gehaald en verkeerd in elkaar gezet, komt ook nooit voor, in ieder geval zal niemand het toegeven.(oplossing goed in elkaar zetten)</address>Dus het kan diverse oorzaken hebben, voor het slechte starten krijg je van mij alvast de meest voorkomende, een Vuile cisklep, er staat hier op het forum vast wel op een paar plaatsen hoe je die moet reinigen, dus dat leg ik hier niet uit
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2007 12:53 #1169958
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dreunen
Bedankt voor alle info alvast.
Zou een gewone algemene garage deze zaken checken of raad je me aan naar een specialist te gaan? Ik woon in Zwolle. En wat betreft de CIS-klep; ik kom er vanuit de site niet achter of je hem helemaal los moet maken of kan laten zitten om hem schoon te maken. Ik neem aan dat iets als WD40 prima is om hem te reinigen?
Ik ben niet ervaren met autotechniek, behalve wat kleine dingetjes. Ik wil het echter wel graag zelf kunnen en leren.
Groet, Jeroen
Zou een gewone algemene garage deze zaken checken of raad je me aan naar een specialist te gaan? Ik woon in Zwolle. En wat betreft de CIS-klep; ik kom er vanuit de site niet achter of je hem helemaal los moet maken of kan laten zitten om hem schoon te maken. Ik neem aan dat iets als WD40 prima is om hem te reinigen?
Ik ben niet ervaren met autotechniek, behalve wat kleine dingetjes. Ik wil het echter wel graag zelf kunnen en leren.
Groet, Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2007 13:03 #1169961
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zelf
Als je het leuk vind om het zelf te doen, deze zaken kan je best zelf controleren. Een brug is wel handig dan. Met uitzondering misschien van die wagenhoogte, daarvoor meot je er meer gezien hebben.
Vanuit Zwolle naar Marknesse is niet zover, je zou eens kunnen proberen of daar zaterdag iemand is die je kan assisteren (mail Harm_ut_fryslan). Op die manier kan je een soort mini-sleuteldag maken.
CIS-klep kan je het beste even er uit halen, is niet zo moeilijk, en als je even goed inprent hoe de slangen zaten vooraf heb je 'm ook zo weer terug op zijn plekje. Schoonmaken kan het makkelijkste met remmenreiniger, iets als wasbenzine zal ook wel gaan.
Naderhand even smeren met WD40 of vergelijkbaar (siliconenspray kan ook) en daarna terugschroeven.
Heb je geen tijd om het zelf te doen, dan kan iedere goede monteur dit soort zaken voor je controleren, Volvo-specialist is niet nodig. Neem dan wel de adviezen die je hier hebt opgedaan mee, dan kan je hem in ieder geval vertellen in welke richting je zelf denkt.
Vanuit Zwolle naar Marknesse is niet zover, je zou eens kunnen proberen of daar zaterdag iemand is die je kan assisteren (mail Harm_ut_fryslan). Op die manier kan je een soort mini-sleuteldag maken.
CIS-klep kan je het beste even er uit halen, is niet zo moeilijk, en als je even goed inprent hoe de slangen zaten vooraf heb je 'm ook zo weer terug op zijn plekje. Schoonmaken kan het makkelijkste met remmenreiniger, iets als wasbenzine zal ook wel gaan.
Naderhand even smeren met WD40 of vergelijkbaar (siliconenspray kan ook) en daarna terugschroeven.
Heb je geen tijd om het zelf te doen, dan kan iedere goede monteur dit soort zaken voor je controleren, Volvo-specialist is niet nodig. Neem dan wel de adviezen die je hier hebt opgedaan mee, dan kan je hem in ieder geval vertellen in welke richting je zelf denkt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2007 11:48 #1171857
door V700 register
Het probleem van het trillen is opgelost:
Het was de uitgaande as van de versnellingsbak. Hier zat veel speling in, mogelijk als gevolg van het trekken van een paardentrailer door de vorige eigenaar. De bak is vervangen dor een tweedehands exemplaar, gekocht voor 150 euro. Montage 250. Een boel geld, maar hij loopt weer prima en trekt vooral met hogere snelheden een stuk beter als voorheen.
Groet, Jeroen Holtkamp
Beantwoord door V700 register in topic Het probleem van het
Het probleem van het trillen is opgelost:
Het was de uitgaande as van de versnellingsbak. Hier zat veel speling in, mogelijk als gevolg van het trekken van een paardentrailer door de vorige eigenaar. De bak is vervangen dor een tweedehands exemplaar, gekocht voor 150 euro. Montage 250. Een boel geld, maar hij loopt weer prima en trekt vooral met hogere snelheden een stuk beter als voorheen.
Groet, Jeroen Holtkamp
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam